مشاوره روانشناسي خيانت مشاوره روانشناسي خيانت .

مشاوره روانشناسي خيانت

محيط هاي سالم براي دوست يابي

به نقل از مركز مشاوره آويژه:|۵٫۰
۰۱
دوست يابي
دوست يابي يكي از زير شاخه هاي بسيار مهم علوم ارتباطات انساني مي باشد . به كار بردن اصطلاح علوم انساني به اين خاطر مي باشد كه ارتباطات انساني انواع ، اشكال و عمق هاي بسيار متفاوتي را دارد و هرگز نمي‌توان آن را در يك رشته خلاصه كرد . دوست يابي يكي از مهمترين شكل هاي روابط بين انساني مي باشد دوست يابي را مي توان از جنبه هاي مختلف آن مورد بررسي قرار داد دوست يابي مي‌تواند مسئله اي در مورد دو هم جنس و رابطه ميان آنها و يا در مورد رابطه و كشش ميان جنس مخالف و دوستي ميان آنها باشد .
به طور كل دوستي را مي توان رابطه اي سرشار از همدلي و همياري و محبت بين دو فرد دانست كه عمق اين دوستي بر اساس كيفيت و قدمت رابطه موجود متفاوت است . همانطور كه ما دوستان متفاوتي داريم كه با برخي رابطه حفظ شده و كنترل شده برقرار مي‌كنيم و با برخي ديگر چنان صميمي هستيم كه از رازها و اتفاقات زندگي خصوصي خود به راحتي با آنان صحبت مي‌كنيم .
ايجاد رابطه دوستي
از اين رو دوست يابي مي تواند در پي هر واكنش رفتاري نسبت به هم نوع ايجاد شود ساده ترين واكنش كه بين دو هم نوع مي‌تواند منجر به دوست يابي شود نثار كردن يك لبخند به يكديگر است درست مانند زماني كه در يك مكان عمومي مانند مترو يا اتوبوس يك لبخند زمينه را براي صحبت با فردي كه كنار ما است ايجاد مي‌كند و تا رسيدن به مسير يك ارتباط بين انساني شكل مي‌گيرد كه مي تواند مقدمه دوستيابي باشد . دوستيابي و هنر دوست يابي يكي از نيازهاي حياتي انسان براي ادامه زندگي و رشد و تعالي مي باشد از اين رو ميتوان مهارت‌هاي خاصي را كه پايه علمي دارند براي دوست يابي مطرح كرد و مهارت هاي دوستيابي كاملا اكتسابي هستند .
بر اين اساس دوستيابي اتفاقي است كه ما از همان سال هاي اول زندگي به طور غريزي به آن متمايل هستيم و در راستاي آن تلاش مي كنيم ، درست مانند كودكي ۲ ساله كه ميان جمع به سمت افراد هم سن خود متمايل شده و سعي مي‌كند با ادبيات و رفتار ابتدايي خود با آنان ارتباط برقرار كند ، حتي اين ارتباط ممكن است در ابتدا چندان خوشايند نباشد اما همين ارتباط و واكنش منفي نسبت به همنوع مي تواند مقدمه آشنايي و زمينه دوست يابي قرار گيرد درست مانند اينكه همه ما دوستاني را داريم كه در دسته دوستان صميمي ما قرار ميگيرند اما پيش از آن كه با آنان دوست شويم احساسي كاملا منفي نسبت به آنها داشته ايم و اين اتفاق در مورد بسياري از دوستان صميمي صدق مي‌كند كه پيش از ايجاد رابطه دوستانه حسي ناخوشايند نسبت به يكديگر داشته‌ اند .
بيشتر بخوانيد:ازدواج سالم و پايدار چگونه است ؟
اهميت دوست يابي
اهميت دوست يابي و تاثير پذيري زندگي انسان ها از آن و نياز ذاتي انسان به برقراري ارتباط در تمام سطوح و اشكال آن ، يكي از مواردي است كه در علوم اجتماعي و انساني مطالعات وسيع و تحقيقات گسترده اي را به خود اختصاص داده است . اهميت دوست يابي براي انسان به عنوان موجودي اجتماعي كه ارتباط لازمه ادامه حيات براي اوست بسيار زياد است . اهميت دوست يابي تا جايي ميباشد كه مي توان گفت افرادي كه دوستي ندارند و به اصطلاح تنها هستند ، دچار اختلال شخصيتي و رفتاري هستند كه بايد به آن توجه و درمان شود . در خصوص اهميت دوست يابي مي توان گفت داشتن دوست يكي از نشانه هاي موفقيت ، سلامت رفتاري و اخلاقي فرد مي باشد چرا كه توانايي دوست يابي و حفظ دوست يكي از لازمه‌ هاي رشد و تعالي انسان مي باشد .
براي اكثر ما تاييد دوستان در انتخاب هايي كه مي كنيم بسيار اهميت دارد تا جايي كه مي توانند ما را از بسياري از تصميمات منصرف و براي برخي از تصميمات تشويق و مطمئن كنند ، پس نمي‌توان به راحتي از كنار اهميت دوست يابي گذشت . ما نيازمند داشتن دوستاني در محيط زندگي ، محيط تحصيل و محيط كار مي باشيم چرا كه ما در هر زمينه اي نيازمند همكاري ، همدلي ، مشورت ، تبادل اطلاعات و تعامل هستيم و ارتباط و دوستيابي لازمه پيشرفت و تعالي انسان است توجه به اهميت دوست يابي و درك مهارت هاي دوست يابي كمك مي كند كه ما بتوانيم در هر فضا و محيطي دوستاني داشته باشيم كه رابطه ما با آنان متناسب با آن فضا و عمق و شكل رابطه ما به اقتضاي جو موجود كنترل شود .
دليل اهميت دوست يابي
انسان براي پيشرفت در تحصيل ، شغل ، آگاهي و اطلاعات و … نيازمند برقراري ارتباط با محيط اطراف است ، و از لحاظ روحي رواني يكي از نيازهاي حياتي انسان براي سلامت روحي ، داشتن دوستاني در اطراف او ميباشد از اين رو مي توان به اهميت دوستيابي در زندگي انسان و نقش آن پي برد . به طور كل در زندگي انسان ، تصميم گيري هاي او ، موفقيت ها و شكست ها تجاربي كه كسب ميكند ، دوست بسيار تاثيرگذار است .
اهميت دوست يابي به اين دليل ميباشد كه ما نياز داريم در فضاهاي مختلفي كه به طور روزمره حجم قابل توجهي از زمان خود را در آن سپري مي‌كنيم با آدم هاي اطراف خود ارتباط برقرار كنيم و نياز است كه بتوانيم اشكال مختلف ارتباط و دوستي را درك و كنترل كنيم تا بتوانيم بهره‌مندي لازم را از ارتباطات و دوستي هاي خود به دست آوريم چرا كه هرگز نمي توان با افراد مختلفي كه در اطراف ما وجود دارند به يك شكل و در يك عمق رابطه دوستي برقرار كرد . مطالب ذكر شده تنها پاره‌ اي از مسائل مربوط به اهميت دوست يابي مي باشند و به طور كل دوست يابي و ارتباطات انساني چنان وسيع است كه هرگز نمي توان آن را در چند سطر گنجاند .
بيشتر بخوانيد:خصوصيات دختر خوب براي ازدواج
روانشناسي دوست يابي
روانشناسي دوست يابي علمي است كه به كمك افراد آمده تا بتوانند با كسب مهارت ها و رعايت اصول روانشناسي ، توانايي خود را براي دوست يابي ارتقا دهند و همچنين بتوانند روابط و دوستي هاي خود را در بهترين سطح از كيفيت خود كنترل كنند . در روانشناسي دوست يابي مطالب مختلفي در مورد تمام جوانب دوست يابي بررسي مي‌شود .
به طور مثال در روانشناسي دوست يابي ملاك هايي براي انتخاب دوست خوب تعريف مي شود كه بتوانيد با تشخيص آن ملاك ها در فرد مقابل او را به عنوان فرد مناسبي براي بر قراري رابطه دوستي انتخاب كنيد . در روانشناسي دوست يابي به صورت جامع و دقيق به اشكال مختلف دوستي و روابط بين انساني پرداخته مي شود . يكي ديگر از مسائل مطرح شده در روانشناسي دوست يابي ، آموزش راه ها و روش هاي دوستيابي مي باشد ، اين موضوع به افرادي كه برقراري ارتباط براي آنان سخت مي باشد بسيار كمك مي كند تا با كسب مهارت‌ هاي بخصوصي بتوانند به راحتي با آدم هاي اطراف خود ارتباط برقرار كنند .
در روانشناسي دوست يابي به مواردي مانند ويژگي هاي يك دوست خوب و همينطور ويژگي هاي يك رابطه سالم و سازنده اشاره مي شود . شما مي توانيد با تكيه بر اين علم ، روابط خود را بسنجيد و تشخيص دهيد كه آيا روابط شما حقيقي و سازنده ميباشند و در رشد و تعالي شما تاثير مثبت مي گذارند يا خير ، چرا كه ما به عنوان انسان از ارتباطات و دوستي هاي خود تاثير مي پذيريم از اين رو نيازمنديم تا روابطي داشته باشيم كه به ما بياموزند و باعث پيشرفت مادي و معنوي ما شوند .
چگونگي رفتار با دوستان
ما بايد قادر باشيم كه اشكال مختلف دوستي و روابط بين انساني را از يكديگر تفكيك كنيم و هر كدام را در بهترين سطح كيفيت آن كنترل كنيم . چرا كه ما هرگز نمي توانيم و نبايد همانطور كه با دوستان قديمي و صميمي خود رفتار مي‌كنيم با دوستاني كه در محل كار و يا به طور كل به تازگي پيدا كرده ايم برخورد كنيم ، چرا كه عمق و كيفيت دوستي ها نيازمند حفظ حدود و اصول خاص خود مي باشد از اين رو در روانشناسي دوستيابي خواهيم آموخت كه بهترين نحوه برخورد در دوستي هاي متفاوت چگونه خواهد بود تا بتوانيم دوستي هايي در اشكال مختلف ، به صورت كارآمد و مثبت را تجربه كنيم .
بيشتر بخوانيد:معيارهاي يك پسر خوب براي ازدواج
مكان هاي سالم براي دوست يابي
مكان هاي سالم براي دوست يابي يكي از موضوعاتي است كه ذهن بسياري از افراد و همينطور خانواده‌ ها را به خود مشغول كرده است . مشكلات اخلاقي و رفتاري و ناهنجاري هاي موجود در جامعه باعث شده است كه افراد در مورد ارتباطات خود و همينطور و دوست يابي محتاط تر رفتار كنند . چرا كه وارد شدن در روابط و دوستي‌ هاي ناسالم مشكلات و معضلاتي را با خود به همراه مي‌ آورد كه مي‌تواند زندگي فرد را به چالش بكشاند و ناملايمات بسياري روبرو كند .
از اين رو تشخيص مكان هاي سالم براي دوست يابي در هر سن ، موقعيت و شرايطي بسيار اهميت پيدا مي‌كند . مكان هاي سالم براي دوستيابي در مورد هر فرد ، با توجه به موقعيت اجتماعي ، شغلي ، سني ، جغرافيايي و همينطور با توجه به شخصيت فرد متفاوت مي باشد . براي مثال در مورد يك ورزشكار تيم ها و سالن هاي ورزشي و در مورد يك دانشجو همكلاسي ها و انجمن هاي دانشجويي مي توانند از مكان هاي سالم براي دوست يابي باشند .
به طور كل مكان هايي كه در آن افرادي با شخصيت اجتماعي و هدف مشخص و در چارچوب تعريف شده و كنترل شده‌ اي از روابط ، در حال فعاليت مي باشند مي تواند يكي از مكان هاي سالم براي دوست يابي باشد كه اين مكان ها مي‌تواند يك كلاس درسي ، يك تيم ورزشي ، يك انجمن فرهنگي ،هنري علمي ، يك گروه تئاتر يا موسيقي ، يك كلاس آموزشي ، يك واحد اداري و … باشد . مكان هاي سالم براي دوست يابي از جمله مسائلي ميباشد كه در روانشناسي دوستيابي به آن پرداخته ميشود .
بيشتر بخوانيد:دغدغه هاي ازدواج جوانان چيست ؟
محيط هاي سالم براي دوست يابي
محيط هاي سالم براي دوست يابي را چگونه مي توانيم تشخيص دهيم … ؟ اين سوالي است كه شايد بسياري از افرادي كه در مورد روابط و دوستي هاي خود حساس و محتاط مي باشند بارها از خود پرسيده باشند . محيط هاي سالم براي دوست يابي همانطور كه گفتيم با توجه به موقعيت و شخصيت فرد متفاوت مي باشد ، اما نكته اي كه در مورد تمامي محيط هاي سالم براي دوست يابي در مورد همگان صدق مي كند اين است كه پيش از دوست يابي ما نياز داريم كه شناخت كافي را از خود به دست آوريم چرا كه دوست آيينه درون نماي انسان مي باشد و دوستان ما متجلي بسياري از صفات نهفته و ويژگي‌ هاي اخلاقي ما مي باشند .
اهميت خود شناسي در دوست يابي
از اين رو خود شناسي گامي مهم در زمينه دوست يابي مي باشد تا بتوانيم با شناخت خود دوستاني را انتخاب كنيم كه با روحيات ، خلقيات ، اهداف و ديدگاه ما همسو و موازي باشند . با توجه به مطالب ذكر شده براي دوستيابي محيط‌ هايي كه در آن افرادي حضور دارند كه با شخصيت ما در تناسب هستند مناسب است . براي مثال فردي كه بسيار به مطالعه علاقمند است محيط كتابخانه و انجمن هاي كتابخواني مي‌تواند يكي از محيط هاي سالم براي دوستيابي وي باشد .
اگر دوست يابي در زمينه پيدا كردن فردي به عنوان همسر باشد مسئله بسيار حساس تر مي شود و در اين زمينه مشاوره خانواده مي تواند به درستي ما را هدايت كند كه محيط هاي سالم براي دوست يابي در زمينه ازدواج چه محيطي مي باشد . در خصوص دوست يابي و ازدواج مشاوره قبل از ازدواج مي تواند پاسخگوي بسياري از سوالات و نكات مبهم در ذهن ما باشد .
كارشناسان مشاوره ازدواج با كسب سال ها علم و تجربه مي توانند ما را به بهترين نحو ممكن در مورد مسائل دوست يابي در زمينه ازدواج راهنمايي كنند . يكي از مهمترين ارتباطات بين انساني دوستي بين دو جنس مخالف و در ادامه مسئله ازدواج مي باشد كه بدون شك نيازمند مشاوره و بهره‌مندي از علم روانشناسي مرتبط با آن مي باشد ، از اين رو بدون شك مشاوره قبل از ازدواج مي تواند ما را به سمت ازدواج موفق سوق دهد .
بيشتر بخوانيد:تهديد ها و فرصت هاي ازدواج اينترنتي چيست ؟
خدمات تلفني و آنلاين مركز مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
لطفا براي كسب اطلاعات بيشتر ساير مقالات متخصصان مركز مشاوره آويژه را مطالعه نماييد .
در اين راستا مركز مشاوره خانواده و روانشناسيخدمات متنوعي را در زمينه مشاوره آنلاين ازدواج موفق به شما هم ميهنان عزيز ارائه ميدهد .
منبع : Healthy Environments for Healthy Children – WHO
 براي مشاوره در زمينه محيط هاي سالم براي دوست يابي
از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه از طريق تلفن ثابت
با 9099072025 تماس بگيريد
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتي ايام تعطيلمنبع: سايت مشاوره تلفني روانشناسي و تحصيلي آويژه

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۲۷:۲۵ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)

معيارهاي انتخاب همسر چيست ؟

به نقل از مركز مشاوره آويژه:|۵٫۰
۰۱
انتخاب همسر
انتخاب همسر يكي از چالش برانگيزترين موضوعاتي است كه در طول زندگي براي هر انساني پيش خواهد آمد . براي افرادي كه در زندگي خود قصد تشكيل خانواده را دارند انتخاب همسر مي تواند سرنوشت ساز ترين انتخاب در طول زندگي باشد چرا كه سعادت و شقاوت انسان در گرو تشكيل يك خانواده موفق است تا در كنار خانواده بتوانند مسير رشد و تعالي را به درستي طي كنند .
مسلم است كه خانواده اصلي ترين و موثرترين بنيان تربيت ، رشد و شكوفايي انسان مي باشد بنياني كه با داشتن اصول و ارزشهاي مشخص ، اصيل و حقيقي كمك مي كند كه انسان مسير كمال و سعادت را پيش بگيرد از اين رو انتخاب همسر بدون شك اصلي ترين مقدمه تشكيل چنين بنياني است . انتخاب همسر هميشه با علامت سوال هاي خاص خود همراه بوده است كه در صدر اين سوال ها  معيارهايي كه براي انتخاب همسر مطرح هستند قرار دارد .
انتخاب همسر در هر فرهنگ و جامعه‌ اي و در هر خانواده و فردي بر اساس ارزش ها ، علايق ، اهداف ، اعتقادات و شخصيت فرد ممكن است بر اساس معيارهاي خاصي باشد . اما به طور كل انسان به صورت ذاتي كمال طلب مي باشد و در پي كسب بهترين ها است پس مي توان گفت معيار هاي مشخص و برتري براي انتخاب همسر به صورت عمومي بين انسان ها وجود دارد كه ممكن است با توجه به تفاوت هاي فرهنگي و ديگر توافق گفته شد اولويت‌ بندي اين معيارها در انتخاب همسر از فردي به فرد ديگر متفاوت باشد .
بيشتر بخوانيد:مشاوره براي ازدواج
حساس ترين و مهم ترين انتخاب
انتخاب شريك زندگي حساس ترين و شايد بزرگترين انتخابي است كه انسان در طول زندگي  خواهد گرفت پس نياز است كه براي آن وقت و دقت كافي را صرف كند چراكه هرگونه قصور و كم توجهي در مورد انتخاب همسر ميتواند زندگي آينده ما را به راحتي تحت تاثير خود قرار دهد و حداقل پيامد آن نداشتن يك زندگي توام با آرامش و رو به رشد خواهد بود .
پس انتخاب همسر مسئله اي است كه نيازمند مشاوره قبل از ازدواج مي باشد چرا كه كارشناسان مشاوره خانواده با تكيه بر علم و دانش و تجربه خود مي توانند ما را در انتخابي درست راهنمايي كند . مشاوره قبل از ازدواج مي تواند با تشخيص وجوه مشترك و تفاوت ها و تناسب ها بين دو فرد كه قصد تشكيل زندگي مشترك با يكديگر را دارند تا حدود قابل توجهي موفقيت و يا عدم موفقيت ازدواج آنان را پيش بيني كند هرچند كه آينده قابل پيش‌ بيني نمي باشد اما بر اساس اصول علم روانشناسي و نكاتي كه در پايداري و عدم پايداري رابطه بين دو فرد دخيل هستند ، يك مشاوره خانواده مي تواند با ديدي جامع و علمي و كارشناسي به رابطه بين دو فرد احتمال ازدواج موفق يا ناموفق در آنان را پيش‌بيني كند پس انتخاب همسر بطور حتم نيازمند مشاوره ازدواج ميباشد .
بيشتر بخوانيد:فلسفه ازدواج چيست ؟
معيارهاي انتخاب همسر
معيارهاي انتخاب همسر مسئله اي است كه مي تواند از جنبه ها و ديدگاه هاي مختلف مورد بررسي قرار گيرد . عوامل مختلفي در معيارهاي انتخاب همسر تاثير گذار هستند ، همانطور كه گفتيم فرهنگ هاي مختلف در جوامع و خانواده هاي مختلف باعث مي شود كه تفاوت هاي فردي بخصوصي به وجود بيايد ، اين تفاوت ها شامل تفاوت در اعتقادات مذهبي ، تفاوت در باورها ، تفاوت در انديشه ها ، طرز فكر ها ، ديدگاه ها ، ارزش ها ، علايق ، اهداف ، خط قرمزها ، نيازها و … مي باشد .
تمامي اين تفاوت ها باعث مي شوند كه معيارهاي انتخاب همسر از فردي به فرد ديگر اولويت بندي متفاوتي داشته باشد اين در حالي است كه تعداد زيادي از معيارهاي انتخاب همسر بين افراد مختلف مشترك مي باشد و بيشتر اولويت بندي آن ها متفاوت است .
بيشتر بخوانيد:ويژگي هاي مرد خوب براي ازدواج از نظر زنان
ديدگاه هاي انتخاب همسر
همانطور كه گفتيم معيارهاي انتخاب همسر از ديدگاه هاي مختلف مي تواند مورد بحث قرار گيرد به طور مثال معيارهاي انتخاب همسر از ديدگاه اسلام ، معيارهاي انتخاب همسر از ديدگاه روانشناسي و … همينطور معيارهاي انتخاب همسر از ديدگاه پسران و يا معيارهاي انتخاب همسر از ديدگاه دختران و حتي مي توان معيارهاي انتخاب همسر را از ديدگاه خانواده ها و والدين بررسي كرد .
نكته اي كه وجود دارد اين است كه معيارهاي انتخاب همسر حتي در يك فرد در بازه هاي سني متفاوت دچار تغيير و تحول مي شود و اين تغيير و تحول نشأت گرفته از تكامل و بلوغ فردي مي باشد كه باعث مي شود در حالت معمول با رشد و بلوغ ذهني انسان معيارهاي انتخاب همسر براي او از معيارهاي سطحي و مادي و پوشالي به معيارهاي حقيقي و ارزشمند و معنوي تبديل شود . پس هرگز نمي توان معيار هاي افراد مختلف را با يكديگر مقايسه كرد و يا به يكديگر تحميل كرد و اگر قرار باشد قضاوتي در مورد معيارهاي انتخاب همسر صورت بگيرد فقط ميتوان معيار هاي حال حاضر يك فرد را با معيارهاي مورد نظر او در گذشته مقايسه كرد و درستي يا نادرستي تغيير و تحول ايجاد شده را مورد بررسي قرار داد .
بيشتر بخوانيد:نحوه درست انتخاب شريك زندگي براي يك عمر زندگي
انتخاب همسر از ديدگاه اسلام
انتخاب همسر از ديدگاه اسلام بر اساس معيارهاي حقيقي و ارزشمند مي باشد . انتخاب همسر از ديدگاه اسلام چه براي پسران و چه براي دختران به صورت جامع و دقيق مورد بررسي قرار گرفته است و در احاديث و آيات و روايات متعددي به جوانب مختلفي در مورد ازدواج و انتخاب همسر صريحا اشاره شده است . انتخاب همسر از ديدگاه اسلام مي تواند پاسخگوي بسياري از سوالات و روشن كننده بسياري از گمراهي هايي باشد كه در ذهن افراد در مورد انتخاب همسر وجود دارد و مي‌توان با پيروي از كتاب خدا و سخن ائمه و بزرگان از سردرگمي ها و ترديد ها در مورد انتخاب همسر شايسته نجات يافت چرا كه انتخاب همسر از ديدگاه اسلام با توجه به معيارها و اصولي تعريف شده است كه اصلي ترين و مهم‌ ترين معيارها و ملاك هايي هستند كه مي توانند سعادتمندي يك زندگي مشترك را تضمين كنند .
انتخاب همسر از ديدگاه اسلام همانطور كه گفته شد بر اساس معيارهاي روشن و حقيقي مي باشد كه برخي از آنها شامل موارد زير مي باشد . ايمان و دينداري ، ايمان و دينداري اولين و مهمترين معياري است كه در انتخاب همسر از ديدگاه اسلام به آن اشاره شده است چرا كه همسو بودن در اعتقادات و باور هاي ديني و مذهبي زمينه تفاهم و سازگاري را در زوج فراهم مي كند و همينطور ايمان و دينداري و پايبند بودن به اصول ديني فرد را از بسياري از انحرافات اخلاقي دور نگه ميدارد و خود اين امر باعث ميشود كه زندگي مشترك از بسياري از هنجار ها و ناملايمات در امان باشد .
بيشتر بخوانيد:براي گزينش همسر شايسته به چه ويژگي هايي توجه كنيم ؟
اصالت خانوادگي
اصالت خانوادگي دومين موردي است كه در اسلام براي انتخاب همسر به آن اشاره شده است و وصلت با خانواده هاي اصيل و پايبند به ارزش‌هاي اخلاقي و دور از فساد را يكي از عوامل سعادتمندي در ازدواج دانسته است . سومين مورد اخلاق نيكو و جذابيت اخلاقي و رفتاري مي باشد كه شامل آراستگي ظاهري ، خوش برخوردي ، رعايت اصول معاشرت با ديگران ، چگونگي رفتار با همسر و فرزند ، توانايي ابراز محبت به همسر و … مي باشد .
دارا بودن عقل و هوش و خرد براي مديريت زندگي مشترك و حل مسائل و مشكلات و نحوه برخورد درست با موقعيت هاي مختلف مي باشد . داشتن شغل آبرومند با درآمد حلال و كفايت مالي براي تامين نياز هاي زندگي مشترك نيز از مواردي است كه در اسلام به آن اشاره شده است و در پايان داشتن تناسب ظاهري و تناسب سني در ديدگاه اسلام براي ويظگي هاي همسر مطرح شده است . همانطور كه مشاهده ميكنيد معيارها و ملاك هاي اسلام براي ازدواج جامع و همه جانبه مي باشند و هيچ مورد مهمي فروگذار نشده است . پس مي توان گفت بر اساس معيارهاي مطرح شده از ديدگاه اسلام و اولويت‌ بندي آن مي توان انتخابي مطمئن را داشت .
بيشتر بخوانيد:سن ازدواج پسر و معيارهاي آن چيست ؟
ملاك هاي انتخاب همسر براي پسران
ملاك هاي انتخاب همسر براي پسران نيز با توجه به تفاوت هاي فردي و محيطي ممكن است دچار تفاوت‌ هاي باشد اما از طرف ديگر با توجه به فطرت مشترك انسان ها ملاك هاي انتخاب همسر براي پسران در بسياري از موارد مشابه و مشترك مي‌باشد . اما همانطور كه گفتيم با بلوغ شخصيتي در فرد ممكن است اوليت بندي اين ملاك ها و نوع آن ها دچار تغييراتي شود .
بدون شك برترين و بهترين خاصه وجود يك دختر نجابت حيا و عفت او مي باشد وجود اين ويژگي ها در شخصيت يك زن او را از بسياري از ناهنجاري هاي اخلاقي و رفتاري كه مي تواند كانون ارزشمند خانواده را مختل كند مصون خواهد كرد . شخصيت متعادل اخلاق نيكو و همينطور داشتن مهارت هاي زنانه براي حفظ آرامش و ايجاد شور و علاقه در زندگي از ملاك هاي انتخاب همسر براي پسران مي باشد ، توانايي مديريت منزل ، ايجاد آرامش در جمع خانواده ، توانايي تربيت فرزندان ، توانايي امور خانه داري ، حفظ طراوت و شادابي ظاهري و آراستگي زنانه و همينطور و همين طور مهارت و توانايي جنسي و جسمي براي داشتن روابط زناشويي با كيفيت از جمله اين مهارت ها مي باشد .
بيشتر بخوانيد:آسيب هاي ازدواج زود هنگام جوانان چيست ؟
 زيبايي ظاهري به عنوان ملاك و معيار
همان طور كه مي دانيد زن ستون و حافظ كنون خانواده و عامل سرزندگي ، پويايي ، رشد و بالندگي  اعضاي خانواده مي باشد ، از اين رو وجود صفات فوق به عنوان معيار پسران براي انتخاب همسر قابل درك است . زيبايي ظاهري يكي ديگر از معيارهاي مورد توجه پسران ميباشد كه براي برخي در اولويت و براي برخي ديگر در دسته ملاك هاي ثانويه قرار مي گيرد . به طور كل ملاك هاي فوق و ساير املاك هاي ديگر مانند تحصيلات ، اشتغال ، اعتقادات ديني ،  تناسب فرهنگي ، اصالت خانوادگي و … ملاك هاي انتخاب همسر براي پسران مي باشد اما ترتيب اولويت بندي آن در افراد مختلف متفاوت است و ممكن است مورد يا مواردي با توجه به شخصيت و موقعيت فرد براي او مهم نباشد يا اهميت كمتري داشته باشد .
بيشتر بخوانيد:خصوصيات يك زن ايده آل براي ازدواج
ملاك هاي انتخاب همسر براي دختران
ملاك هاي انتخاب همسر براي دختران در مواردي با ملاك هاي پسران مشتراك مي باشد و بنابر تفاوت هاي ذاتي كه بين پسر و دختر وجود دارد ملاك هاي انتخاب همسر براي دختران در بعضي از موارد تخصصي مي شود . از طرف ديگر درست مانند پسران اين ملاك ها با توجه به تفاوت هاي فرهنگي و فردي و همانطور كه گفته شد بر اساس ارزش ها ، اعتقادات ، اهداف و علايق از فردي به فرد ديگر دستخوش تغييراتي مي‌شود و ممكن است يك ملاك براي شخصي در اولويت باشد حال آنكه همان ملاك در فردي ديگر هيچ اهميتي نداشته باشد .
اما از آن جايي كه غريزه و ذات ما انسان ها كمال طلب و برتري خواه است و تمامي ما خواهان وجود ويژگي هاي معنوي و مادي مثبت در مورد همسر خود هستيم پس در مورد دخترام مي توان گفت كه متعهد بودن و مسئوليت پذيري ، داشتن استقلال شخصيتي ، بلوغ روحي رواني ، ثبات اخلاقي ، خوش خلقي ، پايبند بودن به ارزش هايي كه حافظ كانون خانواده هستند ، شخصيت اجتماعي مثبت و … از جمله موارد و ملاك هاي غير مادي مي باشد كه به صورت مشترك به عنوان ملاك هاي انتخاب همسر براي دختران وجود دارد .
بيشتر بخوانيد:آسيب شناسي ازدواج دير هنگام
تمكن مالي به عنوان ملاك و معيار
مسئله مهم ديگري كه به عنوان ملاك هاي انتخاب همسر براي دختران مطرح است مسئله اشتغال و تمكن مالي مي‌باشد ، با توجه به اينكه مسئوليت تامين مخارج زندگي و نياز هاي فرزند و همسر در زندگي با پسر مي باشد از اين رو اهميت وضعيت مادي و اشتغال پسران براي دختران قابل توجيه مي باشد همچنين تحصيلات و جذابيت ظاهري از موارد قابل ذكر در مورد معيارهاي انتخاب دختران مي باشد كه در مجموع تمامي ملاك ها با توجه به تفاوت هاي فردي اولويت بندي مي شوند كه ممكن است در اين ميان تفاوت هايي وجود داشته باشد .
به طور مثال براي فردي كه خود شاغل است و يا وضعيت مالي مطلوبي دارد ميزان درآمد طرف مقابل اهميتي نداشته باشد اما براي فردي ديگر  وضعيت مادي در اولويت باشد با توجه به مطالب فوق شناخت دقيق و صادقانه و صريح از خواسته ها و توقعات يكديگر پيش از ازدواج كمك مي كند تا تصميم گرفته شده منطقي تر و آگاهانه تر باشد . طبيعتاً احتمال ازدواج موفق در زوج هايي كه پيش از ازدواج شناخت لازم از ايده آل ها و توقعات يكديگر پيدا كرده اند بيشتر خواهد بود .
بيشتر بخوانيد:خصوصيات يك مرد ايده آل براي ازدواج
خدمات تلفني و آنلاين مركز مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
لطفا براي كسب اطلاعات بيشتر ساير مقالات متخصصان مركز مشاوره آويژه را مطالعه نماييد .
در اين راستا مركز مشاوره خانواده و روانشناسيخدمات متنوعي را در زمينه مشاوره آنلاين قبل از ازدواج به شما هم ميهنان عزيز ارائه ميدهد .
منبع : Criteria for Choosing a Spouse
 براي مشاوره در زمينه معيارهاي انتخاب همسر چيست ؟
از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه از طريق تلفن ثابت
با 9099072025 تماس بگيريد
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتي ايام تعطيلمنبع: سايت مشاوره تلفني روانشناسي و تحصيلي آويژه

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۲۵:۱۲ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)

مركز مشاوره خانواده آنلاين آويژه

به نقل از مركز مشاوره آويژه:|۵٫۰
۰۱
مركز مشاوره خانواده
مركز مشاوره خانواده پاسخگوي بسياري از مشكلات و مسائل خانواده است . آن زمان مركز مشاوره خانواده نبود . با پيشرفت علم و تمدن مشكلات بشر بيشتر شده و زندگي ها از تنيدگي هاي بيشتري برخوردار شده است . تربيت فرزندان با گذشته بسيار متفاوت است . در گذشته خانواده ها بر مبناي سلسله مراتب و اطاعت پذيري كوچكترها بنا شده بود . حال اين كوچكتر خودش ممكن بود داراي فرزند و يا نوه بوده ولي در هر سني بايد از بزرگتر اطاعت امر ميكرد . اين نوع زندگي تربيت كودكان و نوجوانان را براي خانواده آسانتر ميكرد . آنزمان به جاي مركز مشاوره خانواده ريش سفيدان مشاوره ميدادند . همه كار ميكردند و بانوان خانه به رتق و فتق امور منزل ميپرداخت . و بزرگترين فرد خانه پول ها را جمع ميكرد و براي كوچكترها خانه و زندگي فراهم ميكرد . در آن زمان اختلاف كمتر بوداما دل ها ناكام ميماندند .
در آن زمان هر كس براي رسيدن به رفاه و استقلال نسبي روي خواسته هاي خود سرپوش ميگذاشت . پير كه ميشدند با افسوس ميگفتند : « زماني كه دندان داشتيم نان نداشتيم ، حالا كه نان داريم دندان نداريم » يعني به آرزو ها و خواسته هاي دلمان نرسيديم . اكنون زندگي ها بر مبناي خواسته ها است . هر كس ميخواهد تا جوان است جواني كند و هر كاري را به موقع انجام دهد . مركز مشاوره خانواده حد جواني كردن را ميگويد . مركز مشاوره خانواده از مشكلات دوران پيري ميگويد . مركز مشاوره خانواده از صلاح و مصلحت خانواده ها ميگويد . مركز مشاوره خانواده حد اعتدال را مي پسندد . مركز مشاوره خانواده ميگويد فرصت زيادي نداريم تا مانند مورچه ها فقط انبار كنيم . مركز مشاوره خانواده شما را با سختي هاي فرتوتي آشنا ميكند . مركز مشاوره خانواده شما را به استفاده به موقع از فرصت ها ميخواند .
بيشتر بخوانيد:مشاوره خانواده خوب روانشناسي آويژه
بهترين مركز مشاوره خانواده تلفني
بهترين مركز مشاوره خانواده تلفني مركزي است كه امين راز هاي سر به مهر خانواده ها با شد . بهترين مركز مشاوره خانواده تلفني مركزي است كه پيش داوري نكند . تمام حرف ها را شنيده و بعد نظرش را به طرف مقابل بگويد . بهترين مركز مشاوره خانواده تلفني مركزي است كه اگر لازم باشد باهمه افراد خانواده ديدار داشته باشد . بهترين مركز مشاوره خانواده تلفني مركزي است كه با مراجعين برخورد خوب و مناسبي داشته باشد .
احترام مراجعين را حفظ كند . بهترين مركز مشاوره خانواده تلفني با روانشناسان مجرب كار ميكند . بهترين مركز مشاوره خانواده تلفني با بهترين روانپزشكان در ارتباط است . بهترين مركز مشاوره خانواده تلفني به روز است . از آخرين مقالات بهره ميبرد . بهترين مركز مشاوره خانواده جهاني است . با مراكز دنيا در ارتباط است و از مجله ها و مقالات آنها براي ارتقا دانش مشاورانش بهره ميبرد . بهترين مركز مشاوره خانواده تلفني  با علم به اينكه ممكن است مراجع او بيمار باشد بر رفتار مشاورانش مديريت ميكند و مشاورانش بر رفتار خود كنترل دارند . بهترين مركز مشاوره خانواده در هر زمينه مشاور دارد .
مشاوران تخصص دارند و با شنيدن حرف هاي مراجعان ميتوانند آنها را به بهترين روش مشاوره بدهند . در اين مراكز مشاوران و روانپزشكان هر از گاهي به شور مي نشينند . آنها در موارد خاص با هم مشورت ميكنند تا بهترين روش درمان را انتخاب كنند . يك مركز خوب براي راهنمايي مراجعين همه پرسنل مطالعه و تحقيق ميكنند . در وورك شاپهاي مختلف شركت ميكنند و در كنفرانس هاي مختلف حضور پيدا ميكنند . در اين مركز هيچكس از خطوط تلفن استفاده شخصي نميكند تا به مراجعين بي احترامي نشود . خط هاي تلفن اين مركز در خدمت مراجعين است . خط تلفن هاي موجود به اندازه است و مراجعين وقتشان براي آزاد شدن تلفن هدر نميرود .
بيشتر بخوانيد:مشاوره خانواده تلفني رايگان
مركز مشاوره خانواده حضوري
مركز مشاوره خانواده حضوري نيز بايد از خصوصيات مركز مشاوره تلفني برخوردار باشد . يعني راز دار باشد . بتواند اعتماد مراجعين را جلب كند . مركز مشاوره خانواده حضوري نيز بايد به روز و مجهز به آخرين فن آوري اطلاعات مانند اينترنت باشد . مركز مشاوره خانواده حضوري براي مراجعين در دسترس باشد . يعني به ايستگاه هاي وسايل نقليه عمومي نزديك باشد . مركز مشاوره خانواده حضوري به خيابان هاي اصلي نزديك بوده و در دسترس باشد .
حتي الامكان در خيابان هاي يك طرفه قرار نگرفته باشد . مركز مشاوره خانواده حضوري بايد مجهز به پاركينگ باشد . مركز مشاوره خانواده حضوري فضاي زياد و مناسب داشته باشد تا مراجعين در تنگناي فضا قرار نگيرند . صندلي هاي كافي براي نشستن مراجعين از ملزومات يك مركز حضوري است . مركز مشاوره خانواده حضوري بايد تميز و مرتب باشد . حق مراجعان از نظر نوبت زير پا گذاشته نشود . مركز مشاوره خانواده حضوري بايد مجهز به سرويس بهداشتي باشد . اين مراكز قابل دسترس همگان باشند . مركز مشاوره خانواده حضوري بايد طبق استاندارد هاي جهاني عمل كند .
اين مراكز معمولا با يك يا دو سازمان يا نهاد قرارداد كاري دارند كه نشان دهنده مورد اعتماد بودن سازمان ها و نهاد ها است . مركز مشاوره خانواده بايد سايت داشته باشد و در سايت مراجعين با نحوه عملكرد آن آشنا شوند . سايت بايد به روز رساني شود . در اين سايت بايد آخرين خبر هاي دنياي روانشناسي و روانپزشكي درج شود . البته تمام اين امكانت لازم است ولي يك مركز بدون داشتن اين امكانات هم قادر به فعاليت هست . و به قول معروف كيفيت ارجحيت دارد بر كميت . ممكن است يك مركز به تمام امكانات تجهيز باشد اما مشاوره خوب و درستي ندهد . اين مركز حتي اگر با تبليغ مراجعان زيادي جلب كند در نهايت به اهداف خود نرسيده است .
بيشتر بخوانيد:مركز مشاوره رايگان خانواده
مزاياي مركز مشاوره خانواده
مزاياي مركز مشاوره خانواده بسيار زياد است . در گذشته كه مشكلات مانند امروز پيچيده نبود كار مشاوره نيز ساده تر بود . مركز مشاوره همان خانه هاي قديمي بود با پدر بزرگ ها و مادربزگ ها . خان عمو و خان دايي هم كه نقش خاص خود را داشتند . در اين مراكز سنتي و خانگي كوچكتر ها فقط اطاعت امر ميكردند . در اين اطاعت امر مسلما جوانتر ها اجازه ابراز نظر نداشتند . ابراز نظر و يا مخالفت يك جوان حكم بي احترامي به راي ريش سفيدان را داشت .
بنابراين جوانان هيچگاه به ميل خود زندگي شان پيش نميرفت . يكي از مزاياي مركز مشاوره خانواده اينست كه هركسي ميتواند با بيان اميال و خواسته ها بر مشاوره تاثير مثبت بگذارد . يعني يك مشاور خواسته ها و تمايلات دو طرف را ميشنود و با توجه به روحيات و خواسته هاي آنها مشاوره ميدهد . پيشنهادها و نظرهاي مشاوران در جهت خواسته ها ، علاقه ها و روش زندگي زوج هاست . يك جوان حق دارد به ميل خود زندگيش را بسازد نه مصلحت بزرگتر ها . البته انعطاف پذيري در زندگي در جهت مصلحت بسيار خوب است . ولي صرف بودن نظر بزرگتر ها زندگي جوانان را مشكل ميكند .
از مزاياي مركز مشاوره خانواده همين كه زندگي سنتي و مصلحتي با زندگي مدرن و دلخواسته تلفيق پيدا ميكند . اين تلفيق درجهت رسيدن جوانان به اهداف و خوسته ها تقويت ميشود . مشاوران اعتقاد دارند جوانان بايد با سن شان هماهنگ عمل كنند . برخي كارها فقط در سن خاص خود دلچسب است . يكي ديگر از مزاياي مركز مشاوره خانواده اينست كه اين مراكز به مراجعين علم و آگاهي ميدهند ولي تصميم گيري به عهده خود آنها است . و در نهايت خود مراجعين هستند كه با توجه به خواسته ها و آگاهي هايي كه دريافت كرده اند تصميم ميگيرند .
بيشتر بخوانيد:مركز مشاوره روانشناسي و خانواده  آويژه
مركز مشاوره خانواده آويژه
مركز مشاوره خانواده آويژه نيز با داشتن كادري مجرب و تحصيل كرده سعي دارد رضايت مراجعان خود را جلب كند . مركز مشاوره خانواده آويژه با داشتن امكانات كافي براي مراجعان در نظر دارد باز هم با ارتقا كميت و كيفيت براي مراجعان محترم بهترين مركز مشاوره باشد . اين مركز با بستن قرارداد هاي مختلف با سازمان هاي دولتي به اعتبار خود مي افزايد . يكي از مزيت هاي اين مركز نيز دارا بودن سايت است . سايت را بروز رساني مينمايد و شما ميتوانيد از نحوه عملكرد اين مركز در سايت مطلع شويد . مركز مشاوره خانواده آويژه با در دسترس بودن آسان به مراجعان خود اطمينان ميبخشد كه براي رفاه حال آنها اهميت قائل است . اين مركز با ارتباط اينترنتي كه با دنياي روانشناسي دارد ميتواند در جهاني بودن ادعا داشته باشد . شما ميتوانيد از طريق اين مركز در جريان آخرين مقالات و همايش هاي جهان قرار بگيريد .
ترجمه آثار و تحقيق از طريق كتاب هاي و مقالات مختلف نشان از علمي بودن كار اين مركز ميباشد . شما با مركز مشاوره خانواده آويژه هم از طريق تلفني ميتوانيد در ارتباط باشيد و مشاوره بگيريد . و يا از طريق اينترنت با اين مركز در ارتباط باشيد و بهترين مشاوره را دريافت كنيد . همينطور به صورت حضوري مشاوره بگيريد و براي خود و خانواده لحظات خوبي را فراهم كنيد . شركت در جلسات خانوادگي نيز يكي ديگر از مزاياي اين مركز ميباشد . برگزاري همايش هاي مختلف و ورك شاپ نيز از ديگر فعاليت هاي اين مركزاست . مشاوران و روانشناسان براي عملكرد بهتر تبادل نظر ميكنند تا بهترين و به روز ترين روش را براي مداوا برگزينند . در صورتيكه نياز باشد با ارجاع بيمار به روانپزشك كوتاه ترين را مداوا را براي بيمار باز ميكنند . مركز مشاوره خانواده آويژه به جامعه اي سالم و آرماني مي انديشد .
بيشتر بخوانيد: مشاوره خانواده آنلاين
تناسب سن و خواسته ها در ازدواج
برخي خانواده ها چون خودشان در جواني از برخي خواسته هاي خود به نفع اقتصاد خانه چشم پوشي كرده اند اعتقاد دارند جوانان امروزي نيز بايد اميال و خواسته هايشان را كمرنگ و حتي حذف كنند . در حاليكه نظريه روانشناسان به گونه اي ديگر است . يك جوان اگر در سن جواني از پوشيدن لباس هاي زيبا خود داري نمايد ممكن است در سنين بالا با عقده هاي مختلف مواجه شود . سركوب اميال مانند آتش زير خاكستر است كه اگربه موقع خاموش نشود در زماني نا مناسب شعله ور گردد . مثلا يك مرد يا زن فرتوت را ميبينيد كه علي رغم ناتواني جسمي سعي دارد دوچرخه سواري كند . اين سرزندگي نيست بلكه بازگشايي عقده هاست . در اين سن او ممكن است دچار شكستگي استخوان شود . او با انجام كاري كه در آن توانايي ندارد سبب بروز اتفاقات خطرناكي ميشود . حتي ممكن است دچار افسردگي شود .
او دقيقا جواني بوده است كه در سن مناسب با وجود علاقه شديد به دوچرخه سواري نتوانسته اين كار را انجام دهد . او احتمالا والديني نداشته كه به خواسته هاي او اهميت بدهند . شايد هم شرايط اقتصاديش به گونه اي بوده كه خود از خواسته اش چشم پوشي كرده است . در هر صورت او متناسب با سن خود به خواسته هايش اهميت نداده است . اين خواسته تبديل به عقده هاي دروني شده و اين عقده ها سبب ميشود رفتارش با سن سجلي او متناسب نباشد . همين رفتار را ميتوان براي ورزش هاي نا متناسب سن مثال زد در سن فرتوتي يادگيري ژيميناستيك . و يا پوشيدن لباس هاي جلف با رنگ هاي زننده در سن كهنسالي . البته ما مخالف پوشيدن رنگ هاي بسيار تيره براي سنين بالا هستيم . يك مادربزرگ و پدربزرگ حق دارد با پوشيدن لباس هايي با رنگ شاد روحيه خود و خانواده را شاد نگه دارد .
بيشتر بخوانيد:كانال مشاوره روانشناسي خانواده
مشاوره و تناسب رفتارها
مشاوره براي همه به يك گونه نيست . مثلا براي دو دوست با فرهنگ و خواسته هاي مختلف نميتوان يك مشاوره را انتخاب كرده و به آن عمل كنند . شايد شنيده باشيد كه عده اي به مشاوره ميروند و مشاور براي آنها يك راهكار پيشنهاد ميكند آنها هم همين راهكار را براي ديگري پيشنهاد ميدهند . در حاليكه يك مشاور از جهات گوناگوني مسئله را بررسي ميكند . شما يك زن ثروتمند هستيد . پسري با نيت بدست آوردن ثروت شما به شما نزديك ميشود . حال در مشاوره ازدواج ممكن است مشاور شما را به اين نكته آگاه كند كه شما به نتيجه خوبي برسيد . شما ممكن است با آگاهي مشاور به اين ازدواج تن ندهيد . شما اگر ازدواج كرديد مراقب ازدست دادن پول هايتان خواهيد بود زيرا ميدانيد پول نداشته باشيد همسرتان را نيز از دست خواهيد داد .
يك مشاور خانواده به شخص ديگر ممكن است طوري آگاهي دهد كه او به گونه ديگر عمل كند . مثلا همسر او عاشقانه او را دوست دارد و بين ثروت و او همسرش را انتخاب ميكند . آيا مشاوره اين دو يكسان خواهد بود ؟ در مشاوره خانواده و روانشناسي دو جوان داريم كه هر دو شديدا پرخاشگر هستند . يكي بيمار است و بر رفتار خود كنترل ندارد و ديگري براي اخاذي از خانواده پرخاشگري ميكند . به نظر شما اگر اين دو به مركز مشاوره روانشناسي و خانواده مراجعه كنند چه نتيجه اي ميگيرند ؟ راهنمايي مشاوران و روانشناسان براي اين دو جوان يكسان خواهد بود ؟ قطعا جواب شما منفي است . روانشناسي يعني شناخت هريك از افراد با ويژگي هاي منحصر به فرد خود . پس هرگونه مشاوره و درمان را به عهده كارشناسان بگذاريم تا باعث انحراف مسير درمان و تصميم گيري درست نشويم .
بيشتر بخوانيد:روانشناسي خانواده موفق چيست ؟
خدمات تلفني و آنلاين مركز مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
لطفا براي كسب اطلاعات بيشتر ساير مقالات متخصصان مركز مشاوره آويژه را مطالعه نماييد .
در اين راستا مركز مشاوره روانشناسي و خانواده خدمات متنوعي را در زمينه مشاوره آنلاين خانواده به شما هم ميهنان عزيز ارائه ميدهد .
منبع : Family Relationships Online: Home
 براي مشاوره در زمينه مركز مشاوره خانواده آنلاين آويژه
از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه از طريق تلفن ثابت
با 9099072025 تماس بگيريد
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتي ايام تعطيلمنبع: سايت مشاوره تلفني روانشناسي و تحصيلي آويژه

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۲۱:۰۸ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)

بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج

به نقل از مركز مشاوره آويژه:|۵٫۰
۰۱
بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج
بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج امروزه جز ازدواج هاي نامتعارفي است كه در حال افزايش است . اين روند افزايشي به دلايل متعددي صورت مي گيرد كه بايد به تحليل آنها بپردازيم تا درست يا غلط بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج را بسنجيم . در جامعه امروز به دليل روابطي كه بين دختر و پسر در مكان هايي مانند دانشگاه صورت گرفته طبيعي است كه در اين گفت و گو ها و اين ديدارها كه ممكن است در برخي موارد دختر از پسر نيز بزرگتر باشد رابطه اي عاطفي به وجود بيايد در نتيجه عشق و علاقه از سن و سال پيشي خواهد گرفت و معمولا با وجود مخالفت هاي خانواده هاي هر دو طرف ، اين ازدواج ها صورت خواهد گرفت .
بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج گاهي واقعا برخلاف ديدگاه جامعه به هيچ عنوان بد نيست و حتي تحقيقات نشان داده در بسياري موارد پايدار هستند و به طلاق ختم نمي شوند .
در نظر بگيريد در يك ازدواج كه زن و مرد در تمام موارد با هم تفاهم دارند و براي يكديگر زوج هاي مناسبي هستند و تنها مشكل آنها اختلاف سني بين آنها است آيا منطقي است كه به دليل مشكلي كه تنها يك عدد است و صرفا آسيب ديگري نمي رساند از اين ازدواج دوري كنند ؟ در اينگونه موارد اشتباه بزرگ اين است كه از خواسته خود دست بكشند و به وصال يكديگر نرسند زيرا اين كار حتما برايشان چيزي جز پشيماني و افسوس ندارد . زماني كه دختر و پسر اطمينان داشته باشند كه از لحاظ بلوغ فكري در يك سطح هستند و اين تفاوت سن آنقدر نباشد كه به روابطشان آسيب برساند بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج مانعي ايجاد نمي كند .
بيشتر بخوانيد:ازدواج با اختلاف سني زياد
بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج در گذشته
بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج در سال هاي گذشته اتفاقي بسيار عجيب بود و حتي تقريبا جز ازدواج هاي نامتعارف نادر بود و تقريبا به دليل نحوه زندگي و فرهنگ خانواده ها هميشه در باور همه جا افتاده بود كه مرد بايد از لحاظ سن بزرگ تر ، از نظر قدي ترجيحا بلند تر باشد تا به عبارتي مردانگي اش در ظاهر نسبت به همسرش آشكار باشد اما اين طرز تفكر به مرور زمان و رفته رفته دچار تغييراتي شد تا اينكه امروزه شاهد شرايط جديد بسياري هستيم از جمله بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج ، يا كار كردن زن در خارج از خانه كه امروزه آنقدر تكرار شده كه كار زنان در بيرون نيز كاملا عادي تلقي مي شود .
بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج هميشه آسيب تلقي نمي شود و از نظر روانشناسان زيادي اگر اين اختلاف سني كم تر از سه سال باشد مانعي ندارد .
بيشتر بخوانيد:بهترين زمان ازدواج چه سني است ؟
مشكلات بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج
مشكلات بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج از جمله نگراني هايي است كه والدين آنها مخصوصا والدين پسر دارند . يكي از عمده ترين حالت هايي كه در اينگونه ازدواج هاي نا موفق اتفاق مي افتد زماني است كه اختلاف سني بين دختر و پسر بيش از سه سال مي باشد در اين حالت به اصطلاح گفته مي شود كه پسر به دنبال مادر مي گردد نه همسر ، در نتيجه  همين احساس گاهي موجب مي شود زن از اين روند .
زندگي خسته شود و به دنبال يك پشتوانه بگردد نه كسي كه خود به او وابسته است و تيكه كرده است . از جمله مشكلات بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج اين است كه اگر دختر به اين موضوع حساس باشد يا توسط گفته هاي اطرافيان حساس شده باشد هر مسئله و اختلاف كوچكي در زندگي را به بزرگ تر بودن خود از همسرش تعميم مي دهد . به طور مثال گاهي همسر ترجيح مي دهد كارهايي از جمله خريد براي منزل و يا برخي كار هاي اداري را به دليل مشغله هاي ديگر خود به همسرش بسپارد اما ممكن است برداشت همسر از اين كار اين باشد كه چون من از او بزرگتر هستم او همه وظايف را بر دوش من گذاشته در صورتي كه اين اتفاق ممكن است براي هر زوجي كاملا معمولي بنظر برسد .
بيشتر بخوانيد:آسيب شناسي ازدواج دير هنگام
زمان هاي بروز مشكلات بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج
مشكلات بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج ممكن است در زمان هاي مختلفي خود را نشان دهد ، يكي از اين زمان ها هنگامي است كه چند سال از زندگي مشترك اين زوج گذشته باشد و به زماني رسيده باشند كه اختلاف سن خود را نشان بدهد اين اتفاق زماني آشكار مي شود كه زن ديگر شور و شوق گذشته را ندارد و ممكن است پا به دوره ميانسالي گذاشته باشد اما مرد كه كوچك تر است همچنان سرحال است و از همسر خود انتظار همان اندازه شور و اشتياق را دارد و اين مي تواند شروع مشكلات بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج باشد .
بيشتر بخوانيد:آسيب هاي ازدواج زود هنگام جوانان چيست ؟
بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج از نظر روانشناسي
بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج از نظر روانشناسي تا اندازه اي كه تفاوت نسلي نباشد و اختلاف سن حدودا دو تا سه سال باشد مانعي ايجاد نمي كند مخصوصا زماني كه مولفه هاي ديگري مثل تحصيلات بالا ، داشتن يك شغل مناسب ، خانواده ي خوب و … وجود داشته باشد .
نكته ي حائز اهميت در بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج از نظر روانشناسي اين است كه اين تفاوت سني نبايد به اندازه اي باشد كه زن احساس مادر بودن داشته باشد نه همسر بودن . در اينگونه ازدواج ها اغلب زن در گذشته رابطه اي ناموفق داشته و براي همين ترجيح مي دهد در رابطه ي جديد سكان زندگي را خودش بدست بگيرد و به دليل ضعفي كه در اين تفاوت سني در خود احساس مي كند و هميشه صداي سرزنش كننده ي دروني اش اين را زمزمه مي كند كه ممكن است همسرت از اين ازدواج پشيمان شود و يك زن همسن خودش را ترجيح بدهد در نتيجه همواره سعي مي كند همسر خود را راضي نگه دارد و با همه ي كاستي هاي زندگي سازگار باشد . و اين شايد يكي از دلايلي باشد كه اين ازدواج ها كم تر منجر به طلاق مي شوند .
بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج از نظر روانشناسي همواره آسيب شناخته مي شود و اين اتفاق را بيشتر به دليل تغييرات جامعه تلقي مي كنند .
بيشتر بخوانيد:بهترين سن ازدواج از نظر روانشناسي
عواقب بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج
عواقب بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج شامل موارد زير مي شود :
اغلب مرد هايي كه وارد رابطه اي مي شوند كه زن از خودشان بزرگ تر است مسوليت پذير نيستند و بار زندگي بيشتر روي دوش زن قرار مي گيرد .
گاهي در اين روابط زن كه قبلا يك رابطه نا موفق داشته است براي جبران شكست قبلي و ايجاد يك رابطه بي دردسر ؛ و مرد به دليل موقعيت مالي زن و آگاهي از تمام شرايط زن به اين ازدواج راضي مي شوند و در اينگونه ازدواج ها در واقع يك قرار داد نانوشته بين زن و مرد وجود دارد و هريك در ازاي سودي شخصي به اين زندگي راضي هستند و هردو به دلايل يكديگر آگاه هستند .
يكي ديگر از عواقب بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج اين است كه اغلب خانواده ها با اين ازدواج موافق نيستند و همين نارضايتي ممكن است در آينده مشكل ساز شود و تكرار حرف هايي مثل شما به درد هم نمي خوريد اون مثل مارته يا برعكس اون شبيه پسرته ممكن است بر زندگي شخصي و رفتار زن و مرد با هم تاثير بگذارد زيرا به طور ناخود آگاه ذهن شما با حرف هايي كه شنيده ايد درگير مي شود و اين درگيري ذهني نيز بر رفتار شما بي تاثير نيست .
بيشتر بخوانيد:تفاوت سني مناسب براي ازدواج
توصيه هايي براي بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج
توصيه هايي براي بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج در اين مقاله لازم به ذكر است . مهم ترين توصيه اين است كه اگر شما در حال حاضر در اين موقعيت قرار داريد بهترين راه اين است كه تمام شرايط تان را براي يك مشاوره خانواده و يا مشاوره قبل از ازدواج بازگو كنيد و طي جلسات مشاوره ازدواج با آگاهي مشاورتان از رفتار شما و همسر مورد نظرتان به اين موضوع دست پيدا كنيد كه آيا اين ازدواج منطقي است .
توصيه هايي براي بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج را جدي بگيريد تا انتخاب درستي براي زندگيتان داشته باشيد .
بيشتر بخوانيد:معايب و محاسن ازدواج با مرد سن بالا
خدمات تلفني و آنلاين مركز مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
لطفا براي كسب اطلاعات بيشتر ساير مقالات متخصصان مركز مشاوره آويژه را مطالعه نماييد .
در اين راستا مركز مشاوره روانشناسي و خانواده خدمات متنوعي را در زمينه مشاوره آنلاين قبل از ازدواج به شما هم ميهنان عزيز ارائه ميدهد .
منبع : Is it ok for a man to marry a woman 12 years older than him …
 براي مشاوره در زمينه بزرگتر بودن زن از مرد در ازدواج
از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه از طريق تلفن ثابت
با 9099072025 تماس بگيريد
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتي ايام تعطيلمنبع: سايت مشاوره تلفني روانشناسي و تحصيلي آويژه

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۱۸:۵۶ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)

بهترين سن براي ازدواج

به نقل از مركز مشاوره آويژه:|۵٫۰
۰۱
بهترين سن براي ازدواج
بهترين سن براي ازدواج چه سني است ؟ آيا براي همه افراد يك سن مشخص و دقيق براي ازدواج مناسب است ؟ يعني ازدواج در سن هايي غير از آنچه كه گفته شده است به نتيجه مناسبي نمي رسد ؟ در اين مقاله مي خواهيم به دنبال پيدا كردن بهترين سن براي ازدواج بگرديم و ببينيم چه چيزي باعث مي شود كه اين سن مناسب شناخته شود و چه چيزي موجب مي شود اين سن را مناسب بدانند. پس با ما همراه باشيد تا اين معما را حل كنيم .
در زندگي هر فرد چند انتخاب مهم وجود دارد كه سرنوشت او را تغيير مي دهد ، گاه باعث ترقي و خوشبختي مي شود گاهي هم او را به پايين ترين نقطه مي رساند .
يكي از اين انتخاب هاي مهم ، انتخاب رشته دانشگاهي است كه تماما زندگي شما را در بر مي گيرد و حتي روي افرادي كه با شما معاشرت پيدا مي كنند نيز تاثير مي گذارد . پس از عبور از اين انتخاب به مهم ترين مسئله و چالش زندگيتان يعني انتخاب همسر آينده و ازدواج برمي خوريد . تا به حال به اهميت اين انتخاب فكر كرده ايد ؟
حتما در اطرافتان كساني را ديده ايد كه قبل از ازدواج زندگي معمولي و چه بسا بي انگيزه اي داشته اند اما پس از ازدواج به دليل داشتن همسري كه در تمام مراحل زندگي در كنار آن ها است چقدر با انگيزه شده اند و به چه موفقيت هايي دست پيدا كرده اند .
و يا برعكس افراد شاد و با انگيزه اي كه بعد از ازدواج دچار افسردگي مي شوند و تمام انگيزه هايشان را از دست مي دهند . پس اهميت يك يار و همدم مناسب را دست كم نگيريد . حال نكته اين است كه بدانيد چه چيزي موجب اين همه تغيير مي شود ؟
عامل مهم در پيدايش زندگي آرام
يكي از مهم ترين عوامل يك زندگي آرام و مناسب پيدا كردن بهترين سن براي ازدواج است . بهترين سن براي ازدواج در هر فرد منحصر به خودش است اما با توجه به تحقيقات ، روانشناسان ميانگين سني را در نظر گرفته اند كه تقريبا براي همه افراد صدق مي كند . اين تحقيقات نشان مي دهد كه مناسب ترين اختلاف سني بين دختر و پسر حدودا ۵ سال است و اين اختلاف مي تواند حداقل ۴ سال و حداكثر ۷ سال نيز باشد . اما برخي افراد ممكن است باهوش تر باشند و يا زودتر به اين بلوغ عقلي برسند درنتيجه مي توانند زود تر ازدواج كنند .
بهترين سن براي ازدواج وابسطه به عوامل زيادي است كه از جمله آن مي توان به بلوغ فكري و بلوغ جنسي و بلوغ عاطفي افراد اشاره كرد كه نتيجه همه اين بلوغ ها فرد را به يك انسان بالغ تبديل مي كند كه با آگاهي كامل مي تواند درباره همسر آينده و ازدواجش تصميم بگيرد . براي پيدا كردن بهترين سن براي ازدواج لازم است هر فرد را باتوجه به شرايط زندگي و شرايط عقلي خودش بسنجيم ، براي اينكه اين سنجش درست صورت بگيرد مي توانيم از مشاوره ازدواج كمك بگيريم .
بيشتر بخوانيد:بهترين سن ازدواج از نظر روانشناسي
بهترين سن براي ازدواج از نظر كارشناسان
بهترين سن براي ازدواج از نظر كارشناسان براي دختران بين ۲۲ تا ۲۵ و براي پسران ۲۷ تا ۲۹ سالگي است .
البته اين سن بهترين سن براي ازدواج از نظر كارشناسان باتوجه به شرايط اقتصادي كه در حال حاضر بر جامعه حاكم است در نظر گرفته شده است چرا كه با در نظر گرفتن شرايط اقتصادي و ديگر عوامل به اين نتيجه رسيده اند .
در نظر گرفتن بهترين سن براي ازدواج از نظر كارشناسان همواره به اين صورت است كه سن دختر از پسر كم تر است زيرا تحقيقات ثابت كرده دختران در سنين پايين تري به بلوغ عقلي مي رسند در نتيجه با اين اختلاف سني بين دختر و پسر افكار و طرز تفكر هردو به يكديگر نزديك تر مي شود .
پس بايد به شما اطمينان دهيم كه آنچه كه به عنوان بهترين سن براي ازدواج از نظر كارشناسان ذكر كرده اند كاملا علمي و ثابت شده است اما در نظر داشته باشيد هميشه استثنا وجود دارند .
بيشتر بخوانيد:بهترين زمان ازدواج چه سني است ؟
بهترين سن براي ازدواج از نظر اسلام
بهترين سن براي ازدواج از نظر اسلام هم مشخص شده است . همانطور كه مي دانيد در دين اسلام بسيار به ازدواج سفارش شده است تا اندازه اي كه پيامبر (ص) فرموده اند : كسي كه ازدواج مي كند نيمي از دينش را كامل كرده است .
در دين اسلام به ازدواج سفارش شده است و ازدواج را از سني كه دختر و پسر به بلوغ جنسي مي رسند مناسب دانسته اما اينكه شرط ازدواج افراد فقط برطرف كردن نياز جنسي باشد را غلط مي داند و بهترين سن براي ازدواج از نظر اسلام را زماني مي داند كه فرد به بلوغ فكري نيز رسيده باشد و با عاطفه و مهر نيز بتواند انتخاب صحيحي داشته باشد .
خداوندي كه انسان ها را آفريده است و از نياز هاي ما باخبر است امكان ندارد به ازدواج و اين نياز فطري و غريزي انسان ها بي توجه بوده باشد در نتيجه در قرآن بسيار در رابطه با ازدواج صحبت كرده است .
البته در قرآن در سوره نسا بيشتر به حداقل سن ازدواج اشاره نموده است كه دختر و پسر به بلوغ جنسي رسيده اند اما به طور كامل محدوديت سني قرار نداده و به ازدواج با ملاك هاي ساده بسيار سفارش كرده است .
بهترين سن براي ازدواج از نظر اسلام بيشتر سنين پايين است زيرا دين اسلام معتقد است هرچه سن فرد بالاتر مي رود هم ملاك هايش سخت گيرانه تر مي شود هم ممكن است دچار طغيان هاي جنسي شود بنابر اين ازدواج را با عقل و منطق و ملاك هاي ساده تر را سفارش مي كند تا جايي گفته مي شود فرشتگان هنگامي كه فرد مجردي قدم بر زمين مي گذارد او را نفرين مي كنند .
بيشتر بخوانيد:موافقان و مخالفان ازدواج در سنين نوجواني
بهترين سن براي ازدواج خانم ها
بهترين سن براي ازدواج خانم ها در طي ساليان متغير بوده است . اما كليتي از نظر كارشناسان بهترين سن ازدواج براي خانم ها در نظر گرفته شده است از سن ۲۳ تا ۲۶ سالگي است .
البته تغيير اين ميانگين سني گاهي تغيير مي كند زيرا در سال هاي اخير بر خلاف گذشته ازدواج در سنين بالا مرسوم شده است و تفكرات عامه مردم نسبت به سن ازدواج تغيير كرده است .
در گذشته هاي دور كه ازدواج در سنين پايين تر مرسوم بود خانواده ها تصميم گيرنده ازدواج دختران بودند و رسيدن به سن حداقل بلوغ جنسي و فكري را مناسب براي ازدواج مي دانستند كه اين امر امروزه يك طرز فكر غلط تلقي مي شود .
امروزه دختران اين سرزمين با بلوغ كامل عقلي انتخاب هاي خود را تعيين مي كنند و بيشتر خود را در انتخاب همسر موظف مي دانند و خانواده ها تنها در اين انتخاب ياري دهنده هستند و دخالت مستقيمي در اين انتخاب ندارند .
بيشتر بخوانيد:آسيب هاي ازدواج زود هنگام جوانان چيست ؟
بهترين سن براي ازدواج پسران
بهترين سن براي ازدواج پسران نيز توسط كارشناسان و مشاوران نيز مشخص شده است و همواره سعي شده سني را در نظر بگيرند كه پسر هم به لحاظ مالي و هم به لحاظ اجتماعي و فكري فرصت مناسبي را داشته باشد تا به جايگاه مناسبي برسد .
بهترين سن براي ازدواج پسران بين سنين ۲۶ تا ۲۸ سالگي تلقي مي شود زيرا در سنين در نظر گرفته شده پسران معمولا هم به خدمت سربازي رفته اند هم از لحاظ اقتصادي برنامه آينده خود را چيده اند و قطعا از لحاظ عقلي و فكري مي توانند انتخاب مناسب و عاقلانه اي را داشته باشند در اين سن معمولا پسران نگاه ها و افكار زودگذر براي انتخاب همسر آينده را كنار گذاشته اند و با منطق درست و ماندگار ملاك هايي را كه از همسر خود انتظار دارند را مشخص مي كنند .
اما نكته اي كه اين روز ها بايد بيشتر و بيشتر به آن توجه داشته باشيم اين است كه حتما قبل از ازدواج چند جلسه به مشاوره قبل از ازدواج و مشاوره خانواده مراجعه كنيم تا ما را در اين انتخاب مهم ما را ياري كنند .
بيشتر بخوانيد:سن ازدواج پسر و معيارهاي آن چيست ؟
خدمات تلفني و آنلاين مركز مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
لطفا براي كسب اطلاعات بيشتر ساير مقالات متخصصان مركز مشاوره آويژه را مطالعه نماييد .
در اين راستا مركز مشاوره روانشناسي و خانواده خدمات متنوعي را در زمينه مشاوره آنلاين قبل از ازدواج به شما هم ميهنان عزيز ارائه ميدهد .
منبع : Best Age to Get Married: What Math Tells Us | Time
 براي مشاوره در زمينه بهترين سن براي ازدواج
از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه از طريق تلفن ثابت
با 9099072025 تماس بگيريد
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتي ايام تعطيلمنبع: سايت مشاوره تلفني روانشناسي و تحصيلي آويژه

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۱۷:۰۰ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)

شرايطي كه يك ازدواج خوب بايد داشته باشد چيست ؟

به نقل از مركز مشاوره آويژه:|۵٫۰
۰۱
ازدواج
ازدواج را ميتوان پديده‌اي معرفي كرد كه سرشار از احساسات متفاوت مانند ترس ، هيجان ، كنجكاوي ، علاقه ترديد و … است . شايد در دهه هاي پيش ازدواج ها هرگز به پيچيدگي و سختي الان نبود و تنها به روش سنتي شكل مي گرفت كه آمار موفقيت نيز در آن بسيار بيشتر بود . اما دگرگوني هاي فرهنگي ، اجتماعي ، اقتصادي و پيچيدگي هاي زندگي نسبتا مدرن امروزي شرايطي را ايجاد كرده است كه ازدواج به يك مقوله پيچيده با جوانب و حواشي بسيار تبديل شود كه نتوان مسئله ازدواج را به سادگي گذشته مطرح و در مورد آن تصميم گرفت .
تاكيدها و حساسيت هايي كه در مورد ازدواج مطرح است به دليل آمار بالاي طلاق در جامعه ميباشد . آماري كه هشدار مي دهد بررسي مسئله ازدواج ها نيازمند توجه بيشتر به همه لايه ها و جوانب مختلف آن است قابل انكار نيست كه روز به روز انسان ها و شخصيت آنها در حال پيچيده شدن مي باشد پيچيدگي هايي كه شناخت آنها را با مشكل روبرو مي كند و چنين به نظر مي آيد كه با پيش تر رفتن در دنياي مدرن امروزي به لايه هاي شخصيتي انسان ها افزوده مي شود و همين امر تناسب بين انسان ها را سخت تر كرده است .
در كنار اين مسئله ، با گسترش روابط اجتماعي و دنياي الكترونيك ، ديدگاه مردم به زندگي مشترك ، اهداف و خواسته هاي افراد در مورد همسر و ازدواج ها بسيار تغيير كرده است چنان كه هر روز شاهد كاهش آمار ازدواج و افزايش سن ازدواج هستيم .
پاسخ به سوالات :
هرگاه سخن از ازدواج به ميان مي آيد هزاران سوال در ذهن افراد نقش مي بندد كه هركدام به جنبه خاصي از ازدواج اشاره دارد . برخي از اين سوالات شامل موارد زير هستند . هدف از ازدواجهاي امروزي چيست ؟ بهترين زمان ازدواجي موفق چه زماني است ؟ بهترين شرايط براي ازدواج ها چيست ؟ مهمترين معيارها در ازدواج چه هستند ؟ چه چيزهايي مي توانند ضامن ازدواجي موفق باشند ؟ چگونه فرد مناسب خود را براي ازدواجي موفق پيدا كنيم و … .
اينها سوالاتي هستند كه ذهن ما را در مورد ازدواج حتما به خود درگير خواهند كرد شايد به برخي از آنها بتوان به سادگي پاسخ داد اما قطعاً سوالاتي هستند كه پاسخ آنها نمي تواند ساده و ابتدايي باشد سوالاتي كه نيازمند دانش كافي ، مهارت و تجربه در اين باره هستند ، براي مثال تناسب بين شخصيت افراد كه آيا مي توانند در كنار يكديگر زندگي مسالمت آميز و در تعالي داشته باشند يا خير . تشخيص اين مسئله گاه از قدرت تشخيص فرد خارج و دچار نوعي گمراهي ميشود .
در اين جا ميتوان به اهميت مشاوره قبل از ازدواجي پي برد . كارشناسان و روانشناساني كه در خصوص مشاوره خانواده ، ازدواج ها و روابط اجتماعي فعاليت مي‌كنند بر اثر كسب دانش و سال ها تجربه در اين زمينه و بر اساس اصول علم روانشناسي در خصوص انسان ازدواج ها و روابط بين انساني مي توانند با تشخيص فاكتورهاي اصلي در شخصيت افراد و سنجش اين فاكتورها و معيارها تشخيص دهند كه آيا سازگاري لازم و كافي مي تواند بين دو تيپ شخصيتي شكل بگيرد يا خير . از اين رو مي‌توان قبل از تصميم گيري با شركت در جلسات مشاوره ازدواجها به نتيجه بهتري دست پيدا كرد .
بيشتر بخوانيد:دغدغه هاي ازدواجهاي جوانان چيست ؟
شرايط ازدواج
شرايط ازدواج يكي از جنبه هاي مورد بحث در زمينه ازدواجها ميباشد كه شامل جنبه هاي اجتماعي ، اقتصادي و شخصيتي خاص خود ميشود . شرايط ازدواج در مورد دختران با پسران تفاوت‌ هاي خاص خود را دارد اما در مواردي نيز داراي نقاط مشترك هستند همينطور شرايط ازدواجي از فردي به فرد ديگر متفاوت است . شرايط ازدواج را ميتوان از جنبه ديدگاه فرد براي انتخاب همسر و يا شرايط خود فرد براي اقدام به ازدواج بررسي كرد .
شرايط ازدواج را هرگز نمي‌توان براي شخصي ديكته كرد و نمي‌توان گفت شخص با داشتن موارد خاصي مي تواند در مورد ازدواج اقدام كند . همانگونه كه شاهد هستيم برخي با داشتن شرايط به ظاهر ايده‌ آل موفق به ازدواج نشده اند حال آنكه فردي با شرايطي نه چندان مطلوب توانسته است تشكيل خانواده دهد . از اين رو شرايط ازدواج براي يك فرد مي تواند ساده و قابل وصول و براي ديگري سخت و پيچيده باشد اما به طور كل در مورد ازدواجها يك سري شرايط و ايده آل ها و ملاك ، به صورت پيش فرض براي تشكيل يك ازدواجي موفق وجود دارد .
بيشتر بخوانيد:معيار زنان براي همسر آينده
انواع شرايط ازدواج
برخي از اين شرايط به ويژگي هاي فردي شخص بر مي‌گردد و برخي ديگر به شرايط اجتماعي و مادي او مربوط است . از مهم‌ترين شرايط ازدواجها كه هم در مورد پسران و هم در مورد دختران صدق مي كند و مي توان گفت در اولويت هستند مي توان به بلوغ فرد اشاره كرد . اين بلوغ شامل بلوغ جنسي ، فكري و بلوغ اجتماعي مي باشد ، يعني فرد بايد كاملا از نظر روحي رواني و شخصيتي پذيراي زندگي مشترك باشد ، بتواند مسئوليت‌ زندگي مشترك را به درستي بپذيرد ، مهارت زندگي را در خود احساس كند ، علاقه و تمايل به خانواده و تشكيل زندگي مشترك را داشته باشد ، درك درستي از چيستي زندگي مشترك و تعهدات آن داشته باشد و بتواند در كنار زندگي مشترك نقش اجتماعي خود را در جامعه به درستي ايفا كند .
بدون شك تا زماني كه فرد بلوغ لازم را در موارد گفته شده پيدا نكند شرايط ازدواجها را نخواهد داشت . از شرايط ازدواج مي توان به جنبه مادي آن اشاره كرد . منظور از جنبه مادي صرفا پول و درآمد نمي باشد . از شرايط ازدواج مادي كه امروزه در توقعات افراد مطرح است مي توان به داشتن زيبايي ظاهري ، موقعيت اجتماعي ، موقعيت شغلي ، تحصيلات ، درآمد و در مورد پسران خدمت سربازي اشاره كرد .
موارد گفته شده از جمله شرايط ازدواج مي باشد كه به طور معمول مورد انتظار هستند . اما در مواردي نيز شرايط ازدواجها نسبي و سليقه ميشود يعني ممكن است تحصيلات و يا ميزان درآمد براي طرف مقابل در شرايط ازدواج مطرح نباشد و تاكيد او بر تناسب شخصيتي و فرهنگي باشد و بر عكس … .
 بيشتر بخوانيد:ويژگي هاي يك همسر خوب چيست ؟
ازدواجهاي اينترنتي
ازدواج اينترنتي يكي از شيوه هاي ازدواج است كه با گسترش دنياي مجازي ، روز به روز شاهد افزايش آن هستيم ازدواجهاي اينترنتي در كنار خود مزاياي و معايبي را با خود به همراه دارد . متاسفانه بيشتر افراد ازدواجهاي اينترنتي را با آشنايي اينترنتي اشتباه مي گيرند .
هرگز نمي توان منكر شد كه ازدواجهاي اينترنتي دامنه آشنايي فرد با افرادي كه همسو با اهداف و مسير زندگي او هستند را بيشتر مي كند مانند افرادي كه در انجمن هاي نويسندگي مجازي هستند و با يكديگر آشنا مي‌شوند و يا براي مثال زماني كه دو پزشك در يك سايت يا انجمن علمي آشنا مي شوند . به طور معمول مشكلي كه در مورد ازدواج اينترنتي وجود دارد اين است كه افراد سعي نمي‌كنند كه رابطه خود را به سمت دنياي واقعي سوق دهند و آن را در مسير درست هدايت كنند تا در چارچوب درست به شناخت لازم از طرف مقابل دست پيدا كنند .
نكته :
نكته حائز اهميتي كه در مورد ازدواجهاي اينترنتي و به طور كلي آشنايي هايي كه در فضاي مجازي صورت مي گيرد وجود دارد اين است كه در بسياري از افراد ، شخصيت و موقعيت آنها انتزاعي مي باشد و به دنبال اين مي‌تواند مواردي مانند سوء استفاده ، كلاهبرداري و اخاذي ، آزار و اذيت جنسي و روحي شكل بگيرد . ازدواجهاي اينترنتي مي تواند با توجه به توسعه جهاني ، يكي از شيوه‌ هاي موفق ازدواجي باشد به شرطي كه با رعايت اصول و تحت شرايط صحيح كنترل و هدايت شود .
يعني فرد پس از آشنايي در فضاي مجازي با طرف مقابل ، زماني كه احساس كرد با او در تناسب است و ملاك هاي اوليه يكديگر را دارند ، رابطه را به سمت رابطه واقعي در دنياي حقيقي سوق دهد و با منطق آن را پيش ببرد .
بيشتر بخوانيد:تهديد ها و فرصت هاي ازدواجهاي اينترنتي چيست ؟
ازدواج سنتي
ازدواجهاي سنتي اصيل ترين ، معمول ترين و معقول ترين شكل و شيوه ازدواجها در جامعه ما بوده است كه هنوز هم با توجه به مدرن شدن زندگي ها و توسعه جهاني طرفداران خود را دارد . ازدواجهاي سنتي همواره نكات مثبت خود را از گذشته تاكنون به همراه داشته است . در ازدواجهاي سنتي معمولا فرد هرگز به قصد سرگرمي و يا برقراري ازدواج ها و رابطه موقت پيش قدم نمي شود و چون در ازدواجهاي سنتي نقش اصلي در ازدواج و مقدمه آن بر عهده خانواده ها مي باشد ، رابطه در مسيري منطقي و با رعايت اصول پيش مي رود .
اعتقاد برخي بر اين است كه با توجه به تحولات فرهنگي ، اجتماعي و تغيير سبك زندگي ديگر نمي‌توان به ازدواجهاي سنتي تكيه كرد . بايد گفت كه ازدواجهاي سنتي در طول زمان انعطاف خود را ثابت كرده است يعني مي توان در قالب ازدواجهاي سنتي و اصول و پايه‌ هاي ارزشمند آن به اقتضاي تحولات فرهنگي و نياز هاي موجود ، انعطاف لازم را در مورد آن به خرج داد . به اين معنا كه در مقدمه ازدواجهاي سنتي با ايجاد فرصت آشنايي كافي به صورت دوران نامزدي يا حتي خارج از فضاي نامزدي تحت رضايت خانواده ها دو طرف ارتباط بيشتري را برا كسب شناخت لازم از يكديگر برقرار كند تا به نتيجه مورد نظر در مورد داشتن تفاهم با يكديگر برسند .
بيشتر بخوانيد:فوايد ازدواجها در سن پايين ،گذري به ديدگاه ها
بهترين شكل ازدواج
پس مي توان گفت كه اگر خانواده ها در پروسه ازدواجهاي سنتي انعطاف لازم را به خرج دهند و فرصت آشنايي و شناخت را به دختر و پسر بدهند ، هنوز هم ازدواجهاي سنتي بهترين و اصولي ترين شكل ازدواجها مي باشد و مي توان گفت تنها نكته منفي كه در مورد ازدواجهاي سنتي وجود دارد اين است كه برخي از خانواده ها فرصت آشنايي را به زوج نمي‌دهند و بلافاصله رابطه را رسمي ميكند كه اين امر باعث مي‌شود دختر و پسر بدون شناخت و بدون ايجاد علاقه اوليه لازم ، درگير يك رابطه جدي شوند كه ممكن است پس از آن مشكلاتي مانند عدم تفاهم و علاقه بروز كند مسئله اي كه در مورد ازدواج هاي سنتي ضرورت دارد مشاوره قبل از هر ازدواجي ميباشد ، كارشناس متخصص در زمينه مشاوره خانواده ميتواند با راهنمايي زوج در مسير درست آن را به سمت ازدواجي موفق هدايت كند .
بيشتر بخوانيد:ازدواجهاي سالم و پايدار چگونه است ؟
سايت ازدواج
سايت ازدواج يكي از فعاليت‌ هايي است كه در زمينه ازدواجهاي اينترنتي صورت گرفته است به اين صورت كه افراد با ثبت نام در اين سايت ها و ارائه بيوگرافي مختصري از خود داوطلب آشنايي با يكديگر مي شوند . نكته مهمي كه در مورد سايت ازدواج ها وجود دارد اين است كه اكثريت اين سايت ها مجوز قانوني فعاليت ندارند و سايت ها نامعتبر و به دور از قوانين و اصول لازم هدايت مي‌شوند به همين دليل بيشتر شخصيت ها در سايت ازدواجهاي انتزاعي و به قصد سرگرمي ميباشد .
همچنين برخي از آشنايي ها در سايت ازدواج به مواردي مانند تجاوز جنسي ، كلاهبرداري ، اخاذي تهديد و … ختم مي شود چرا كه همانطور كه گفته شد اكثريت اين سايت‌ ها مجوز لازم را ندارند و هدف مديران اين سايت ها تنها كسب درآمد مي باشد و اهميتي به فعاليت كاربران نمي‌دهند . به گفته رئيس مركز پليس فتا تنها سايتي كه به صورت رسمي و قانوني در اين مورد در حال فعاليت مي باشد و فعاليت آن مورد تاييد مقامات مربوطه قرار گرفته است و از فيلتر هاي مشخص عبور كرده است سايت ازدواج سامانه ملي همسان گزيني مي باشد و تنها فعاليت ها و قوانين اين سايت توانسته است تأييديه لازم را كسب كند .
بيشتر بخوانيد:محيط هاي سالم براي دوست يابي
هدف از ازدواج موقت
در تحقيقي كه در مورد افراد داراي عضويت در سايت ازدواج صورت گرفته است به گفته اكثريت آنها بيشتر آشنايي ها به قصد سرگرمي و برقراري ازدواج موقت ميباشد و همينطور در آن حجم بسياري از اطلاعاتي كه فرد از خود معرفي مي كند دروغ مي باشد و حتي در بسياري از موارد از اسم مستعار استفاده مي‌كنند و برخي افراد با داشتن چندين اكانت در اين سايت‌ ها در پي فريب ديگران و كلاهبرداري مي باشند .
اما نمي توان منكر شد ازدواج موفق به خصوص در سايت معتبري مانند همسان گزيني نيز صورت گرفته است . ازدواج هايي كه در آن شخصيت افراد كاملاً واقعي بوده و بنا به دلايلي نتوانسته اند با فرد مناسب خود را در دنياي واقعي آشنا شوند و با هدايت آشنايي اينترنتي خود در مسير درست به نتيجه مطلوب دست پيدا كرده اند .
بيشتر بخوانيد:ازدواجهاي سفيد و عواقب آن چيست ؟
خدمات تلفني و آنلاين مركز مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
لطفا براي كسب اطلاعات بيشتر ساير مقالات متخصصان مركز مشاوره آويژه را مطالعه نماييد .
در اين راستا مركز مشاوره روانشناسي و خانواده خدمات متنوعي را در زمينه مشاوره آنلاين ازدواج موفق به شما هم ميهنان عزيز ارائه ميدهد .
منبع : ۸ Essentials for a Healthy Marriage – Becoming Minimalist
 براي مشاوره در زمينه شرايطي كه يك ازدواج خوب بايد داشته باشد چيست ؟
از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه از طريق تلفن ثابت
با 9099072025 تماس بگيريد
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتي ايام تعطيلمنبع: سايت مشاوره تلفني روانشناسي و تحصيلي آويژه

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۰۸:۰۰ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)

مناسب ترين و بهترين اختلاف سني براي ازدواج

به نقل از مركز مشاوره آويژه:|۵٫۰
۰۱
بهترين اختلاف سني براي ازدواج
بهترين اختلاف سني براي ازدواج يكي از سوالات متداول جوانان قبل از ازدواج است . اين اختلاف سني نمي تواند به شكل يك قانون باشد و همه افراد با داشتن بهترين اختلاف سني براي ازدواج خوشبخت تلقي نمي شوند اما رعايت آن مي تواند يكي از دلايل خوشبختي افراد باشد .
معمولا هنگامي كه مي شنويم يكي از اطرافيان در شرف ازدواج با فردي است كه ما او را نمي شناسيم يكي از سوالاتي كه احتمالا از او مي پرسيم اين است كه چند سال اختلاف سني داريد ؟ و اغلب به طور عادي اختلاف بين ۲ تا ۷ سال برايمان معمول به نظر مي رسد اما اگر چيزي از ده سال به بالا يا بر عكس كوچك تر از سن خود او را بشنويم با اينكه برايش آرزوي خوشبختي مي كنيم اما به خوشبختي اش به طرز مشكوكي نگاه مي كنيم . اين باور به طور معمول منطقي است زيرا همين اختلاف سني زياد يا كم تاثيرات مستقيم و غير مستقيم زيادي بر زندگي افراد مي گذارد كه به مرور در زندگي مشترك آشكار مي شود .
بهترين اختلاف سني براي ازدواج از سال ها قبل به شكلي مرسوم بوده است كه سن پسر از سن دختر بيشتر مي باشد اين اتفاق به اين دليل است كه بلوغ فكري دختران به طور ثابت شده نسبت به بلوغ فكري پسران زودتر رخ مي دهد در نتيجه با اين اختلاف سني مي توان اختلاف بلوغ فكري بين دختر و پسر را از بين برد تا در زندگي مشترك راحت تر متوجه خواسته هاي يكديگر شوند . البته بايد در نظر بگيريم كه بسياري از پسرها هم زمان با دختران همسن شان به همان اندازه از بلوغ فكري دست پيدا مي كنند و در نتيجه ترجيح مي دهند همسر آينده شان همسن خودشان باشد .
بيشتر بخوانيد:ازدواج با اختلاف سني زياد
اختلاف سني مناسب
اختلاف سني مناسب موجب مي شود شور و نشاط هر دو فرد در زندگي به يك اندازه باشد و در تمام مراحل زندگي دركنار و همراه يكديگر باشند و حتي موجب مي شود هر دو به يك سو براي آينده نگاه كنند و خواسته ها و آرزو هاي نزديك به هم را داشته باشند و هر دو با انرژي براي رسيدن به خواسته هايشان تلاش كنند . داشتن بهترين اختلاف سني براي ازدواج موجب مي شود هر دو كم تر نياز به توضيح افكارشان به يكديگر شوند و به جاي آن بيشتر به دنبال عملي كردن آن ها باشند . پس آگاهي از بهترين اختلاف سني براي ازدواج امر مهمي است كه نبايد از آن غافل شويم .
فرض كنيد اختلاف سني يك زوج بيش از ده سال باشد به طور معمول در چند سال ابتداي زندگي همه چيز خوب پيش مي رود اما ساليان بعد مرد كم حرف مي شود و وقتي زن از او علت را جويا مي شود احتمالا در انتها صحبت به اينجا مي رسد كه تو متوجه منظور من نيستي ، كه بايد بگويم به احتمال زياد هم همينطور است و اين تقصير هيچكدام نيست زيرا در آن لحظه هركدام از زاويه ديد سن و سال خود و با جهان بيني همان سن به ماجرا واكنش نشان مي دهند درنتيجه منطقي است اگر در مورد يك موضوع يكسان به نتايج متفاوتي برسند و اين يكي از كوچك ترين مشكلات زندگي است كه داراي بهترين اختلاف سني براي ازدواج نيستند .
بيشتر بخوانيد:معايب و محاسن ازدواج با مرد سن بالا
بهترين اختلاف سني مناسب براي ازدواج
بهترين اختلاف سني مناسب براي ازدواج از نظر برخي روانشناسان متفاوت است . اما ميانگين بهترين اختلاف سني مناسب براي ازدواج بين ۳ تا ۶ سال مي باشد . البته توصيه مي شود قبل از ازدواج با فردي كه به عنوان شريك زندگي آيندتان انتخاب كرده ايد به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه نماييد تا مشاور با آگاهي خود دريابد كه آيا اختلاف سني شما و همسرتان مناسب است و افكارتان تا چه اندازه به يكديگر شباهت دارد اين كار موجب مي شود شما قبل از ازدواج همسرتان را بهتر بشناسيد و با شناخت بيشتري زندگي مشتركتان را آغاز نماييد .
نكته حائز اهميتي كه به كمك مشاور قبل از ازدواج ومشاور خانواده مي توانيد در رابطه با بهترين اختلاف سني مناسب براي ازدواج از آن آگاه شويد اين است كه آيا سطح فكري همسر آيندتان كاملا مطابق با سن او است يا خير . درواقع گاهي ممكن است مشاور طي جلسات مشاوره دريابد كه همسر شما هنوز به بلوغ فكري رده سني خودش نرسيده باشد يا برعكس دريابد كه او بسيار بيشتر از رده سني اش آگاه است درنتيجه با راهنمايي از يك مشاور آگاه و متخصص مي توانيد انتخاب بهتري داشته باشيد .
همانطور كه گفتيم داشتن بهترين اختلاف سني مناسب براي ازدواج نشان دهنده خوشبختي نيست اما مي تواند ضامن آرامش در يك زندگي مشترك موفق نيز باشد .
بيشتر بخوانيد:بهترين سن ازدواج از نظر روانشناسي
بهترين اختلاف سني مناسب براي ازدواج از نظر روانشناسي
بهترين اختلاف سني مناسب براي ازدواج از نظر روانشناسي نيز مشخص شده است . بسياري از روانشناسان معتقدند كه بهترين اختلاف سني مناسب براي ازدواج از نظر روانشناسي از ۴ تا ۷ سال مي باشد . روانشناسان با انجام تحقيقات بسيار برروي رفتارهاي انساني و نسبت بلوغ فكري دختران به پسران به اين نتايج دست يافته اند كه بهترين اختلاف سني مناسب براي ازدواج از نظر روانشناسي چند سال است .
به طور مثال هنگامي كه قبل از ازدواج به يك مركز مشاوره ازدواج مراجعه كنيد ، مشاور با پرسيدن تعدادي پرسش نامه از شما و همسرتان و طرح چالش هايي براي هردوي شما به نتايجي دست پيدا مي كند كه درمي يابد شما و همسرتان در چه زمينه هايي به هم شبيه هستيد و در چه مواردي داراي اختلاف نظر هستيد و اين اختلاف نظر بين شما و همسرتان تا چه اندازه ممكن است براي زندگي آينده شما خطرناك باشد . بنابراين با وجود مشاوران قبل از ازدواج ، بين شما و همسرتان هيچ نقطه تاريك و مبهمي باقي نخواهد ماند .
همانطور كه مي دانيد روانشناسان با آگاهي بر رفتارهاي انساني و تفاوت هاي اخلاقي زن و مرد مي توانند بهترين راهنما براي اين امر باشند درنتيجه بهتر است به گفته آنها عمل كنيم تا بهترين نتيجه را بدست بياوريم .
بيشتر بخوانيد:آسيب شناسي ازدواج دير هنگام
بهترين اختلاف سني براي ازدواج پسران
بهترين اختلاف سني براي ازدواج پسران نيز معمولا به اين صورت است كه پسر از دختر بزرگ تر است . همانطور كه گفتيم اين اتفاق به اين دليل است كه بلوغ فكري دختران زود تر از پسران است . البته يكي ديگر از نكاتي كه در انتخاب بهترين اختلاف سني براي ازدواج پسران موثر است اين است كه معمولا اداره خانواده به عهده مرد است در نتيجه بهتر است داراي تجربه بيشتري نسبت به زن باشد تا در اداره زندگي و مواجه با مشكلات توانمندتر باشد . همچنين مرد به دليل حس مردانگي ذاتا دوست دارد حس قدرت داشته باشد و ترجيح مي دهد همسرش به او وابسته باشد و حس امنيت را از همسرش بخواهد در نتيجه همسري كه از خودش كوچك تر باشد را انتخاب مي كند .
بيشتر بخوانيد:سن ازدواج پسر و معيارهاي آن چيست ؟
بهترين اختلاف سني براي ازدواج دختران
بهترين اختلاف سني براي ازدواج دختران معمولا زماني است كه دختر از همسر كوچك تر باشد يا همسن همسرش باشد .
طبيعت زن ايجاب مي كند كه به كسي تكيه كند ، او دوست دارد در مواقع سختي پشتوانه اي محكم داشته باشد تا با حس امنيت و آرامش به جنگ مشكلات زندگي برود معمولا ذات او ترجيح مي دهد كسي را انتخاب كند كه از لحاظ سني از خودش بزرگ تر باشد زيرا اين حس را به او مي دهد كه او بيشترمي داند در نتيجه مي تواند از تجربياتش استفاده كند .
اما نكته قابل ذكر اين است كه نمي توان يك اختلاف سني مشخص را براي همه مناسب دانست و بهترين انتخاب اين است كه شما و همسرتان با توجه به شرايط عقلي ، اجتماعي ، خانوادگي و … سنجيده شويد .پس اين را در نظر بگيريد كه آگاهي از بهترين اختلاف سني خوب است اما هميشگي و براي همه نيست .
بهترين اختلاف سني براي ازدواج دختران را مي توان از طريق مشاوره خانواده مشخص نمود تا همه جوانب به درستي سنجيده شود و بهترين انتخاب صورت بگيرد .
بيشتر بخوانيد:تفاوت سني مناسب براي ازدواج
خدمات تلفني و آنلاين مركز مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
لطفا براي كسب اطلاعات بيشتر ساير مقالات متخصصان مركز مشاوره آويژه را مطالعه نماييد .
در اين راستا مركز مشاوره روانشناسي و خانواده خدمات متنوعي را در زمينه مشاوره آنلاين قبل از ازدواج به شما هم ميهنان عزيز ارائه ميدهد .
منبع : What Is the Ideal Age Difference for a Happy Marriage? | …
 براي مشاوره در زمينه مناسب ترين و بهترين اختلاف سني براي ازدواج
از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه از طريق تلفن ثابت
با 9099072025 تماس بگيريد
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتي ايام تعطيلمنبع: سايت مشاوره تلفني روانشناسي و تحصيلي آويژه

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۵۹:۳۸ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)

آسيب هاي ازدواج زود هنگام جوانان چيست ؟

به نقل از مركز مشاوره آويژه:|۵٫۰
۰۱
ازدواج زود هنگام جوانان
ازدواج زود هنگام جوانان موضوعي قابل بحث و چالش برانگيز در زمينه آسيب هاي اجتماعي مي باشد كه حتي در سازمان حقوق بشر نيز جايگاه خاص خود را دارد و در مورد آن بحث ها و تصميم گيري هاي جدي گرفته شده است . ازدواج زود هنگام جوانان تقريباً در تمام ملت ها وجود دارد اما در بعضي از ملت مانند اتيوپي و برخي ديگر از كشور ها آمار بالايي را به خود اختصاص مي دهد .
مسئله اي كه در اينجا وجود دارد اين است كه منظور از ازدواج زود هنگام جوانان در چه سني مي باشد ؟ بايد گفت كه تشكيل زندگي مشترك و پيوند زناشويي به لحاظ كلي اگر پيش از زماني اتفاق بيفتد كه فرد به بلوغ شخصيتي كامل نرسيده است در هر سني هم كه باشد زود هنگام مي باشد ازدواج تنها بايد زماني اتفاق بيفتد كه فرد به تكامل شخصيتي نسبي و تعادل شخصيتي و ثبات روحي رواني رسيده باشد .
ميانگين سنين ازدواج زود هنگام جوانان
اما به طور ميانگين  ازدواج هايي كه در سنين زير ۱۸ ، ۱۹ سال اتفاق مي‌افتد ازدواج‌ زود هنگام جوانان مي باشند . معمولاً در ازدواج‌هاي زود هنگام جونان اين دختران هستند كه دچار ازدواج زود هنگام مي شوند كه مي توان يكي از دلايل آن را اين مسئله دانست كه در اغلب فرهنگ ها و جوامع جنس مذكر است كه براي ازدواج پيش قدم مي شود و حق انتخاب بيشتر با پسران است تا دختران و همينطور خرده فرهنگ هاي نابجا و سنت هاي غير منطقي تاثير بيشتري بر زندگي فردي و اجتماعي دختران ميگذارد .
ازدواج زود هنگام جوانان مانند هر موضوع ديگري كه به بنيان خانواده مربوط مي شود مي تواند آسيب هاي فردي و اجتماعي خاص خود را به دنبال داشته باشد . از اين روز لازم است توجه به مشاوره ازدواج و همينطور مشاوره خانواده بيش از اين ها باشد تا با افزايش سطح دانش و فرهنگ خانواده ها بتوان از پيامد ها و آسيب هاي ازدواج زود هنگام جوانان در امان بود و يا حداقل در جلسات متعدد مشاوره ازدواج به صورت كارآمد بتوان زوج‌ هايي را كه با ازدواج زود هنگام مواجه شدند را به آمادگي نسبي لازم براي شروع زندگي مشترك و پذيرش مسئوليت هاي آن رسانيد كه نقش مراكز مشاوره خانواده و روانشناسي در مورد ارائه مشاوره قبل از ازدواج در اينجا قابل درك است .
بيشتر بخوانيد:معايب و محاسن ازدواج با مرد سن بالا
مشكلات ازدواج زود هنگام جوانان
مشكلات ازدواج زود هنگام جوانان را از لحاظ مختلف مي‌توان بررسي كرد از اين رو در يك نگاه كلي مشكلات ازدواج زودهنگام جوانان را مي توان در دو دسته مشكلات روحي رواني و مشكلات جسمي و جنسي تقسيم بندي كرد . به طور كلي مشكلات ازدواج زود هنگام جوانان هنگامي كه به مسائل روحي رواني بر مي گردد معمولاً به اين دليل مي باشند كه فرد از لحاظ روحي و رواني آمادگي مقابله با جديت هاي زندگي مشترك ، مشكلات و مسئوليت ها را ندارد و همين طور ممكن است به دليل عدم آمادگي در برقراري رابطه زناشويي دچار آسيب هاي روحي رواني جدي شود .
از جنبه اي ديگر حتي زماني كه ازدواج به خواست و فشار خود فرد اتفاق مي افتد چون تحت تاثير هيجانات دوران نوجواني مي باشد و شخص در اين زمان هنوز به ثبات شخصيتي نرسيده است با مواجه شدن با واقعيت زندگي مشترك و فروكش كردن هيجانات روحي رواني ، فرد دچار نوعي دلزدگي و سرخوردگي مي شود كه ممكن است او را به فردي افسرده و منزوي و يا حتي پرخاشگر و ناهنجار تبديل كند كه هر كدام از اين موارد مي تواند بنيان زندگي زناشويي را مختل كند و در موارد حاد تر مسائلي همچون طلاق و خيانت و ديگر آسيب هاي اجتماعي پيش بيايد .
مشكلات جسمي و جنسي ازدواج زود هنگام جوانان
اما مشكلات ازدواج زود هنگام جوانان از نظر جسمي و جنسي به مسائل مربوط به روابط زناشويي بر مي‌گردد . معمولاً در ازدواج‌ هاي زود هنگام كه در سنين خيلي پايين اتفاق مي‌افتند فرد به بلوغ جسمي دست پيدا نكرده است كه در اين مورد نيز بيشترين آسيب ها متوجه دختران مي شود كه حساسيت هاي جسمي و جنسي خاص خود را دارند و مسئله مهم باروري در ميان است .
متاسفانه در ازدواج هاي زود هنگام به دليل عدم آمادگي جسمي و جنسي  فرد و در كنار آن نبود سواد جنسي كافي و بر قرار نشدن رابطه جنسي در كيفيت مطلوب ، فرد دچار آسيب هاي جنسي و جسمي متعددي مي شود كه سلامت او را تهديد مي كند و به دنبال آن در برخي از موارد توانايي باروري و سلامتي جسمي فرد به شدت تهديد مي شود . با توجه به موارد گفته شده مشكلات ازدواج زود هنگام جوانان بسيار جدي و حائز اهميت مي باشد و نياز است كه با همكاري نهاد هاي مربوطه همچون مراكز مشاوره خانواده و روانشناسي و خانواده ها بتوان از اين مشكلات و پيامد ها جلوگيري كرد .
بيشتر بخوانيد:تفاوت سني مناسب براي ازدواج
مزاياي ازدواج زود هنگام جوانان
مزاياي ازدواج زود هنگام جوانان نيز از مسائلي مي باشد كه مي‌توان با بر شمردن و تقويت آنها از پيامد هاي منفي ازدواج دير هنگام جوانان جلوگيري كرد . مطرح كردن مشكلات ازدواج زود هنگام جوانان در اين مقاله به اين معني نمي‌ باشد كه اين نوع ازدواج به طور صد در صد  مخرب و داراي نتيجه منفي مي باشد بلكه اين نتايج مخرب متوجه مواردي است كه يا ازدواج به صورت فشار و تحميل از طرف خانواده مي باشد و يا خانواده به هر دليلي و به خاطر فشار از طرف خود فرد تن به ازدواج غير معقول و زود هنگام فرزند خود مي دهند .
اما در مواردي كه ازدواج زود هنگام با رضايت طرفين و خانواده آنها و بر اساس منطق و در شرايط مهيا و معمول صورت مي گيرد مي تواند موفقيت آميز نيز باشد و مزاياي ازدواج زود هنگام جوانان را شاهد بود . رسيدن به آرامش فكري و روحي ، تكامل و تعالي شخصيتي و روحي رواني فرد در زندگي زناشويي و در قالب تشكيل خانواده ، پيشگيري از بر قراري روابط نا سالم و آسيب هاي مربوط به آن ، پاسخگويي به نياز جنسي در بهترين شكل و در قالب رابطه زناشويي و همينطور داشتن فرصت بيشتر براي  ارتقاي سطح كيفيت زندگي از مزاياي ازدواج زود هنگام جوانان مي باشد .
بيشتر بخوانيد:سن ازدواج پسر و معيارهاي آن چيست ؟
فوايد ازدواج زود هنگام جوانان
فوايد ازدواج زود هنگام جوانان هم ميتواند زندگي فردي شخص را تحت تاثير قرار دهد و هم از آسيب هاي اجتماعي بسياري جلو گيري كند . ازدواج موفق و تشكيل خانواده فرد را از نظر روحي به آرامش و ثبات ميرساند و او را از درگيري هاي فكري و دغدغه هاي مربوط به داشتن يك همراه و همسر دور ميكند و با دادن شخصيت و اعتبار اجتماعي به فرد فرصت شكوفايي در فعاليت هاي اجتماعي را به او ميدهد و باعث رشد و تعالي فرديت انسان ميشود . همچنين با داشتن فرصت بيشتر براي پذيرفتن مسئوليت فرزند ، امكان آمادگي بيشتر را براي نقش پدر و مادر شدن ايجاد ميكند ، فوايد ازدواج زود هنگام جوانان براي هر دو طرف يعني هم زن و هم مرد به يك اندازه ميباشد .
بيشتر بخوانيد:ازدواج با اختلاف سني زياد
معايب ازدواج زود هنگام جوانان
معايب ازدواج زود هنگام جوانان همانطور كه گفته شد با تاثير بر جنبه هاي روحي ، رواني ، عاطفي ، جسمي و جنسي فرد ميتواند به سلامت همه جانبه فرد و همينطور سلامت جامعه آسيب وارد كند . در مثالي براي معايب ازدواج زود هنگام جوانان ، در بسياري از موارد كه ازدواج زود هنگام تحت تاثير فشار و تحميل صورت گرفته است . آزار جسمي و جنسي اتفاق افتاده است كه سلامت فرد را تهديد كرده ، در مسئله ديگر تولد فرزندان ناخواسته در سنين پايين و عدم مسئوليت پذيري طرفين و بحث بد سرپرسي و حتي بي سرپرستي و ديگر مسائل مربوط به كودك و تربيت آن مطرح است كه نياز به چاره انديشي و كمك از طريق مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج دارد .
بيشتر بخوانيد:براي انتخاب همسر شايسته به چه ويژگي هايي توجه كنيم ؟
خدمات تلفني و آنلاين مركز مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
لطفا براي كسب اطلاعات بيشتر ساير مقالات متخصصان مركز مشاوره آويژه را مطالعه نماييد .
در اين راستا مركز مشاوره خانواده و روانشناسيخدمات متنوعي را در زمينه مشاوره تلفني قبل از ازدواج به شما هم ميهنان عزيز ارائه ميدهد .
منبع : The Benefits of Getting Married Young | The Art of Manliness
 براي مشاوره در زمينه آسيب هاي ازدواج زود هنگام جوانان چيست ؟
از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه از طريق تلفن ثابت
با 9099072025 تماس بگيريد
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتي ايام تعطيلمنبع: سايت مشاوره تلفني روانشناسي و تحصيلي آويژه

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۵:۳۶:۳۵ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)

آسيب شناسي ازدواج دير هنگام

به نقل از مركز مشاوره آويژه:|۵٫۰
۰۱
ازدواج دير هنگام
ازدواج دير هنگام به طور كل اصطلاحي است كه همگي ما با آن آشنايي داريم و در مورد آن هم مطالبي را شنيده ايم و هم به صورت عيني در محيط زندگي اجتماعي خود شاهد آن بوده ايم ، اما سوالي كه مطرح است اين است كه ازدواج دير هنگام به طور دقيق از چه سني به بعد را شامل ميشود و يا براي چه دسته از افرادي اطلاق ميشود … ؟ پيش از هر چيزي بايد بدانيم كه ازدواج دير هنگام به همان اندازه كه براي خانم ها قابل تعريف است در مورد آقايان نيز صدق ميكند و اين پندار كه ازدواج صرفا براي خانم ها دير ميشود كاملا اشتباه است .
به طور كل هرگز نميتوان براي هيچ فردي سال و ماه دقيقي را تعيين كرد كه اگر تا آن سن فرد ازدواج نكند با ازدواج دير هنگام مواجه شده است چرا كه تا فرد از همه نظر احساس بلوغ و آمادگي براي ازدواج نداشته باشد نميتواند در اين مورد اقدام كند و اين بلوغ ممكن است براي هر فردي در سن خاصي شكل بگيرد .
چه موقع ازدواج دير هنگام رخ ميدهد ؟
اما ميتوان گفت اگر از سني كه فرد به طور نسبي شرايط تشكيل زندگي مشترك و آمادگي آن را دارد زماني بيش از حد معمول بگذرد ، ازدواج دير هنگام اتفاق افتاده است و عموما در اين موارد كه فرد آمادگي نسبي همه جانبه را براي ازدواج دارد ، ازدواج دير هنگام نتيجه سخت گيري هاي بي مورد ، حساسيت هاي نابجا ، توقعات غير منطقي ، طرز تفكر و ديدگاه اشتباه و … ميباشد .
اما طبق تحقيقات و پژوهش هاي چند ساله آسيب شناسان اجتماعي در امور مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج پيامدها و معضلاتي كه در امتداد ازدواج دير هنگام دامن گير فرد و به تبع آن جامعه ميشود بسيار خطرناك و حساس ميباشند و اين پيامدها ايجاب ميكند كه دانش اجتماعي در خصوص ازدواج دير هنگام به سطح قابل قبولي ارتقا پيدا كند .
بيشتر بخوانيد:تفاوت سني مناسب براي ازدواج
آسيب شناسي ازدواج دير هنگام
آسيب شناسي ازدواج دير هنگام به دنبال چالش ها و مشكلات و معضلاتي است كه در پي ازدواج دير هنگام رخ ميدهد ، شايد در نگاهي سطحي يا در مقياسي كوچك كه به محيط اجتماعي و خانوادگي خودمان مربوط ميشود چنين به نظر بيايد كه ازدواج دير هنگام نهايتا منجر به تشويش خاطر فرد ميشود و آسيب آنچناني را به وجود نمي آورد . اما طبق آسيب شناسي ازدواج دير هنگام مسائلي كه در پي ازدواج دير هنگام اتفاق مي افتد هم سلامت همه جانبه فرد و هم سلامت جامعه را به خطر مي اندازد .
آسيب شناسي ازدواج دير هنگام پس از سال ها پژوهش در اين زمينه به نتايج و آمار هايي دست پيدا كرده است كه هرگز نميتوان به سادگي از كنار آن ها گذشت خصوصا در شرايط كنوني كه روز به روز سن ازدواج در حال افزايش و آمار ازدواج در حال كاهش است . پس لازم است نتايج آسيب شناسي ازدواج دير هنگام به صورت دانش و فرهنگ اجتماعي به جامعه تزريق شود تا شاهد پيامد هاي نامطلوب آن نباشيم .
بيشتر بخوانيد:تست روانشناسي ازدواج چيست ؟
پيامدهاي ازدواج دير هنگام
پيامدهاي ازدواج دير هنگام را ميتوان به چند دسته تقسيم كرد ، برخي از پيامدهاي ازدواج دير هنگام متوجه جنبه روحي رواني فرد هستند و برخي ديگر از پيامدهاي ازدواج دير هنگام جنبه جسمي و جنسي پيدا ميكنند . به طور كل افراد پس از بلوغ روحي رواني نياز به فردي كه مكمل آن ها باشد و پاسخگوي نياز هاي عاطفي و روحي رواني ( امنيت ، محبت ، توجه ، حمايت ، همراهي ، همدلي … ) باشد را احساس ميكنند و اين نياز در قالب ازدواج ميتواند جواب داده شود چرا كه صرفا ازدواج ميتواند آرامش حقيقي روحي رواني فرد را به ارمغان بياورد ، از اين رو با ازدواج دير هنگام فرد با مواردي مانند اضطراب ، استرس ، تنش روحي ، افسردگي ، سرخوردگي ، پرخاشگري ، گوشه گيري ، عدم اعتماد به نفس و … رو به رو ميشود .
بهترين شكل پاسخ دادن به نياز جنسي
قابل انكار نيست كه غريزه و نياز جنسي يكي از اصلي ترين مسائلي است كه دو جنس مخالف را به يكديگر جذب ميكند و عدم پاسخگويي و سركوب آن مشكلات روحي رواني و جسمي خاصي را در پي دارد ، به طور حتم در هر فرهنگ و ملتي ازدواج بهترين ، سالم ترين و پذيرا ترين شكل رابطه بين زن و مرد و رابطه زناشويي بهترين شكل پاسخ دادن به نياز جنسي است .
از اين رو ازدواج دير هنگام و عدم ارضاي ميل جنسي در صورتي كه فرد نتواند خود را كنترل كند ميتواند او را به راه هاي غير اخلاقي و مضر ، براي رفع نياز خود بكشاند ، كه به دنبال آن انواع بيماري هاي روحي رواني و جسمي و جنسي به وجود خواهد آمد ، هرچند كه فرد ادعا كند كه بر طرف كردن ميل جنسي در چارچوبي به غير از ازدواج براي او پيامدي نداشته است اما رضايت روحي رواني كه در رابطه زناشويي به فرد القا ميشود در هيچ رابطه ديگري پيش نخواهد آمد و به تدريج كه از هيجانات جنسي كاسته شود تاثير مخرب ديگر راه هاي پاسخگويي به اين نياز در فرد بروز خواهد كرد .
بيشتر بخوانيد:سن ازدواج پسر و معيارهاي آن چيست ؟
معضلات اخلاقي ازدواج دير هنگام
معضلات اخلاقي ازدواج دير هنگام همانقدر كه ميتواند فرد و زندگي شخصي او را تحت تاثير قرار دهد همان اندازه نيز ميتواند جنبه اجتماعي پيدا كند و در قالب آسيب هاي اجتماعي نمود پيدا كند ، پيدا است كه در جامع كنوني ما با توجه به فرهنگ و ارزش هاي موجود ، ازدواج هنوز هم جايگاه خاص خود را دارد و به عنوان يك ارزش محسوب ميشود .
بنابراين ازدواج دير هنگام و دست پيدا نكردن به اعتبار اجتماعي و ارزش هايي كه ازدواج به فرد ميدهد و همچنين عدم پاسخ گويي به نياز روحي تشكيل خانواده و وجود يك همراه و همينطور سركوب نياز جنسي ميتواند شخص را به انساني پرخاشگر و يا افسرده تبديل كند . در حالت حاد تر از معضلات اخلاقي ازدواج دير هنگام ، فرد دچار هنجار هاي اخلاقي مي شود كه با دست زدن به رفتار هاي غير اخلاقي به سلامت خود و جامعه آسيب وارد كند .
بيشتر بخوانيد:ازدواج با اختلاف سني زياد
مزاياي ازدواج دير هنگام
مزاياي ازدواج دير هنگام را ميتوان در مقابل معايب ازدواج دير هنگام بر شمرد تا به عنوان يك مسئله خاكستري به ازدواج ديرهنگام نگاه شود نه يك مسئله سياه مطلق ، طبيعي است كه با افزايش سن و گذشت از دوره نوجواني و هيجانات خاص آن ، فرد به سمت بلوغ شخصيتي تكامل پيدا ميكند و از نظر عاطفي و روحي رواني و به طور كل جنبه هاي مختلف شخصيت ، به ثبات ميرسد و قطعا تصميماتي خواهد گرفت كه بر اساس معيار هاي سنجيده تر و اهداف مشخص تر و منطقي تر خواهد بود كه در مقابل تصميمات و معيار هاي دوران نوجواني نتايج بهتري را خواهند داشت و طبيعي است كه مهارت زندگي با افزايش سن و كسب تجارب مختلف و سطح دانش در فرد افزايش پيدا خواهد كرد .
همينطور به طور معمول از جنبه مادي نيز استقلال بيشتري پيدا خواهد كرد ، و تشكيل زندگي برا او راحت تر خواهد بود چرا كه استقلال و توان مالي كافي از لازمه هاي تشكيل زندگي مشترك ميباشد .موارد ذكر شده چند مثال از مزاياي ازدواج ديرهنگام ميباشند كه بسيار حائز اهميت ميباشند چرا كه فقدان هر كدام ميتواند زندگي مشترك را با مشكل رو به رو كند از اين رو ميتوان مطالب فوق را در قالب مشاوره قبل از ازدواج در كنار زوجين براي والدين ، از طريق مراكز مشاوره خانواده و روانشناسي ارائه داد تا با ارتقاع دانش در اين زمينه شاهد كاهش پيامد هاي ازدواج ديرهنگام در جامعه باشيم .
بيشتر بخوانيد:معايب و محاسن ازدواج با مرد سن بالا
خدمات تلفني و آنلاين مركز مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
لطفا براي كسب اطلاعات بيشتر ساير مقالات متخصصان مركز مشاوره آويژه را مطالعه نماييد .
در اين راستا مركز مشاوره خانواده و روانشناسي خدمات متنوعي را در زمينه مشاوره تلفني قبل از ازدواج به شما هم ميهنان عزيز ارائه ميدهد .
منبع : Marital pathology. A review. – NCBI – NIH
 براي مشاوره در زمينه آسيب شناسي ازدواج دير هنگام
از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه از طريق تلفن ثابت
با 9099072025 تماس بگيريد
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتي ايام تعطيلمنبع: سايت مشاوره تلفني روانشناسي و تحصيلي آويژه

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۲۵:۱۷ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)

بهترين زمان ازدواج چه سني است ؟

به نقل از مركز مشاوره آويژه:|۵٫۰
۰۱
بهترين زمان ازدواج
بهترين زمان ازدواج همان طور كه پيش از اين نيز گفته شد به معيارها و ملاك هاي مختلفي بستگي دارد و نمي‌توان سن خاصي را براي آن در نظر گرفت . بهترين زمان ازدواج زماني است كه فرد چند معيار كلي را در خود تشخيص دهد اين معيارها شامل بلوغ جنسي و جسمي ، بلوغ فكري و بلوغ اجتماعي مي باشد ، كه هر كدام از اين سه مورد خود موارد بسياري را شامل مي شود .
بهترين زمان ازدواج به طور حتم از فردي به فرد ديگر متفاوت مي باشد و همينطور در مورد پسران و دختران متفاوت است . بهترين زمان ازدواج را از ديدگاه هاي مختلف مي توان مورد بررسي قرار داد و همين طور براي شرايط مختلف در نظر گرفت ، مانند بهترين زمان ازدواج از نظر اسلام ، بهترين زمان ازدواج از نظر روانشناسي و يا مواردي مانند بهترين زمان ازدواج پس از طلاق يا بعد از فوت همسر و موارد اين چنيني … . به طور كل بهترين زمان ازدواج زماني است كه شخص علاوه بر بلوغ جنسي به شناخت كافي از فرديت و هويت خود دست پيدا كرده باشد به عبارتي شخص به خودشناسي نسبي لازم ، براي تشخيص مصلحت خود و درك چيستي زندگي مشترك  پيدا كرده باشد .
بهترين زمان ازدواج چه زماني است ؟
بهترين زمان ازدواج زماني است كه فرد بتواند مصالح خود را تشخيص دهد ، قدرت تصميم گيري را داشته باشد ، به ثبات روحي و عاطفي دست پيدا كرده باشد ، بتواند اهدافي حقيقي و شفافي را براي زندگي خود در نظر بگيرد و به چنان رشد شخصيتي دست پيدا كرده باشد كه بتواند مسئوليت هايي كه همراه با زندگي مشترك به وجود مي آيند را بپذيرد . علاوه بر آن بتواند در كنار زندگي مشترك روابط و فعاليت‌ هاي اجتماعي خود را كنترل كند و در مسير تكامل و تعالي قدم بردارد .
بيشتر بخوانيد:معايب و محاسن ازدواج با مرد سن بالا
بهترين زمان ازدواج براي پسران
بهترين زمان ازدواج براي پسران چه سني مي باشد ؟ اين سوالي است كه ذهن بسياري از پسران و خانواده‌ ها را درگير خود كرده است . اگر بخواهيم بهترين زمان ازدواج براي پسران را تعيين كنيم به طور حتم در شرايط كنوني عوامل مختلفي بر اين زمان تاثير مي گذارد . امروز شاهد تغيير و تحول بزرگي در سبك زندگي ، توقعات و تصورات از يك زندگي ايده آل و گسترش معيارهاي مختلف براي انتخاب همسر هستيم ، از اين رو بهترين سن ازدواج براي پسران را مي‌توان زماني در نظر گرفت كه فرد مواردي مانند بلوغ جنسي ، بلوغ شخصيتي ، استقلال و توان مالي را داشته باشد كه بلوغ شخصيتي خود موارد متعددي را در بر مي گيرد مانند مسئوليت‌ پذيري ، متعهد بودن ، اقتدار و ثبات عاطفي و … .
از آنجايي كه  پسران به لحاظ شخصيتي ديرتر به بلوغ مي رسند همينطور پذيرش مسئوليت هاي زندگي مشترك و در كل مسئوليت‌ پذيري براي آنان سخت تر است بهتر است تا زماني كه فرد خود تمايل به تشكيل زندگي مشترك ندارد تحت فشار قرار نگيرد . به طور كل از نظر روانشناسي بهترين سن ازدواج براي پسران رنج سني ۲۷ تا ۲۹ مي باشد .
بيشتر بخوانيد:سن ازدواج پسر و معيارهاي آن چيست ؟
بهترين زمان ازدواج از نظر اسلام
بهترين زمان ازدواج از نظر اسلام به صورت حداقل سن و شرايط لازم براي ازدواج پسر و دختر بيان شده است . به طور كل اسلام سن دقيقي را براي ازدواج مناسب ، در نظر نمي‌گيرد و جوانان را براي امر ازدواج به سن خاصي محدود نمي كند اما در آيات و روايات بسياري به امر پسنديده ازدواج و وجوه مختلف آن مستقيما اشاره كرده است و شرايط مناسب را براي بهترين زمان ازدواج بيان مي‌كند .
براي مثال در مورد بهترين زمان ازدواج از نظر اسلام مي‌توان به آيه‌ شش از سوره مباركه نساء اشاره كرد كه خداوند در اين آيه چنين مي فرمايند ” يتيمان را آزمايش كنيد هنگامي كه بالغ شده و به نكاح تمايل پيدا كردند و آنان را به درك مسائل زندگاني خود آگاهي يافتيد اموال شان را به آنان بدهيد ” با استناد به اين آيه ميتوان گفت بهترين زمان ازدواج از نظر اسلام زماني است كه علاوه بر بلوغ جنسي ، قدرت تشخيص مصلحت خود را داشته باشد و درك كافي را از زندگي مشترك و مسائل مربوط به آن داشته باشد همچنين در اين آيه با توجه به كلمه تمايل ميتوان گفت كه طبق كلام خداوند حتي در صورت آمادگي جسمي و روحي كافي ازدواج بايد با خواست و رضايت فرد صورت بگيرد و هيچ اجبار و تحميلي در آن دخيل نباشد .
همينطور حداقل سني كه در قرآن براي ازدواج دختران و پسران بيان شده است براي دختران ۹ سال و براي پسران ۱۵ سال مي باشد چرا كه پسر و دختر پس از اين سن به بلوغ جسمي ميرسند اما همانطور كه گفته شد اين سنين ، سنين حداقل مي باشند يعني پس از رسيدن پسر و دختر به سن ذكر شده ، با وجود ديگر شرايط لازم محدوديت و مانعي براي ازدواج وجود ندارد .
بيشتر بخوانيد:تست روانشناسي ازدواج چيست ؟
بهترين زمان ازدواج بعد از طلاق
بهترين زمان ازدواج بعد از طلاق نيز به هيچ عنوان قابل تعيين و تعميم به تمامي افرادي كه طلاق را تجربه كرده اند نمي باشد . قطعا و طبيعتا هر جدايي و طلاقي پيامد هاي خاص خود را دارد و تاثيرات روحي رواني خود را بر فرد ميگذارد و بسته به شرايط طلاق و اينكه پروسه آن چقدر و چگونه طول كشيده است شدت آسيب روحي رواني كه بر جاي ميگذارد متفاوت است .
در بيشتر موارد كه جريان طلاق با نزاع ها و درگيري هاي متعدد همراه است تاثيرات مخرب آن بر فرد نيازمند طي دوران روان درماني ميباشد ، از اين رو بهترين زمان براي ازدواج بعد از طلاق زماني است كه فرد كاملا از نظر روحي رواني احيا شده باشد و با خود كنار آمده باشد و توانايي تشكيل زندگي مشترك جديد را در خود احساس كند . يعني دوباره توان اعتماد كردن ، علاقه مند شدن ، مسئوليت پذيرفتن و … را در خود ببيند .
نكته مهم اين است كه هرگز نبايد براي فرار از شرايط روحي دوران پس از طلاق يا لجاجت و حس انتقام جويي به ازدواج مجدد فكر كرد ، مشاوره خانواده بهترين راهنما در اين شرايط مي باشد از اين رو ميتوان از طريق مشاوره خانواده و روانشناسي و دريافت مشاوره قبل از ازدواج آمادگي خود را براي تشكيل مجدد زندگي مشترك سنجيد چرا كه مسئله ازدواج مجدد پس از طلاق بسيار حساس ميباشد و هرگز نبايد آن را با ازدواج اول مقايسه كرد .
بيشتر بخوانيد:ازدواج با اختلاف سني زياد
بهترين زمان ازدواج براي دختران
بهترين زمان ازدواج براي دختران نيز تابع معيارهاي خاصي ميباشد كه بر اساس اصول روانشناسي تعيين شده اند . حداقل سني كه از نظر روانشناسي براي ازدواج دختران در نظر گرفته شده است ۱۸ سالگي ميباشد و ازدواج هاي زير ۱۸ سال براي دختران ازدواج زود هنگام مي باشد . اما طبق تحقيقات به  عمل آمده رنج سني مناسب براي ازدواج دختران ۲۳ تا ۲۷ سالگي ميباشد و در اين ميان ۲۵ سالگي سن طلايي براي مادر شدن ناميده ميشود .
اما جداي از تعيين عدد خاصي براي سن ازدواج دختران ميتوان گفت كه بهترين زمان ازدواج دختران زماني ميباشد كه فرد با كسب بلوغ همه جانبه ( بلوغ جنسي ، بلوغ شخصيتي ، بلوغ فكري ، بلوغ اجتماعي … ) توانايي تشكيل زندگي مشترك و آمادگي آن را در خود ببيند و با ديدي واقع گرايانه به زندگي مشترك نگاه كند چرا كه بنا به ظرافت هاي روحي و لطفات احساسي نگاه  دختران به زندگي مشترك نگاهي فانتزي و سرشار از تصورات و خيال پردازي هاي رمانتيك است و اگر به رشد عقلي لازم نرسيده باشند با رو به رو شدن با جديت هاي زندگي مشترك دچار سرخوردگي و ياس ميشوند از اين رو ميتوان با مشاوره ازدواج آمادگي نسبي لازم فرد را براي تشكيل زندگي مشترك سنجيد .
بيشتر بخوانيد:خصوصيات يك زن ايده آل براي ازدواج
خدمات تلفني و آنلاين مركز مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
لطفا براي كسب اطلاعات بيشتر ساير مقالات متخصصان مركز مشاوره آويژه را مطالعه نماييد .
در اين راستا مركز مشاوره خانواده و روانشناسيخدمات متنوعي را در زمينه مشاوره تلفني قبل از ازدواج به شما هم ميهنان عزيز ارائه ميدهد .
منبع : Best Age to Get Married: What Math Tells Us | Time
 براي مشاوره در زمينه بهترين زمان ازدواج چه سني است ؟
از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه از طريق تلفن ثابت
با 9099072025 تماس بگيريد
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتي ايام تعطيلمنبع: سايت مشاوره تلفني روانشناسي و تحصيلي آويژه

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۱۴:۲۴ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)