مشاوره روانشناسی خیانت مشاوره روانشناسی خیانت .

مشاوره روانشناسی خیانت

تربیت دختر از دیدگاه اسلام چگونه است؟

به نقل از مرکز مشاوره آویژه:|میانگین ۵ رای از تعداد ۱
تربیت دختر از دیدگاه اسلام
تربیت دختر از دیدگاه اسلام باید از همان ابتدای نوزادی و حتی دوران جنین آغاز شود . تربیت دختر از دیدگاه اسلام مانند پرورش گل وگیاه میباشد . وقتی گل میکاریم ابتدا زمینه رشد آنرا فراهم میکنیم . زمین خوب ، کود مناسب و بذر خوب . پس از آن زمینه پرورش گل را فراهم میکنیم . نور کافی ، آبیاری بجا ، به اندازه و به موقع . این عوامل باعث میشود ما بتوانیم گلی زیبا داشته باشیم با رشد خوب و پرورش مناسب . تربیت دختر از دیدگاه اسلام نیز همینگونه است . ما برای یک تربیت خوب ابتدا باید زمینه رشد و پرورش دختر رافراهم کنیم سپس به تربیت او بپردازیم . در اسلام از نظر صواب و گناه تفاوتی میان دختر و پسر نیست . از نظر آفرینش نیز میان پسر و دختر برتری وجود ندارد و هر دو یک شان و عزت را دارند .
تربیت دختر از دیدگاه اسلام از آنجهت بسیار مهم است که او در آینده مادر خواهد شد . مادر یعنی مربی . کسی که مسیرآینده را با تربیت فرزندانش تعیین میکند . تربیت دختر از دیدگاه اسلام امری خطیر و بزرگ است که میتواند سامان دهنده جهان باشد . میتواند دنیا را متحول کند . تربیت دختر از دیدگاه اسلام یعنی پایه ریزی جهان اسلام . یعنی پرورش نسلی که بر پایه و اساس نیکی ونیک بینی برپا خواهد شد . یک دختر نیک اندیش نسلی نیکو صفت در دامان خود پرورش خواهد داد.
بیشتر بخوانید:اهمیت تربیت کودک از دیدگاه قرآن
اصول تربیت دختر از دیدگاه اسلام
اصول تربیت دختر از دیدگاه اسلام بر اساس جهان بینی اسلامی برپا شده است . مسلما در مکتب اسلام اولین اصل از اصول تربیت دختر از دیدگاه اسلام مسلمان بودن دختر میباشد . شناخت درست و محقق شده اسلام جزو اولین اصول تربیت دختر از دیدگاه اسلام میباشد . دختری میتواند نسل آینده را با مکتب اسلام آشنا کند که خود با این مکتب آشنا باشد . از دیگر اصول تربیت دختر از دیدگاه اسلام برخوردار بودن از مهر وعاطفه کافی والدین یا اولیا نسبت به دختر میباشد . تربیت زمانی به نتیجه میرسد که دختر کسر مهر و محبت نداشته باشد .
چون دختر موجودی عاطفی است اگر ازمحبت وافی برخوردار نباشد ممکن است از مسیر عادی زندگیش منحرف شود . برخوردار بودن از عاطفه خانواده برای یک دختر یک نیاز است . اصول تربیت دختر از دیدگاه اسلام از حمایت عاطفی جانب داری میکند . رابطه پیامبر با دخترش آنقدر قوی بود که اورا ام ابیها مینامید . این نشان دهنده رابطه خوب عاطفی میان پدر و فرزند میباشد . از دیگر اصول تربیت دختر در اسلام توانایی ایجاد رابطه اجتماعی است . دختر از نظر اسلام باید درست را از نا درست و سره را از ناسره تشخیص دهد . یک دختر باید میریت صحیح داشته و بتواند روابط خانوادگی را پیوند دهد .
بیشتر بخوانید:اهمیت تربیت کودک در اسلام
مراحل تربیت دختر ازدیدگاه اسلام
مراحل تربیت دختر از دیدگاه اسلام به چند دوره تقسیم میشود . اولین مرحله ، زمانی است که جنین در داخل رحم مادر میباشد . این مرحله بسیار مهمی است . چون اندامهای حسی _حرکتی ، اندامهای عصبی و غیره تشکیل میشود . این جنین اگر مورد مراقبت قراربگیرد فرزندی سالم و سر حال خواهد شد . جنین در داخل رحم نیز میتواند رفرنس های عاطفی را دریافت نماید . او در رحم مادر با پیامهای حسی _عاطفی احساس آرامش کسب میکند . او در آینده میتواند این حس را به همسر ، فرزندان وجامعه منتقل کند .
دومین مرحله از مراحل تربیت دختر از دیدگاه اسلام از یک سالگی تا هفت سالگی میباشد . در این مرحله به دختر از طریق بازی میتوان خوشرفتاری و تعاملات اجتماعی را آموخت . میتوانیم استعدادهای اورا کشف کنیم . اجازه بدهیم تجربه کند . تجربه کردن نیز از مراحل تربیت دختر از دیدگاه اسلام است . در قالب قصه و حکایت اورا باخطرات اجتماع و همینطور راه برخورد درست با معضلات آشنا کنیم  . البته نباید اورا بترسانیم . آشنا کردن با ترساندن تفاوت دارد .
بیشتر بخوانید:تربیت فرزند دختر از بدو تولد
اهمیت تربیت دختر از دیدگاه اسلام
اهمیت تربیت دختر از دیدگاه اسلام از این جهت است که یک دختر مسلمان باید محترم شمرده شود . جایگاه دختر دراسلام ازآنجهت اهمیت دارد که زنانی همچون خدیجه ، مریم ، فاطمه و سمیه نقشی اساسی و مهم در زنده نگهداشتن اسلام داشتند . دختر در اسلام نقش تلطیف کننده روابط انسانی در جامعه و خانواده را دارد . اهمیت تربیت دختر از دیدگاه اسلام بسیار  مهم است . جامعه همیشه نیاز به یک مربی و تربیت کننده دارد که بتواند جامعه را در جهت درست هدایت کند . لذا دختر به عنوان مربی فرزندان از اهمیت ویژه و خاصی برخوردار است . تربیت دختر مهم است چون او باید قدر خود را درجامعه بداند .
دختران مسلمان فقط یک مادر نیستند آنها پیام رسان حرکتهای حق طلبانه هستند . مانند زینب در صحرای کربلا که پیام رسان خون پاک برادرش به جهانیان بود . اگر دختری مانند زینب نبود شاید جهان هرگز پیام کربلا را به این زیبایی شنیده نمیشد . دختر مسلمان با اجتماعی زیستن میتواند از اسلام دفاع کند . یک دختر مسلمان با تعامل زیبای اجتماعی خود پیامی عملی است از اینکه اسلام دینی اجتماعی است . اسلام هیچکس را در انزوای اجتماعی نمیخواهد و دختر نیز از این قاعده مستثنی نیست . دختر به عنوان مادر آینده باید در اجتماع باشد . باید بتواند حرمت خود را حفظ کند . باید با عزت نفس پلیدی را از خود دور نماید .
بیشتر بخوانید:نکات تربیت فرزند پسر و دختر
ضرورت تربیت دختر از دیدگاه اسلام
ضرورت تربیت دختر از دیدگاه اسلام دارای اهمیت فراوانی است . چون اسلام بر داشتن عزت نفس دختران تاکید فراوان دارد . یک دختر مسلمان با تربیت درست عزت نفس بالایی خواهد داشت . ضرورت تربیت دختر از دیدگاه اسلام بر پایه علم و شناخت  برنامه ریزی شده است . اعتماد به نفس دختر مسلمان بالا است و میتواند با توانایی هایش جهان را رو به جلو هدایت کند . در جامعه ای که دختر درست تربیت نشود مسلما جوانان نیز درست هدایت نخواهند شد . حال که به ضرورت تربیت دختر از دیدگاه اسلام پی بردیم بهتر است درست عمل کنیم . با تربیت درست به دختر خود شخصیت و احترام ببخشیم . با او مانند یک کنیز برخورد نکنیم که فقط به امور آشپزی و خانه داری بپردازد .
دختر ازدیدگاه اسلام جایگاهی والا دارد . او بانوی خانواده است که به امور خانواده سر و سامان میبخشد . خانه را مدیریت میکند و با تدبیر و اندیشه زخمهای اجتماعی ، اقتصادی و غیره را بهبود میبخشد . دختر رفیق پدر و همدم مادر است . باید  با او درنهایت ملاطفت و شعور برخورد شود تا بتواند جایگاه خود را حفظ کند . باید از آسیبهای اجتماعی به دور باشد تا باسلامت روحی و جسمی به وظایف خود عمل کند . دختری میتواند در اجتماع و خانواده به عنوان مربی درست عمل کند که عقده نداشته باشد . گره های روحی مانع از  درست عمل کردن او میشود .
بیشتر بخوانید:روش های تربیت فرزند در اسلام
مشاوره و خانواده 
با مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی به تربیت درست دخترانمان اهتمام بورزیم . با مشاوره تربیت کودک فرزندی سالم تربیت کنیم که در آینده بتواند از عهده وظایفش بر بیاید . مشاوره کودک لازمه تربیت درست کودکانمان است . متاسفانه در تربیت دختر درجامعه ما یا افراط میشود یا تفریط . یعنی برخی از ما آنقدر به دخترمان محبت میکنیم که لوس و خودمحور میشود . برخی نیز آنقدر غرق تابو ها هستند که او را محدود میکنند . آنها ازاودختری منزوی  و متعصب میسازند . هردو روشی اشتباه است . در تربیت دختر تعادل و میانه روی حرف اول را میزند .
د رمثالی که برای پرورش گل زدیم . اگر به یک گل بیش ازحد آب که مایه حیات است بدهیم ریشه گل را میپوسانیم . اگر گل در معرض نور شدید آفتاب قرار بگیرد برگهایش میسوزد . اما هرکدام اگر به اندازه باشد گل را بارور میکند . آنرا میپروراند . در تربیت دختر نیز از هیچیک از عوامل غافل نباشیم . به اندازه لازم و کافی مهر بورزیم . در عین حال به تادیب او اهمیت دهیم . تا گلی داشته باشیم از گلهای بهشت . این گل زیبا باعث سعادت ما ، خود و جامعه فردا خواهد شد . دختری با اعتماد به نفس ، با عزت نفس بالا و با محبت بیکران که میداند کجا محبت خود را بی صرفه مصرف کند . کجا خشم بگیرد و کجا اقتدار داشته باشد .
بیشتر بخوانید:در مورد شیوه های تربیت کودک بیشتر دقت کنید
خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه
لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .
در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه تربیت کودک تلفنی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .
منبع: The Importance of Girls’ Education in Islam | Facts about the …
 برای مشاوره در زمینه تربیت دختر از دیدگاه اسلام چگونه است؟
از مشاورین مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه از طریق تلفن ثابت
با 9099072025 تماس بگیرید
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتی ایام تعطیلمنبع: سایت مشاوره تلفنی روانشناسی و تحصیلی آویژه

برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۵۴:۲۹ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)