مشاوره روانشناسی خیانت مشاوره روانشناسی خیانت .

مشاوره روانشناسی خیانت

عواقب ازدواج بدون علاقه چیست؟

به نقل از مرکز مشاوره آویژه:|۵٫۰
۰۱
ازدواج بدون علاقه نوعی ازدواج است که بسیاری از پرونده‌ های مشاوره خانواده را به خود اختصاص داده است. این ازدواج میتواند بسیار بحث برانگیز باشد چراکه هم میتواند دلایل متعدد داشته باشد و هم عواقب متعدد ، اگر در شرف چنین ازدواجی قرار دارید بهتر است به کمک مشاوره قبل از ازدواج از پیامدها و عواقب این نوع ازدواج آگاه شوید و بفهمید که دلایل و معیارهای ازدواج شما برای پذیرش این نوع ازدواج قابل قبول میباشند یا خیر.
اگر بخواهیم ازدواج بدون عشق و علاقه را به دو دسته کلی تقسیم کنیم دو حالت خواهد داشت، حالت اول ازدواج هایی هستند که به صورت سنتی اتفاق می افتند و رابطه عاطفی قبل از ازدواج وجود ندارد که در این مورد اگر ازدواج با رعایت اصول باشد و با توجه به معیارها، فرد پتانسیل علاقه مند کردن شما را نسبت به خود داشته باشد می تواند به یک ازدواج موفق ختم. اما حالت دوم مربوط به افرادی است که به دلایل مختلف تن به ازدواج با فردی میدهند که مطمئن هستند هرگز نمیتوانند به او علاقه مند شوند. در هر دو حالت فوق ، مشاوره ازدواج میتواند دید روشن تری را از آینده چنین زندگی مشترکی به ما بدهد.
عواقب ازدواج بدون علاقه
عواقب ازدواج بدون علاقه را در این مطلب برای افرادی مطرح می کنیم که به دلایل مختلف با فردی ازدواج کرده اند که هرگز نمیتوانند به او علاقه مند شوند. اگر بخواهیم برای ازدواج بدون عشق و علاقه در خوش‌ بینانه‌ ترین حالت، یک زندگی مشترک را تصور کنیم، در آن زندگی مشترک زوجی وجود دارند که در قالب طلاق عاطفی با حداقل کیفیت در جوانب روابط زناشویی در حال مدارا کردن با یکدیگر زیر یک سقف مشترک هستند.
در نقطه مقابل این حالت یک زندگی مشترک را خواهیم داشت که پر از نزاع ، تنش ، ناسازگاری ، اختلاف و درگیری خواهد بود و در بدترین حالت ممکن، اگر زوج از عزت نفس و توانایی تطبیق کافی برخوردار نباشند در مواجهه با چنین زندگی مشترکی دست به رفتارهای خارج از شان و آسیب رسانی مانند خیانت خواهند زد . به طور کل هر کدام از عواقب فوق برای چنین ازدواجی  آسیب های فردی و اجتماعی خاص خود را به دنبال خواهد داشت .
شروع ازدواج بدون علاقه
شروع ازدواج بدون علاقه میتواند شروع آسیب های احساسی ، روانی و حتی جسمی باشد چرا که طبیعتا در پی آسیب های روحی روانی مانند افسردگی بیماری های جسمی نیز به وجود خواهند آمد و در بسیاری از موارد یکی از عواقب ازدواج بدون عشق و علاقه افسردگی میباشد . اگر دلیل فرد برای ازدواج بدون علاقه رسیدن به اهداف سطحی مانند پول باشد در ابتدا ممکن است که احساس رضایت به دلیل رسیدن به هدف در او وجود داشته باشد اما با پیش تر رفتن و عادی شدن هدف مورد نظر ، این احساس رضایت از بین خواهد رفت و به مرور فرد خلاء های موجود را احساس خواهد کرد .
به طور کل حتی در ازدواج های معمولی نیز پس از گذشت مدتی از شروع زندگی مشترک و فروکش کردن هیجانات احساسی ، واقعیت های موجود خود را نشان میدهند و کاستی ها و خلاء ها بیشتر به چشم خواهند آمد ، حال اگر ازدواج بدون علاقه باشد این وضعیت بسیار شدید تر اتفاق خواهد افتاد و از طرفی پذیرش و تحمل این کاستی ها بسیار سخت تر خواهد بود .
نتیجه ازدواج بدون علاقه
نتیجه ازدواج بدون علاقه شکل گیری یک زندگی با حالت های ذکر شده در مورد عواقب ازدواج بدون علاقه میباشد . اگر ما به هر دلیلی با فردی ازدواج کنیم که پتانسیل علاقه مند کردن ما به خود را نداشته باشد هرگز نمیتوانیم خوشبختی واقعی را لمس کنیم چرا که عشق و علاقه یکی از معیارهای اصلی برای احساس خوشبختی میباشد . با شروع ازدواج بدون علاقه فرد تلاش خواهد کرد که خود را با مسائل دیگر راضی نگه دارد و به عدم علاقه به همسر خود توجه نداشته باشد اما این امر غیر ممکن است و پس گذشت مدتی نیاز عمیق دوست داشتن و دوست دوست داشته شدن خود را نشان میدهد و فرد در برابر نیاز عاطفی خود شکست خواهد خورد .
ازدواج بدون عشق و علاقه هرگز نمیتواند رضایت درونی فرد را به همراه داشته باشد حتی در مواردی که این ازدواج به خواست خود فرد انجام میگیرد دلایلی ناگریز یا سطحی در پس آن وجود دارد که او را مجبور به چنین تصمیم گیری کرده است . حتی اگر در ابتدا فرد احساس خرسندی کند اگر نتواند به همسر خود علاقه مند باشد این خرسندی دوام چندانی نخواهد داشت و در واقع یک رضایت پوشالی میباشد . همانطور که گفتیم هیچ کدام از نتایج و عواقب ازدواج بدون عشق و علاقه نمیتوانند مثبت باشند و به فرد آسیبی وارد نکنند .
دلایل ازدواج بدون علاقه
دلایل ازدواج بدون علاقه میتواند بسیار متعدد باشد و عوامل مختلفی در آن دخیل باشند . حتی عواقب ازدواج بدون عشق و علاقه نیز تحت تاثیر شرایط اتفاق افتادن این ازدواج ، فرهنگ حاکم  و . . . میباشد . اجبار خانواده ها ، فقر مالی ، مواردی مانند لج بازی ، داشتن اهداف ، معیارها ، و ارزش های سطحی مانند پول ، شرایط پیچیده مانند خون بها در برخی از فرهنگ ها و حتی موارد عجیبی مانند انتقام میتواند از دلایل ازدواج بدون عشق و علاقه باشد .
اما هیچ کدام از این دلایل نمیتوانند مانع نتایج ازدواج بدون عشق و علاقه باشند . حتی در مواردی از ازدواج بدون عشق و علاقه مانند خون بها که در برخی از مناطق هنوز هم برای خاتمه دادن به نزاع ها اتفاق می افتد نتایج آن برای فرد ممکن است بسیار طاقت فرسا و غیر قابل تحمل باشد . شروع ازدواج بدون علاقه با هرکدام از دلایل فوق نیمتواند نتیجه رضایت بخشی را داشته باشد مگر در حالتی که طرف مقابل بتواند شما را به خود علاقه مند کند که شکل گیری علاقه در این شرایط سخت و زمان بر خواهد بود .
سوالات متداول
آیا ازدواج بدون عشق و علاقه امکان پذیر است ؟
امروزه در محیط اطراف خود ، دادگاه های خانواده ، مراکز مشاوره خانواده و . . . شاهد ازدواج هایی هستیم که به گفته زوج بدون عشق و علاقه و با دلایل مختلف بوده است . پس اتفاق افتادن ازدواج بدون علاقه امر غیر ممکنی نمیباشد .
در چه شرایطی ازدواج بدون عشق و علاقه شکل میگیرد ؟
باید گفت که ازدواج بدون عشق و علاقه هرگز با میل و رضایت درونی و واقعی نمیباشد حتی اگر فرد منکر این عدم رضایت باشد . ازدواج بدون عشق و علاقه یا تحت تاثیر شرایط محیطی و جبر زندگی میباشد یا به خواست و اصرار خود فرد که این مورد نیز دلایل خاص خود را میتواند داشته باشد .
تاثیر ازدواج بدون عشق و علاقه بر طلاق ؟
همانطور که گفته شد یکی از عواقب ازدواج بدون عشق و علاقه ، جدایی و طلاق میباشد چراکه تحمل مشکلات و اختلافات در شرایطی که علاقه ای به طرف مقابل نداری بسیار سخت تر است . از طرفی در مواردی که هدف فرد مسائلی مانند پول ، جایگاه و . . . باشد با رسیدن به آن دلیلی برای ادامه زندگی مشترک نمیبیند .
ازدواج بدون عشق چه پیامدهایی دارد ؟
اگر در زندگی زوج عشقی وجود نداشته باشد به مرور خلاء عاطفی در فرد شکل خواهد گرفت و تمایل به حل مشکلات و اختلافات کمرنگ میشود . صمیمت بین زوج به وجود نمی آید و کیفیت جوانب روابط زناشویی بسیار پایین خواهد بود . . . .
تجرد بهتر است یا ازدواج بدون عشق و علاقه ؟
پاسخ به این سوال نسبی و سلیقه ای میباشد و ممکن است از نظر افراد مختلف متفاوت باشد . اما آنچه که از عواقب و نتایج ازدواج بدون عشق و علاقه مشاهده میشود اگر نتوانیم به هیچ عنوان به فرد مقابل علاقه مند شویم تجرد بهتر از ازدواج بدون عشق و علاقه خواهد بود .
خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه
لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .
در این راستا مرکز مشاوره روانشناسی و خانواده خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره آنلاین قبل از ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .
منبع : Consequences of Dating for Post-Divorce Maternal Well …
 برای مشاوره در زمینه عواقب ازدواج بدون علاقه چیست؟
از مشاورین مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه از سراسر کشور
با 09353000102 تماس بگیرید
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتی ایام تعطیلمنبع: سایت مشاوره تلفنی روانشناسی و تحصیلی آویژهمشاوره خیانت و ازدواج و کودک و افسردگی

برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۳۰:۰۸ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)