مشاوره روانشناسی خیانت مشاوره روانشناسی خیانت .

مشاوره روانشناسی خیانت

علائم وسواس فکری چیست؟

به نقل از مرکز مشاوره آویژه:|۵٫۰
۰۱
علائم وسواس فکری میتواند با تکرار فکرهای آزار دهنده شروع شود . مشاوره اختلال وسواس بیان میکند فردی که دچار وسواس فکری شده مدام افکار منفی و پریشان دارد . فرد دائم دچار دلشوره و اضطراب است و در تمام طول روز تصور می کند اتفاق بدی در حال افتادن است . مشاوره زناشویی این افراد نشان می دهد که از تمرکز درستی برخوردار نیستند . عدم تمرکز از علائم وسواس فکری است که برای تشخیص اولیه بسیار مهم است . کارهای افراد مبتلا به وسواس فکری بیش از اندازه معمول طول میکشد زیرا مدام درگیر افکار مزاحم هستند . وسواس فکری بیشتر در بانوان شیوع دارد زیرا زن ها توجه بیشتری به موضوعات دارند . ترس از اینکه به خود صدمه بزنند یا ترس از زدن حرف های رکیک و ترس از اینکه مسبب اتفاق بدی باشند از جمله افکار وسواس گونه است .
بیشتر بخوانید: علائم وسواس کودکان چیست ؟
علائم وسواس فکری در کودکان
علائم وسواس فکری در کودکان زیر سن مدرسه را میتوان از نقاشی و تعاملشان با محیط متوجه شد . کودکان ۴ تا۶ سال چون به لحاظ بیانی و رشدی توانایی ابراز ندارند در بازی ها و تعامل با همسن های خود این علائم را بروز میدهند . مشاوره خانواده از جمله نشانه های وجود وسواس در کودکان را نظم دادن و وارسی اشیا به روش خاص بیان میکند .کودکان دارای وسواس همیشه احساس می کنند کاری را فراموش کرده اند و مجبور هستند در مورد آن فکر کنند .
شب ها برای این کودکان بدترین زمان است چون نگران هستند کاری را از قلم انداخته و انجام نداده باشند .آنها میترسند صبح بیدار شوند و بخاطر کم کاری آنها اتفاقی برای خانواده اشان بیفتد . مدام با این افکار درگیر هستند و خود را مقصر همه اتفاقات اطرافشان میدانند . در نتیجه ممکن است پرخاشگر هم بشوند البته همه این علائم  در درمان وسواس از جهت شدت و فراوانی باید مورد بررسی قرار گیرند .
علائم وسواس فکری و عملی
علائم وسواس فکری و عملی چیزی بیشتر از یک نگرانی سطحی است . فرد دارای وسواس علائم خرافی و بیمارگونه از خود نشان می دهد . پس همیشه افکار و اعمال غیر منطقی و اغراق آمیز دارد مثلا فکر می کند با دست زدن به دستگیره ی در بدترین نوع بیماریها را مبتلا میشود . فرد مبتلا به وسواس تصور میکند هر لحظه ممکن است دزد ها به خانه آنها حمله کنند . درمانجوی دارای وسواس فکری و عملی بود که بیان میکرد هرروز باید از لب جدول مسیری را طی کند چون اگر این کار را انجام نمیداد ممکن بود مادرش بمیرد . یا مراجعی را داشتیم که باید تکالیف خود را میشست در نتیجه مدام شستشو میکرد تا حدی که احساس رضایت کند این رفتارها بیشتر از علائم وسواس فکری در کودکان است .
بیشتر بخوانید: اختلال وسواس شدید چه علائمی دارد؟
علائم وسواس فکری در نوجوانان
علائم وسواس فکری در نوجوانان می تواند با آگاهی کامل بروز کند یعنی حتی نوجوان آن اعمال را احمقانه بخواند اما خودرا مجبور به انجام آن بداند . فرد نوجوان ممکن است انقدر نگران تمیزی و سلامت خانواده بشود که از آنها بخواهد روزی ۵ بار لباسهایشان را بشویند . گاهی افکار آنها چنان درگیر مسائل اضطراب آور میشود که یک کار ساده را نمیتوانند انجام دهند مثلا ممکن است ساعت ها طول بکشد از در خانه خارج بشوند . چون فکر میکنند اگر به شیوه خاصی عبور نکنند دیگر خانواده خود را نخواهند دید . حتی ممکن است زمان خواب بارها و بارها بیدار شوند و از خوب بودن همه چیز اطمینان کسب کنند . علائم وسواس فکری آنقدر تکرار میشوند تا فرد احساس رضایت کند . مراجعه فوری به مشاوره اختلال وسواس کمک میکند میزان این علائم در نوجوانان کمتر شود .
مهمترین علائم وسواس فکری
مهمترین علائم وسواس فکری احساس نگرانی و استرس زیاد در افراد مبتلا است . مهمترین علائم وسواس فکری در کودکان هم نظم بیش از اندازه باید در نظر گرفت . کودک وسواسی کارهای معمول خود را بصورت مرتب اما با فرم خاصی صورت میدهد . مثلا تا تمام اسباب بازی های خود را بصورت چهارتایی نچیند خوابش نمیبرد . زیرا تصور میکند اگر چنین کاری نکند حتما اتفاق وحشتناکی می افتد  . وسواس فکری یعنی وجود افکار مزاحمی که اگر به آن ها عمل نشود بدنبالش حادثه ای رخ میدهد  . از علائم وسواس فکری و عملی کمال گرایی و عدم انعطاف پذیری را میتوان نام برد . چون این افراد در وجود خود احساس اجبار میکنند در نتیجه نسبت به انجام کارها اصرار دارند . این اجبار باعث زیاد شدن اختلال اضطرابی میشود و فرد برای کاهش اضطراب اعمال غیر طبیعی انجام میدهد .
بیشتر بخوانید: اختلال وسواس فکری چیست؟
چه زمانی وسواس را یک اختلال بدانیم ؟
علائم وسواس فکری زمانی جای نگرانی دارد که این رفتارها زندگی روزمره را مختل کند . مثلا ممکن است علائم وسواس فکری در نوجوانان آنقدر زیاد شود که فرد دیگر به مدرسه نتواند برود . یا کودک چنان احساس اضطراب کند که تا همه کارهایش را انجام ندهد نتوند بخوابد . مراجعه به مشاوره خانواده میتواند به افراد کمک کند تا میزان این اختلال را پایین بیاورند . حضور و مراجعه مرتب به روانشناس باعث میشود کنترل افکار راحت تر شود . مراجعه به روانپزشک و مصرف داروها کمک زیادی به پایین آوردن علائم و رفتارهای وسواس گونه میکند . مهمترین علائم وسواس فکری نا آرامی است که مانع انجام رفتار عادی در فرد میشود . زندگی پر از استرس شغلی و مالی از عوامل بوجود آورنده وسواس است . تغیرات شیمیایی بدن بخصوص در کودکان باعث ایجاد وسواس میشود .
سن شروع وسواس
علائم وسواس فکری و عملی در میانگین سنی  ۹ تا ۱۲ سال بروز میکند . دو نقطه اوج وسواس یکی در اوایل کودکی و دومی در اوایل نوجوانی میباشد . مشاوره روانشناسی این افراد نشان میدهد افرادی که شروع وسواس در آنها زودتر بوده زمینه وراثتی در آنها وجود داشته است . گزارش شده که علائم وسواس فکری در کودکان در سن پایین مبهم تر از نشانه های وسواس در سن بالاتر است . زیرا کودکان احساس نمیکنند رفتار و افکارشان نابهنجار است و اغلب درباره ی آن با بزرگترها صحبت میکنند . اما افراد بزرگسال چون نسبت به رفتار خود و واکنش دیگران آگاه هستند سعی در پنهان کاری و خفیف نشان دادن رفتار نادرستشان دارند . بیشتر کودکان با تشخیص به موقع تا حدود زیادی بهبود پیدا میکنند و عده ای بخاطر عدم توجه کافی در شمار افراد مبتلا به اختلال شدید قرار میگیرند .
بیشتر بخوانید: درمان وسواس شستشو چیست؟
وسواس های فکری گوناگون
علائم وسواس فکری در انواع وسواس یکسان بروز نمی کند .  در وسواس های فکری آلودگی ، فرد از بابت پس مانده های چسبناک یا ترشحات بدن احساس نگرانی میکند . در وسواس های فکری جنسی فرد افکار ، تصورات یا رفتارهای جنسی ممنوع یا پرخاشگر دارد . مشاوره روانشناسی این افراد نشان میدهد فرد مبتلا به وسواس افکار مذهبی نگرانی بیش از اندازه نسبت به درست و غلط انجام دادن کارها دارد . فرد مبتلا به وسواس فکری ممکن است از بیان یک حرف یا عدد خاص یا حتی استفاده از لباس یا وسیله ای با رنگ زرد احساس اضطراب و ناراحتی کند . یا اینکه مدام تصور میکنند مسبب بروز اتفاق ناگواری میشوند . علائم وسواس فکری با دلشوره و بیقراری زیادی همیشه همراه است .
بیشتر بخوانید: تمرین درمان وسواس فکری
سوالات متداول
مهمترین نشانه های بروز وسواس فکری چیست ؟
عدم تمرکزکافی برای انجام کارهای روزمره و همینطور عدم توانایی درتصمیم گیری بخاطر تشویش ذهنی ، وجود افکار پریشان که همه این موارد نشانه بروز وسواس است .
علائم جسمانی وسواس فکری چیست ؟
فردی که وسواس فکری دارد برای آرام کردن خود شروع به تمیز کردن افراطی میکند انقدر شستشو میکند تا جایی که ممکن است دست هایش زخم شود یا دچار تیک هستند و یا موها و پوست خود را میکنند .
آیا نشانه های وسواس فکری در کودکان و بزرگسالان متفاوت است ؟ 
خیر تفاوت ندارد اما چون کودکان  نمیدانند این کاری که انجام میدهند نا متعارف است آشکارا به رفتار خودادامه میدهند اما بزرگسالان نگران برچسب خوردن هستند در نتیجه رفتارهای وسواسی خود را پنهان میکنند .
خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه
هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .
در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اختلال وسواس به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.
منبع: Obsessive Compulsive Disorder (OCD) Symptoms: 10 …
 برای مشاوره در زمینه علائم وسواس فکری چیست؟
از مشاورین مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه از سراسر کشور
با 09353000102 تماس بگیرید
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتی ایام تعطیلمنبع: سایت مشاوره تلفنی روانشناسی و تحصیلی آویژهمشاوره خیانت و ازدواج و کودک و افسردگی

برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۳۱:۳۲ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)