مشاوره روانشناسی خیانت مشاوره روانشناسی خیانت .

مشاوره روانشناسی خیانت

مشاوره مشکلات خانوادگی

به نقل از مرکز مشاوره آویژه:|۵٫۰
۰۱
مشاوره مشکلات خانوادگی از لازمه ها و نیازهای هر خانواده ای است که در این دوران دارای خیانت است و نگران آینده اعضای خویش است .مشاوره خانواده از این رو لازم و واجب است که با تغییر نسل ها و فرهنگ ها و گذار از فرهنگ بسته و سنتی گذشته به فرهنگی متشکل از خرده فرهنگ های بیشمار نیازهای خانواده نیز تغییر کرده است . یک خانواده میتواند با بهره بردن از مشاوره زناشویی خود را از آسیب‌هایی گهگاهی به راحتی میتواند آن را ازبین ببرد حفظ کند . مشاوره مشکلات خانوادگی در بسیاری از از زمینه هایی که یک خانواده ممکن است با آن سر و کار داشته باشد کمک کننده میباشد .
برای مثال میتوان برای حل مشکلات به وجود آمده بین زن و مرد و مشکلاتی که برای کودکان و نوجوانان و جوانان خانواده پیش می‌آید ازمشاوره زناشویی و زندگی مشترک کمک گرفت . در ادامه بیشتر به خدمات مشاوره مشکلات خانوادگی اشاره میکنیم .
بیشتر بخوانید: مشکلات فضای مجازی در زندگی مشترک چیست؟
مشاوره مشکلات خانوادگی آنلاین
مشاوره مشکلات خانوادگی آنلاین بسیار میتواند در بعضی از فرهنگ ها و البته محیط های جغرافیایی مثمر ثمر باشد . فرض بکنید زن و شوهری در زندگی مشترک خود به مشکلات زیادی برخورد کرده اند و بن هر دلیلی نمی خواهند و یا نمیتوانند از مشورت گرفتن با فرد دیگری از نزدیکانشان سود ببرند . در این هنگام میتوانند به مشاوره مشکلات خانوادگی آنلاین روی بیاورند . مشاوره آنلاین از جمله بهترین ابزارهایی است که فضای مجازی در اختیار افراد قرار داده است . این ابزار برای افرادی که نمیتوانند و یا راحت نیستند که به صورت حضوری از یک مشاور سوالات خود را بپرسند و راهنمایی بگیرند نیز میتواند بسیار کاربردی باشد . مشاوره مشکلات خانوادگی آنلاین به این دلیل برای این افراد مهم و مفید است که حتی لازم نیست صدای طرف مقابل را بشنوند و تنها راه ارتباطی ارسال پیام متنی است .
بیشتر بخوانید: با فحاشی همسر خود چه کنیم؟
مشاوره مشکلات خانوادگی تلفنی
مشاوره مشکلات خانوادگی تلفنی از جمله انواع  پرطرفدار مشاوره ها میباشد که در جامعه ما نیز هواداران خاص خودش را دارد میباشد . مشاوره تلفنی نیز از ویژگی‌های مشاوره آنلاین برخوردار است . دیگر مهم نیست از لحاظ جغرافیایی تا چه حد از مشاوره خود دور باشیم . مشاوره مشکلات خانوادگی تلفنی به راحتی و از هر فاصله ای میتواند صورت بگیرد . بعضی از افراد از این مورد آزار میبینند که نمیتوانند رو در رو با مشاوره و روانشناس خود صحبت کنند . مثلا این تجربه را داشته اند که با مشاوره خود رو در رو نشسته اند و تا پایان وقت جلسه یا نتوانسته اند به خوبی منظور خود را برسانند یا اینکه سکوت اختیار کرده اند . مشاوره تلفنی این مشکل را برای آنها سهل  و آسان کرده  است و به خوبی میتوانند از مشاوره بهره ببرند .
بیشتر بخوانید: دلیل حساسیت همسر در دوران نامزدی چیست؟
مشاوره مشکلات خانوادگی آنلاین آویژه
مشاوره مشکلات خانوادگی آنلاین آویژه از جمله بهترین مراکز مشاوره ای است که افراد میتوانند به آن مراجعه کنند و مشکلات خود را با مشاوران به صورت مجازی در میان بگذارند و از راهنمایی های آنها استفاده لازم را ببرند . آویژهاین کار معمولا با اپلیکیشن مخصوص مراکز با از طریق سایت انجام میشود . در ابتدای ورود این نوع مشاوره به سبک های متنوع مشاوره این تصور می رفت که استقبالی از این نوع مشورت گرفتن صورت نپذیرد اما دقیقا برعکس این مساله اتفاق افتاده است . افراد زیادی مشاوره گرفتن به صورت آنلاین را انتخاب کردند و اغلب نتیجه های خوبی هم حاصل شده است . مشاوره مشکلات خانوادگی آنلاین آویژه از جمله موفق ترین مراکزی است که این نوع خدمات را ارائه میدهند واین موفقیت به دلیل حساسیت روی انتخاب بهترین مشاوران است.
مشاوره مشکلات خانوادگی تلفنی آویژه
مشاوره مشکلات خانوادگی تلفنی آویژه از زمینه هایی است که این مرکز بسیار در آن موفق عمل کرده است و این موفقیت ها روز به روز بیشتر میشود . همه افراد میتوانند به راحتی و از طریق سایت مرکز مشاوره آویژه  با مشاوران این مرکز ارتباط بگیرند و مشکلات خود را بررسی کنند و برای حل مسائل مربوط به زندگی خود از راهنمایی های مشاوران این موسسه استفاده و بهره لازم را ببرند . برخی از فعالیت هایی که مشاوره مشکلات خانوادگی تلفنی آویژه به هموطنان ارائه میکند به شرح زیر میباشد :
مشاوره قبل از ازدواج
مشاوره در حین ازدواج
مشاوره برای کسب مهارت در مدیریت زندگی زناشویی
مشاوره برای تربیت صحیح کودک در حوزه روانی
مشاوره برخورد صحیح با نوجوانان زمانی که درگیر طوفانهای جسمی و روحی psycho ))  متعددی میشوند
و…
در ادامه راجع به برخی از زمینه های نام برده شده صحبت خواهیم کرد .
مشاوره در ارتباطات عاطفی
گستره مشاوره (counseling ) فقط به حل خانواده محدود نمیشود . گاهی اوقات در سنین جوانی افراد درگیر هیجانات خاص أین دوره میشوند و بعضا بدون هیچ تناسب و دلیل منطقی احساس میکنند تمام وجود و احساسات خود را به یک نفر باخته اند . در این زمان و به خصوص در خانواده های جامعه ما که هنوز ریشه های سنتی در آن موج میزند معمولا برخورد درستی با این اتفاق در دستور کار قرار نمی گیرد . در اکثر مواقع این جوان که سر تا پا شور و احساس است جدی گرفته نمیشود .
در عکس العمل های دیگری ممکن است خانواده با پرخاشگری به او ابراز کنند که هنوز هیچ چیز از زندگی نمیداند . در این شرایط جوانان میتوانند با اعتماد به یک مشاور زبده و با تجربه زندگی عاطفی خود را در دستان او قرار دهند تا او بتواند با علم و تجربه ای که دارد فرد را از این طوفان به سلامت عبور دهد . او میتواند نقش منطق  که در ذهن جوان عاشق ایرانی ندارد را به خوبی بازی کند .
بیشتر بخوانید: آیا کمک مرد در کارهای خانه لازم است؟
مهارت(skill )در مدیریت زندگی مشترک
زنان و مردان جوانی که تازه به زیر یک سقف میروند نمیتوانند در همان ابتدا برای همه بالا و پایین ها و سختی های زندگی آمادگی کامل داشته باشند . خیلی از تجربه ها در زندگی مشترک به دست نمی آیند مگر در زندگی مشترک و جریان روزمرگی رابطه زناشویی . با این تفسیر چگونه میتوان از حجم تشنجات زندگی بعد از ازدواج   (married )کاست ؟ .
پاسخ این است که : یک مشاور که سال های زیادی از عمر خود را صرف یادگیری و مطالعه در این حوزه کرده است میتواند به خوبی با تجربه ای که دارد زوجین را زودتر از این که آسیب ببینند از این اتفاقات و آسیب ها مطلع کند . زمانی که افراد نسبت به شرایط پیش روی خود اطلاعات و آگاهی داشته باشند میتوانند هم به موقع از مشکلات پیشگیری کنند و هم این که برای مقابله و درگیر شدن با چالش مد نظر به طور کامل آمادگی داشته باشند .
دلسوزی یا دخالت والدین
یکی از شایع ترین مسائلی که این روزها زوج های جوان با آن درگیر هستند ابن است که خانواده ها به اسم دلسوزی و مهرورزی در زندگی مشترک آنها دخالت میکنند . گاهی این دخالت ها به قدری شدید میشود که در واقع زندگی مشترک دو جوان به صحنه مبارزه پلدبن دختر و پسر تبدیل میشود . مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی و یا سایت های مشاوره آنلاین دوای درد این افراد هستند . استفاده از خدمات مشاوره خانواده (family counseling )  میتواند جوانانی را که درگیر چنین طوفان هایی سده اند به خوبی هدایت کنند . آنها میتوانند اگر به خاطر مواردی مثل دخالت خانواده ها از یکدیگر دور شده آند با قرار گرفتن در روند مشاوره زناشویی و زندگی مشترک ، مشکلات را از بین ببرند و دوباره کنار یکدیگر بکوسند تا به بهترین وجه ممکن زندگی خود را بسازند .
بیشتر بخوانید: پانزده ویژگی زنانی که برای ازدواج مناسب اند
مشاوره تحصیلی آنلاین برای فرزندان
از جمله دغدغه های مهم والدین در زمانه حاضر زمانی هست که فرزندان آنها به درجه ای از تحصیلات میرسند که دیگر نمیتوانند آنها را مدیریت کنند . برای مثال زمانی که نوجوانان به سال های قبل از کنکور میرسند ، در واقع همدر گیر تحولات بلوغ هستند و هم در شرایط و نقطه ای حساس از زندگی خود هستند که ممکن است کاملا در آینده تحصیلی و کاری آنها تعیین کننده باشند .در این شرایط یک مشاوره تحصیلی آنلاین به سادگی و البته به صورت حرفه‌ای خدمت برنامه ریزی را برای نوجوانان نسبت به خلق و خو و مدل شخصیتی آنها انجام در میدهد .
سوالات متداول
آیا مشاوره با دوستان و آشنایان مزیت بیشتری دارد یا با روانشناس؟
روانشناس فردی متخخص و با تجربه در حیطه مشاوره است. از طزف دیگر روانشناس درگیری عاطفی یا ملاحظات دیگری با مشکلات دیگری رو به رو نیست. بدین ترتیب شما میتوانید با کسی همفکری کنید که نگاه جامعی به مشکل شما دارد.
چه زمانی به یک مشاور نیاز دارید؟
هنگامی که با مشکلی روبه رو هستید که عملکرد های شغلی ، اجتماعی . خانوادگی شما را تحت تاثیر قرار داده است، شما باید به یک متخصص رجوع کنید.
آیا مشاوره فقط برای مشکلات است؟
خیر شما زمانی که در دوراهی یا انتخاب یک تصمیم مهم هستید مانند انتخاب همسر قطعا به یک هم اندیشی نیاز دارید.
خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه
هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .
در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره زناشویی و زندگی مشترک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.
منبع:Therapy for Family Problems, Family Therapist 
 برای مشاوره در زمینه مشاوره مشکلات خانوادگی
از مشاورین مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه از سراسر کشور
با 09353000102 تماس بگیرید
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتی ایام تعطیلمنبع: سایت مشاوره تلفنی روانشناسی و تحصیلی آویژهمشاوره خیانت و ازدواج و کودک و افسردگی

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۰۰:۲۷ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)

اهمیت سوالات روانشناسی ازدواج

به نقل از مرکز مشاوره آویژه:|۵٫۰
۰۱
سوالات روانشناسی ازدواج از جمله ابزارهایی هست که برای یک مشاور ازدواج بسیار مهم و کارآمد است . سوالات روانشناسی ازدواج طبق اصولی که همه جوانب آن را در نظر گرفته است . سوالات ازدواج از نظر روانشناسی به صورت استاندارد طبقه بندی شده است . روانشناس با استفاده از سوالاتی در مورد ازدواج میتواند به راحتی به پاسخ های مورد نظر خود پی ببرد . سوالات روانشناسی ازدواج به نسبت فرهنگ جامعه و همچنین خلق و خوی افراد عام جامعه تهیه میشود . اگر سوالات مطرح شده با معیارهای جامعه متفاوت باشد ، ممکن است در نتیجه گیری خطا به وجود بیاید . سوالات روانشناسی ازدواج به زوجین نیز بسیار کمک میکند تا در تصمیم گیری بهتر و روشن تر به اتفاق نظر میرسند . در ادامه بیشتر راجع به سوالات مشاوره قبل از ازدواج صحبت خواهیم کرد .
بیشتر بخوانید: مشاوره پیش از ازدواج
 اهمیت سوالات روانشناسی ازدواج
اهمیت سوالات روانشناسی ازدواج بیشتر در این مورد میتواند باشد که زوجین خیلی منظم تر و واضح تر با گزینه ازدواج خود آشنا شوند . در کل اتفاقاتی که در جریان آشنایی قبل از ازدواج میافتد گاهی ناخواسته به حاشیه کشیده میشود . مشاور میتواند با استفاده از ابزاری مثل سوالات روانشناسی ازدواج تمام حواشی را در رابطه دونفر کنترل میکند یا از بین میبرد .  در ادامه به چند نکته در مورد اهمیت سوالات روانشناسی ازدواج اشاره میکنیم .
اهمیت سوالات روانشناسی ازدواج در مورد آن دسته از زوج هایی که هیچگونه آشنایی و شناختی از یکدیگر ندارند کاملا مشهود است .
اهمیت سوالات روانشناسی ازدواج در کم کردن وقت صرف شده در دوره آشنایی بسیار موثر است . برای مثال اگر زوجین به صورت عادی در یکسال هم دیگر را بشناسند ، با کمک سوالات وقت بیشتری برای برنامهذریزیردر مورد سایر ابعاد ازدواج خود دارند .
بهترین سوالات روانشناسی ازدواج
بهترین سوالات روانشناسی ازدواج باید ویژگی‌ های مختلفی را در بر بگیرد . از جمله فاکتورهایی که بهترین سوالات روانشناسی ازدواج باید آنها را دارا باشد کیتوان به موارد زیر اشاره کرد :
 بهترین سوالات روانشناسی ازدواج باید آنقدر ساده و البته خلاصه و مفید باشد که به وضوح به خواسته و نیت خود از پرسیدن آنها دست یابیم .
این سوالات باید با توجه به ویژگی های قومی و قبیله ای و همچنین جغرافیایی و فرهنگی هر منطقه تهیه شده باشد . استفاده از سوالات کلیشه‌ای احتمال خیلی زیاد در این مورد جواب نمیدهد .
سوالات باید عاری از هرگونه کلمات تخصصی باشد . اگر از أین کلمات استفاده شود ممکن است افرادی نتوانند به آنها پاسخ مناسب بدهند .
 سوالات روانشناسی ازدواج موفق
سوالات روانشناسی ازدواج موفق نیز مسائل و موارد مختلفی را در بر میگیرد . سوالات روانشناسی ازدواج موفق بیشتر به این موضوع می پردازد که آیا طرف مقابل شما برابر با ادعاهای گفته شده در حقیقت نیز واقعا به آنها عمل میکند ؟ . شاید در سوالات بتوان راحت تر به شخصیت اصلی فردی که از او سوال میشود پی برد . در واقع این سوالات به کمک مشاور می آید تا راحت تر و سریعتر به نتیجه برسد که مثلا فلان پسر برای فلان دختر مناسب است یا خیر .
در این سوالات ویژگی ها و ابعاد دو طرف به صورت واقعی تر و واضح تر توسط مشاور مربوط بدست می‌آید . گزارشات بسیاری از طلاق های زود هنگام میرسد که زن یا مرد اظهار میکند که به هیچ وجه همسرش را شبیه حرف های پیش از ازدواج نمییابد و این موضوع بسیار او را آشفته کرده است تا جایی که اختلافات به حد بالای خود رسیده است و آنها را به فکر طلاق انداخته است.
بیشتر بخوانید: معیارهای یک پسر خوب برای ازدواج
سوالات روانشناسی قبل از ازدواج
سوالات روانشناسی قبل از ازدواج شاید در نظر اول خیلی ساده بنظر برسد اما میتواند به قدری مهم باشد که تععبن کنند خوشبختی یا ناکامی هر دو نفر در آینده باشد . سوالات روانشناسی قبل از ازدواج مزایای زیادی را به همراه دارد که به چند مورد آن اشاره میکنیم .
گاهی افراد به دلیل سن پایین یا بهتر بگوییم بی تجربگی نمیتوانند به درستی خوبی و بدی را درک کنند . ابن سوالات در مشاوره ازدواج بسیار کمک کننده خواهد بود .
گاهی ممکن است یک فرد واقعا انسان خوبی باشد ولی شخصیتی که از او به واسطه این سوالات نتیجه گیری میشود این را نشان بدهد که او مناسب ازدواج با شخص مورد نظر خود نیست .
سرعت بخشیدن به نتیجه گیری در روند تصمیم گیری قبل از ازدواج نیز از مزایای ویژه این پرسش ها میباشد .
استقلال ششخصیتی (personal independence)
وقتی که زوجین به مرکز مشاوره خانواده برای مشاوره ازدواج مراجعه میکنند خیلی از مسائل و موضوعات را میفهمند و بررسی میکنند . یکی از این مسایل استقلال شخصیتی میباشد . روانشناس با استفاده از سوال و تکنیک هایی در میابد که فرد از نظر ثبات و استقلال شخصیتی در چه سطحی قرار دارد . استقلال شخصیتی به این مورد اشاره میکند که فرد دروان هویت یابی خود را به خوبی گذرانده است یا خیر ؟ یک مرد با استقلال شخصیتی قابل قبول با حفظ تمام احتراماتی که یک فرد برای خانواده اش باید قائل باشد در گرفتن تصمیم نهایی قوی عمل کند . فردی که به درجه خوب و قابل قبولی از استقلال در شخصیت دست پیدا کرده باشد میتواند بک همسر خوب در زندگی زناشویی نیز باشد . اما اگر همسران از استقلال شخصیتی بهره ای نبرده باشند متاسفانه قطعا زندگی آنها دارای تعادل لازم نخواهد بود .
بیشتر بخوانید: معیارهای اصلی ازدواج موفق را بهتر بشناسیم
بلوغ مالی  (financial maturity)
در این مورد بررسی میشود که آیا فرد از لحاظ مالی و در آمدی به ثبات و پختگی لازم رسیده است یا نه . بلوغ مالی به این معنا نیست که حتما فرد از لحاظ ثروت دارایی های خیلی زیادی داشته باشد تا بتوان آن را قابل قبول دانست . بیشتر توجه روانشناس در این مورد بر این متمرکز است که آیا فرد حداقل در دو سال گذشته داری یک شغل ثابت بوده است یا خیر ؟ گاهی افراد حتی به سنین بالا هم میرسند اما هنوز بر روی یک کار توانایی تمرکز ندارند و دایم رشته ها و شاخه های کار خود را تغییر می‌دهند به امید اینکه شغل مورد نظر خود را بیابند .
در بعد دیگر بلوغ مالی به این نکته نیز توجه دارد که فرد مبتواند درآمد خود را به گونه ای برنامه ریزی کند که تمام نیازهای خانواده خود را در حد نرمال تامین کند و به تمام خواسته های بنیادی خانواده خود رسیدگی لازم را داشته باشد . بلوغ مالی یکی از اصول حذف نشدنی برای داشتن یک زندگی مشترک خوب است .
بیشتر بخوانید: مهمترین نکات سن ازدواج برای دختران و پسران
اعتقادات معنوی  (spiritual beliefs)
در طول مشاوره قبل از ازدواج یکی دیگر از مهمترین مسائلی که در طرفین بررسی میشود ، اعتقادات معنوی هریک از افراد میباشد .  اعتقادات افراد میتواند غیرقابل تغییر ترین خاصیت و عنصر آنها باشد . این غیر قابل تغییر بودن به این دلیل است که مثلا فردی سی سال با یک عقیده و اعتقاد بزرگ شده و رشد کرده است . خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد که از او توقع داشته باشیم که از این به بعد عمر خود را با اعتقاد و افکار یا سبک زندگی متفاوتی نسبت به قبل بگذراند . روانشناس به عنوان مشاور قبل از ازدواج این فاکتور را نیز در زوجین مورد بررسی کامل قرار میدهد .
دلیل این بررسی دقیق این است که دو نفر که راجع به معنویات عقاید و افکار یکسانی نداشته باشند شاید در تعاملات معمولی در اجتماع هیچگاه به مشکل نخورند . اما اختلاف نظر اساسی پدر این زمینه بین زن و شوهر قطعا باعث به وجود آمدن تنش در میان آنها خواهد شد .
بلوغ جنسی  (***ual maturity)
موضوع بلوغ جنسی شاید در نگاه اول کاملا ساده و ابتدایی به نظر برسد و فقط جنبه جسمانی و سنی فرد دیده شود . در حالی که این فقط قسمتی از این بلوغ را شامل مبشود . در واقع بلوغ جنسی که باسد مورد بررسی دقیق توسط مشاور قرار میگیرد به این مورد اشاره میکند که آیا افراد توان درک و کنترل هیجانات جنسی خود و طرف مقابل را دارند یا خیر ؟ . افرادی آماده قبول مسئولیت همسری هستند که بتوانند سلایق جنسی خود و همسرشان را بدانند و موفق شوند که بین آنها تعادل برقرار کنند تا به یک رابطه جنسی خوب و باکیفیت دست یابند .
بیشتر بخوانید: ملاک های ازدواج موفق
سوالات متداول
سولات روانشناسی ازدواج شامل چه موضوعاتی است؟
بیشتر موضوعات روانشناسی در مورد ازدواج شامل مسائل شخصیتی و نیاز های عاطفی افراد است. این موارد شامل انتظارات افراد از یکدیگر است.
سوالات قبل از ازدواج چه مزایایی دارد؟
شناختی افراد از یکدیگر بواسطه این سوالات بدست میاورند بزرگترین مزیت سوال کردن قبل از تعهد کامل است.
سوالات قبل ازدواج باید دارای چه شاخصه هایی باشد؟
این سوالات باید با توجه به ویژگی های قومی و قبیله ای و همچنین جغرافیایی و فرهنگی هر منطقه تهیه شده باشد . استفاده از سوالات کلیشه‌ای احتمال خیلی زیاد در این مورد جواب نمیدهد .
خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه
هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .
در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره زناشویی و زندگی مشترک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.
منبع:  Marriage Psychology and Therapy: The Science of …
 برای مشاوره در زمینه اهمیت سوالات روانشناسی ازدواج
از مشاورین مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه از سراسر کشور
با 09353000102 تماس بگیرید
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتی ایام تعطیلمنبع: سایت مشاوره تلفنی روانشناسی و تحصیلی آویژهمشاوره خیانت و ازدواج و کودک و افسردگی

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۵۴:۵۵ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)

علائم وسواس فکری چیست؟

به نقل از مرکز مشاوره آویژه:|۵٫۰
۰۱
علائم وسواس فکری میتواند با تکرار فکرهای آزار دهنده شروع شود . مشاوره اختلال وسواس بیان میکند فردی که دچار وسواس فکری شده مدام افکار منفی و پریشان دارد . فرد دائم دچار دلشوره و اضطراب است و در تمام طول روز تصور می کند اتفاق بدی در حال افتادن است . مشاوره زناشویی این افراد نشان می دهد که از تمرکز درستی برخوردار نیستند . عدم تمرکز از علائم وسواس فکری است که برای تشخیص اولیه بسیار مهم است . کارهای افراد مبتلا به وسواس فکری بیش از اندازه معمول طول میکشد زیرا مدام درگیر افکار مزاحم هستند . وسواس فکری بیشتر در بانوان شیوع دارد زیرا زن ها توجه بیشتری به موضوعات دارند . ترس از اینکه به خود صدمه بزنند یا ترس از زدن حرف های رکیک و ترس از اینکه مسبب اتفاق بدی باشند از جمله افکار وسواس گونه است .
بیشتر بخوانید: علائم وسواس کودکان چیست ؟
علائم وسواس فکری در کودکان
علائم وسواس فکری در کودکان زیر سن مدرسه را میتوان از نقاشی و تعاملشان با محیط متوجه شد . کودکان ۴ تا۶ سال چون به لحاظ بیانی و رشدی توانایی ابراز ندارند در بازی ها و تعامل با همسن های خود این علائم را بروز میدهند . مشاوره خانواده از جمله نشانه های وجود وسواس در کودکان را نظم دادن و وارسی اشیا به روش خاص بیان میکند .کودکان دارای وسواس همیشه احساس می کنند کاری را فراموش کرده اند و مجبور هستند در مورد آن فکر کنند .
شب ها برای این کودکان بدترین زمان است چون نگران هستند کاری را از قلم انداخته و انجام نداده باشند .آنها میترسند صبح بیدار شوند و بخاطر کم کاری آنها اتفاقی برای خانواده اشان بیفتد . مدام با این افکار درگیر هستند و خود را مقصر همه اتفاقات اطرافشان میدانند . در نتیجه ممکن است پرخاشگر هم بشوند البته همه این علائم  در درمان وسواس از جهت شدت و فراوانی باید مورد بررسی قرار گیرند .
علائم وسواس فکری و عملی
علائم وسواس فکری و عملی چیزی بیشتر از یک نگرانی سطحی است . فرد دارای وسواس علائم خرافی و بیمارگونه از خود نشان می دهد . پس همیشه افکار و اعمال غیر منطقی و اغراق آمیز دارد مثلا فکر می کند با دست زدن به دستگیره ی در بدترین نوع بیماریها را مبتلا میشود . فرد مبتلا به وسواس تصور میکند هر لحظه ممکن است دزد ها به خانه آنها حمله کنند . درمانجوی دارای وسواس فکری و عملی بود که بیان میکرد هرروز باید از لب جدول مسیری را طی کند چون اگر این کار را انجام نمیداد ممکن بود مادرش بمیرد . یا مراجعی را داشتیم که باید تکالیف خود را میشست در نتیجه مدام شستشو میکرد تا حدی که احساس رضایت کند این رفتارها بیشتر از علائم وسواس فکری در کودکان است .
بیشتر بخوانید: اختلال وسواس شدید چه علائمی دارد؟
علائم وسواس فکری در نوجوانان
علائم وسواس فکری در نوجوانان می تواند با آگاهی کامل بروز کند یعنی حتی نوجوان آن اعمال را احمقانه بخواند اما خودرا مجبور به انجام آن بداند . فرد نوجوان ممکن است انقدر نگران تمیزی و سلامت خانواده بشود که از آنها بخواهد روزی ۵ بار لباسهایشان را بشویند . گاهی افکار آنها چنان درگیر مسائل اضطراب آور میشود که یک کار ساده را نمیتوانند انجام دهند مثلا ممکن است ساعت ها طول بکشد از در خانه خارج بشوند . چون فکر میکنند اگر به شیوه خاصی عبور نکنند دیگر خانواده خود را نخواهند دید . حتی ممکن است زمان خواب بارها و بارها بیدار شوند و از خوب بودن همه چیز اطمینان کسب کنند . علائم وسواس فکری آنقدر تکرار میشوند تا فرد احساس رضایت کند . مراجعه فوری به مشاوره اختلال وسواس کمک میکند میزان این علائم در نوجوانان کمتر شود .
مهمترین علائم وسواس فکری
مهمترین علائم وسواس فکری احساس نگرانی و استرس زیاد در افراد مبتلا است . مهمترین علائم وسواس فکری در کودکان هم نظم بیش از اندازه باید در نظر گرفت . کودک وسواسی کارهای معمول خود را بصورت مرتب اما با فرم خاصی صورت میدهد . مثلا تا تمام اسباب بازی های خود را بصورت چهارتایی نچیند خوابش نمیبرد . زیرا تصور میکند اگر چنین کاری نکند حتما اتفاق وحشتناکی می افتد  . وسواس فکری یعنی وجود افکار مزاحمی که اگر به آن ها عمل نشود بدنبالش حادثه ای رخ میدهد  . از علائم وسواس فکری و عملی کمال گرایی و عدم انعطاف پذیری را میتوان نام برد . چون این افراد در وجود خود احساس اجبار میکنند در نتیجه نسبت به انجام کارها اصرار دارند . این اجبار باعث زیاد شدن اختلال اضطرابی میشود و فرد برای کاهش اضطراب اعمال غیر طبیعی انجام میدهد .
بیشتر بخوانید: اختلال وسواس فکری چیست؟
چه زمانی وسواس را یک اختلال بدانیم ؟
علائم وسواس فکری زمانی جای نگرانی دارد که این رفتارها زندگی روزمره را مختل کند . مثلا ممکن است علائم وسواس فکری در نوجوانان آنقدر زیاد شود که فرد دیگر به مدرسه نتواند برود . یا کودک چنان احساس اضطراب کند که تا همه کارهایش را انجام ندهد نتوند بخوابد . مراجعه به مشاوره خانواده میتواند به افراد کمک کند تا میزان این اختلال را پایین بیاورند . حضور و مراجعه مرتب به روانشناس باعث میشود کنترل افکار راحت تر شود . مراجعه به روانپزشک و مصرف داروها کمک زیادی به پایین آوردن علائم و رفتارهای وسواس گونه میکند . مهمترین علائم وسواس فکری نا آرامی است که مانع انجام رفتار عادی در فرد میشود . زندگی پر از استرس شغلی و مالی از عوامل بوجود آورنده وسواس است . تغیرات شیمیایی بدن بخصوص در کودکان باعث ایجاد وسواس میشود .
سن شروع وسواس
علائم وسواس فکری و عملی در میانگین سنی  ۹ تا ۱۲ سال بروز میکند . دو نقطه اوج وسواس یکی در اوایل کودکی و دومی در اوایل نوجوانی میباشد . مشاوره روانشناسی این افراد نشان میدهد افرادی که شروع وسواس در آنها زودتر بوده زمینه وراثتی در آنها وجود داشته است . گزارش شده که علائم وسواس فکری در کودکان در سن پایین مبهم تر از نشانه های وسواس در سن بالاتر است . زیرا کودکان احساس نمیکنند رفتار و افکارشان نابهنجار است و اغلب درباره ی آن با بزرگترها صحبت میکنند . اما افراد بزرگسال چون نسبت به رفتار خود و واکنش دیگران آگاه هستند سعی در پنهان کاری و خفیف نشان دادن رفتار نادرستشان دارند . بیشتر کودکان با تشخیص به موقع تا حدود زیادی بهبود پیدا میکنند و عده ای بخاطر عدم توجه کافی در شمار افراد مبتلا به اختلال شدید قرار میگیرند .
بیشتر بخوانید: درمان وسواس شستشو چیست؟
وسواس های فکری گوناگون
علائم وسواس فکری در انواع وسواس یکسان بروز نمی کند .  در وسواس های فکری آلودگی ، فرد از بابت پس مانده های چسبناک یا ترشحات بدن احساس نگرانی میکند . در وسواس های فکری جنسی فرد افکار ، تصورات یا رفتارهای جنسی ممنوع یا پرخاشگر دارد . مشاوره روانشناسی این افراد نشان میدهد فرد مبتلا به وسواس افکار مذهبی نگرانی بیش از اندازه نسبت به درست و غلط انجام دادن کارها دارد . فرد مبتلا به وسواس فکری ممکن است از بیان یک حرف یا عدد خاص یا حتی استفاده از لباس یا وسیله ای با رنگ زرد احساس اضطراب و ناراحتی کند . یا اینکه مدام تصور میکنند مسبب بروز اتفاق ناگواری میشوند . علائم وسواس فکری با دلشوره و بیقراری زیادی همیشه همراه است .
بیشتر بخوانید: تمرین درمان وسواس فکری
سوالات متداول
مهمترین نشانه های بروز وسواس فکری چیست ؟
عدم تمرکزکافی برای انجام کارهای روزمره و همینطور عدم توانایی درتصمیم گیری بخاطر تشویش ذهنی ، وجود افکار پریشان که همه این موارد نشانه بروز وسواس است .
علائم جسمانی وسواس فکری چیست ؟
فردی که وسواس فکری دارد برای آرام کردن خود شروع به تمیز کردن افراطی میکند انقدر شستشو میکند تا جایی که ممکن است دست هایش زخم شود یا دچار تیک هستند و یا موها و پوست خود را میکنند .
آیا نشانه های وسواس فکری در کودکان و بزرگسالان متفاوت است ؟ 
خیر تفاوت ندارد اما چون کودکان  نمیدانند این کاری که انجام میدهند نا متعارف است آشکارا به رفتار خودادامه میدهند اما بزرگسالان نگران برچسب خوردن هستند در نتیجه رفتارهای وسواسی خود را پنهان میکنند .
خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه
هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .
در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اختلال وسواس به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.
منبع: Obsessive Compulsive Disorder (OCD) Symptoms: 10 …
 برای مشاوره در زمینه علائم وسواس فکری چیست؟
از مشاورین مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه از سراسر کشور
با 09353000102 تماس بگیرید
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتی ایام تعطیلمنبع: سایت مشاوره تلفنی روانشناسی و تحصیلی آویژهمشاوره خیانت و ازدواج و کودک و افسردگی

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۳۱:۳۲ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)

مهمترین راه های درمان کودکان پرخاشگر چیست؟

به نقل از مرکز مشاوره آویژه:|کودکان پرخاشگر خود را چگونه به حالت قبل از پرخاشگری برگردانیم؟ چگونه کودکان پرخاشگر را از کودکانی که به صورت لحظه ای عصبانی میشوند تشخیص دهیم؟ این ها سوالاتی هست که دائم دغدغه پدران و مادران کودکان پرخاشگر در تربیت کودک یا مشاوره دراختلال کودکان میباشد .کودک پرخاشگر زمانی به عنوان کودکانی شناخته میشوند که در زمان مصاحبه بالینی دارای تعداد قابل قبولی از نشانه ها و علائم پرخاشگری هستند .کودک پرخاشگر زندگی خود و اطرافیان خود را مختل میکنند و حتما نیاز به رسیدگی و درمان دارند . اما این به أین معنی نیست که به محض این که یک رفتار توأمم با خشونت از فرزندان خود ببینیم سریعا برچسب کودک پرخاشگر را به آنها بچسبانیم . در ادامه بیشتر به علایم و نشانه ها و نحوه صحیح برخورد با کودک پرخاشگر میپردازیم .
بیشتر بخوانید: علائم وسواس کودکان چیست؟
درمان کودکان پرخاشگر
درمان کودکان پرخاشگر بهتر است که با هماهنگی یک فرد با صلاحیت و در مسیر مشاوره کودک و بر مبنای اصول روانشناسی کودک استوار باشد و انجام شود . درمان کودکان پرخاشگر باید با کمک خود والدین (parents )به طور مستقیم انجام شود تا بتوان درمان کودکان پرخاشگر را تاثیرگذار دانست. حتما باید نکاتی که توسط مشاوره خانواده بیان میشود میبایست ازجانب والدین رعایت شود تا آثار پرخاشگری کودک کم و کمتر شود . در ادامه به برخی از این نکات اشاره مکنیم .
حتما به پرخاشگری کودک مخصوصا در سنین ۴ تا ۵ سال سریع پاسخ دهید چون زود در رفتار های خود بازنگری میکند.
برای بهتر پیش رفتن درمان کودکان پرخاشگر تا جای ممکن از یک برنامه منظم و مشابه استفاده کنید . مثلا دائم به محض رفتار پرخاشگرانه به او بگویید که خب باز دوستت رو زدی ، دوباره جریمه میشی .
حتما خودتان را کنترل کنید . اهمیت ندارد که شما چقدر در لحظه از دست او عصبانی هستید . حتما از برخورد فیزیکی و توهین به کودک دوری کنید چون دقیقا نتیجه عکس میدهد .
ویژگی های کودکان پرخاشگر
ویژگی های کودکان پرخاشگر میتواند راه هایی باشد که با شناخت آنها بتوانیم راحت تر و با کیفیت تر در مسیر درمان کودکان پرخاشگر حرکت کنیم . حالا به برخی از ویژگی های کودکان پرخاشگر میپردازیم :
در کودک پرخاشگر به صورت گسترده دیده میشود که اسباب بازی های دیگران را مبدزدد.
یکی از رفتار های غالب کودکان پرخاشگر این است که هم بازیان خود را کتک میزند و با آنها به هر بهانه ای گلاویز میشود.
از دیگر ویژگی‌های کودکان پرخاشگر میتوان به پرخاش های کلامی آنها اشاره کرد . معمولا در این اختلال و کودکانی که با آن درگیر هستند مشاهده میشود که  حرکت های انفجاری ، فحاشی های کلامی از رفتار های کودکان پرخاشگر میباشد .
علت رفتار کودکان پرخاشگر
علت رفتار کودکان پرخاشگر میتواند ریشه در مسائل و موارد مختلفی داشته باشد . مثلا بعد از بررسی های بالینی توسط یک روانشناس کارکشته و حرفه ای مشخص شود که پرخاشگری کودک مورد نظر مستقیما مربوط به والدین او میشود . تصور کنید کودک در خانه ای در حال رشد است که پدر و مادر با یکدیگر رابطه خوبی ندارند . وقتی کودک میبیند که به عنوان مثال پدرش با در پیش گرفتن رفتارهای پرخاشگرانه دائم با مادر او برخورد میکند قطعا این روش را بهترین روش برای به کرسی نشاندن حرف خود میابد .
به این صورت است که دیده میشود کودک در جمع کودکان هم سن و سال خود نیز برای بدست آوردن قدرت یا هر خواسته دیگری با بچه ها دعوا و حتی زدو خورد میکند . به همین دلیل است که همواره تاکید میشود که والدین یک منبع اصلی و مهم برای الگو برداری فرزند خود برای شکل دادن به شخصیت او هستند .
بیشتر بخوانید: روش های تربیت کودک نافرمان چیست؟
برخورد با کودکان پرخاشگر
برخورد با کودکان پرخاشگر باید به نحوی باشد که هم کودکان ما از این رفتار که آینده آنها را به خطر می اندازد دور تر شود و هم این که آسیبی به کودک پرخاشگر نرسد . همانطور که در قبل گفته شد حتما باید با پرخاش کودک صریح و سریع برخورد شود تا کودک بفهمد که کار و روشی که برای رفتار و شخصیت خود برگزیده است اشتباه است .
البته برخورد با کودک به دلیل دیگری هم توصیه میشود . کودکی که در سن پرخاشگری میباشد با برخورد و واکنش پدرو مادر  (parents) به سرعت اعمال خود را آنالیز میکند و ممکن است که در رفتار خود تغییر ایجاد کند . والدین باید در برخورد با کودکان پرخاشگر بسیار مراقب باشند که به هیچ وجه کودک را تنبیه بدنی نکنند . تنبیه بدنی کودک به او می فهماند و این برداشت را برای او به وجود می‌آورد که با دعوا و فریاد و درگیری فیزیکی میتوان به افراد دیگر مسلط شد .
بیشتر بخوانید: عوارض تنبیه بدنی کودک چیست؟
کنترل نکردن پرخاشگری کودک
برخی از والدینی که کودک پرخاشگر در منزل دارند عقیده دارند که پرخاش و رفتارهای خشونت آمیز در کودکان یک امر عادی میباشد و با گذشت زمان و بزرگتر شدن کودک این مورد نیز خود به خود حل میشود . در صورتی که این افراد باید بدانند که اگر مشکل کودکان در همان دوران کودکی حل و درمان نشود زمینه ساز مشکلاتی میشود که ممکن است به این سادگی ها برطرف نشود . اگر حس پرخاش و خشونت در کودک حل نشده باقی بماند ممکن است کودک آن را به عنوان یکی از ویژگی‌های شخصیتی نهادینه کند و با خود به دوره های بعدی رشد انتقال دهند . بسیار محتمل است که کودکان پرخاشگری که درمان نشده اند ، به وفور دست به بزهکاری و رفتار های پرخشونت مانند دعواهای خیابانی را بروز بدهند .
تاثیر خانواده بر پرخاشگری کودکان
خانواده بسیار بر روی رفتار های پرخاشگرانه کودک موثر است . برای مثال اگر  مادر در دوران بارداری اوقات پر استرسی را گذرانده باشد احتمال ابنکه کودک رفتارهای خشن از خود بروز بدهد بسیار بالا میرود . در خانواده ای که دعوا و درگیری ای فیزیکی جزو رفتارهای غالب اعضای خانه باشد خود به خود و به صورت اتوماتیک وار کودک نیز به سمت بروز چنین رفتار هایی کشیده میشود . در بعضی از خانواده ها و محله های فقیر تر از لحاظ فرهنگی به خصوص در جامعه های شهری ما دعوا و درگیری هرچقدر در سابقه افراد ثبت شده باشد از لحاظ ارزش آنها را در جایگاه بالاتری قرار میدهد .
بچه های طلاق نیز خیلی زیاد درگیر این آسیب و اختلال میشوند . دیدن دعواهای دائمی پدر و مادر و این که بیشترین چیزی که در زندگی انسان را به هدف خویش میرساند ، باعث میشود کودک نیز دقیقا این رفتار ها را کپی برداری کند و در ارتباطات خود در اجتماع به کار ببندد .
بیشتر بخوانید: راه های تربیت کودک لجباز چطور است؟
تاثیر هم بازی ها بر پرخاشگری(violence) کودک
والدین علاوه بر مدیریت اتفاقات در منزل باید به این نکته هم توجه کنند که کودک خردسال خود را به چه محیط های آموزشی میفرستد تا آموزش ببیند . کودکان در دورهایی از رشد خود به شدت از محیط اطراف خود و بخصوص همسالان و هم بازیان خود تاثیر میپذیرند . برای مثال کودکی را تصور کنید که در مدرسه یا مهدکودک در دسته ای از بچها عضو میشود که در آنجا هر کسی از لحاظ بدنی زور بیشتری داشته باشد رئیس و سردسته گروه میشود . در این شرایط احتمال زیادی را میتوان برای پرخاشگر شدن کودک قائل بود . البته همانطور که گفته شد در سنین پرخاشگری کودک که اکثرا حدود ۵ سال شناخته میشود والدین میتوانند به راحتی و با کمک یک روانشناس موضوعات و مشکلات پیرامون این آسیب را حل و فصل نمایند .
بیشتر بخوانید: راه های کنترل خشم کودکان چیست؟
سوالات متداول
بهترین روش برخورد با عصبانیت یک کودک  چیست ؟
والدین باید آرامش خود راحفظ کنند ام قاطعیت در برخورد را نباید فراموش کرد .
چه زمانی خشونت (violence)یک کودک اختلال تلقی میشود ؟
زمانی که خشونت کودک باعث اختلال در زندگی شخصیش شود و یا به افراد دیگر آسیب وارد کند خشونت او اختلال محسوب میشود .
آیا نوع تربیت در کاهش خشونت کودکان موثر است ؟
 قطعا نوع تربیت در کاهش خشونت کودک موثر است و جزو عوامل محیطی تربیت کودک محسوب می‌شود .
خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه
هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .
در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.
منبع: ۱۰ Tips to Prevent Aggressive Toddler Behavior …
 برای مشاوره در زمینه مهمترین راه های درمان کودکان پرخاشگر چیست؟
از مشاورین مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه از سراسر کشور
با 09353000102 تماس بگیرید
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتی ایام تعطیلمنبع: سایت مشاوره تلفنی روانشناسی و تحصیلی آویژهمشاوره خیانت و ازدواج و کودک و افسردگی

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۰۵:۴۷ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)

علائم و درمان اختلال اضطراب فراگیر

به نقل از مرکز مشاوره آویژه:|۵٫۰
۰۱
اختلال اضطراب فراگیر (Generalized Anxiety Disorder) یا GAD، به افرادی که از نگرانی مفرط و مزمن در مورد موضوعات و فعالیت های مختلفی در اکثر اوقات روز رنج می برند، اشاره دارد. نامشخص و گنگ بودن اضطراب به گونه ای است که فرد از علت نگرانی خود آگاه نیست و نمی تواند دلیل واضحی برای آن پیدا کند. موضوعاتی که فرد در مورد آن ها اشتغال ذهنی دارد دامنه ای گسترده و متنوعی است از جمله زمینه های شغلی، تحصیلی، روابط بین فردی، سلامتی خود و دیگران، ازدواج و زندگی زناشویی، تربیت فرزند، مسائل مالی. وجه اشتراک نگرانی های فرد، غیر قابل کنترل بودن و آینده محوری است. فرد در مورد آینده و سرنوشت زندگی دلواپس و دلمشغول است. میزان بالای فشارهای زندگی و کمبود مهارت های زندگی، اختلالات جسمی و روانی از جمله اختلات شخصیت، دلیلی مهم در افزایش آمار ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر می باشد.
بیشتر بخوانید: چگونه از اختلال استرس پس از سانحه عبور کنیم
عوامل ایجاد اختلال اضطراب فراگیر
اگر سری به مراکز مشاوره و روانشناسی خانواده زده باشید متوجه جمعیت رو به افزایش این گروه خواهید بود، طوری که درصد بالایی از مراجعین را افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر شامل می شوند. در مورد عوامل ایجاد اختلال اضطراب فراگیر تحقیقات زیادی صورت گرفته است، مهم ترین آن ها را در ۲ بعد رفتاری و شناختی قرار داده اند. طبق این دو رویکرد روانشناسی، اضطراب یک نوع رفتاری است که در جریان یادگیری، تحت تاثیر افکار منفی و بدبینانه فرد نسبت به خود و محیط اطرافش آموخته می شود و فرد بین عوامل ایجاد استرس و واکنش استرس آمیز خود نوعی رابطه ایجاد کرده است. به این ترتیب، رفتار اضطرابی فرد به نوعی شرطی شده است، یعنی به شرط بودن محرک های ناراحت کننده، اضطراب و نگرانی خود را نشان می دهد.
در زمینه هیجانی نیز افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر درگیر مشکلاتی هستند مانند: عدم کنترل و مدیریت درست هیجان، ابراز هیجانات ناخوشایند و منفی بیشتر نسبت به افراد عادی دارند. خشم و از کوره در رفتن، ترس و استرس از جمله احساسات ناراحت کننده این افراد است.
علائم اختلال اضطرب فراگیر
علائم اختلال اضطراب فراگیر در DSM-5، به این صورت دسته بندی می شود: فرد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر حداقل ۶ ماه علائم اختلال اضطراب فراگیر را که شامل، نگرانی و پریشانی های مبهم و غیرقابل تحملی است، نشان می دهند. تلاش های او برای کنترل و مدیریت نگرانی ها بی فایده و بی نتیجه می ماند. فرد مبتلا به GAD، حداقل باید ۳ مورد از این علائم را در مدت ذکر شده از خود نشان دهد: خشم، عصبانیت، بیقراری، از دست دادن حوصله و لذت زندگی، خستگی و نداشتن انرژی و انگیزه برای انجام فعالیت های روزمره، حواسپرتی و تمرکز کم، سردرد های میگرنی و سرگیجه، بیخوابی و عدم رضایت از خواب، مهم ترین علائم اختلال اضطراب فراگیر عنوان شده اند.
بیشتر بخوانید: علائم و درمان اختلال اضطرابی
تعریف اختلال اضطراب فراگیر
تعریف اختلال اضطراب فراگیر، داشتن نگرانی و دلشوره فراوان و نامشخص در طیف وسیعی از مسائل روزمره زندگی است. در بالا به انواع آن ها اشاره کردیم. در تعریف اختلال اضطراب فراگیر  به مفهوم نگرانی و انواع آن دقت کنید، چرا که ما ۲ نوع نگرانی داریم که از هم متمایز هستند.
 مفهوم نگرانی در تعریف اختلال اضطراب فراگیر 
نگرانی های مثبت: یک سری افکار با محتوی مشخص و عینی و مفید است که فرد با وجود داشتن آن ها، احساس شور و انگیزه بیشتری برای زندگی پیدا می کند. در واقع اکثر افراد در زندگی خود تعداد بسیاری از این نگرانی ها را دارند و جزئی لازم و ضروری برای پیشبرد زندگی در راستای اهداف و مقاصد فرد می باشد. از دیگر ویژگی های این نوع نگرانی، مشخص بودن حوزه آن است؛ در واقع برخلاف نگرانی های مضر و منفی که در مورد طیف گسترده ای از موضوعات غیر قابل هستند، در نوع مثبت فرد دقیقا می داند از چی نگران است و دلیل دلواپسی هایش چیست.
به عنوان مثال، فردی که پشت کنکور مانده است، تمام نگرانی او حول محور درس خواندن، کنکور و نحوه موفقیت می باشد. این افکار ربطی به سایر حوزه های زندگی فرد ندارد. نگرانی های مثبت، باعث رفتارهای مثبت می شوند، و فرد را سوق می دهند تا با انتخاب مسیر درست و تلاش بیشتر در جهت ارضای نیازهایش اقدام نماید، در مثال فرد پشت کنکوری، اقدام موثر، برنامه ریزی درسی، مدیریت درست زمان، مشاوره و صحبت با پشتیبان تحصیلی است، اما فرد مبتلا با GAD، هیچ راهی برای رفع نگرانی های خود نمی یابد و هر کاری که  می کند به جای تسکین و آرامش، او را دلواپس و پریشان تر می کند. در یک کلام، نگرانی های افراد مبتلا به GAD، از نوع منفی و ناسازگار است که خود را در مواجه با آن ها ناتوان و فلج می بینند.
بیشتر بخوانید: اصلی ترین روش های مقابله با استرس چیست
ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر
ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر در هر سنی و هر مرحله ای از زندگی ممکن است اتفاق بیفتد. نوجوانی و بزرگسالی، گروه هایی با خطر ابتلا بیشتر به GAD هستند. زنان بیشتر از مردان احتمال ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر را دارند. اختلال اضطراب فراگیر، جزو بیماری هایی است که با سایر اختلالات روانپزشکی (افسردگی، اضطراب اجتماعی، فوبیا، سوء مصرف مواد) و اختلالات شخصیت (اختلال شخصیت وابسته و اجتنابی)،  همراه می شود.
نشانه های اختلال اضطراب فراگیر
نشانه های اختلال اضطراب فراگیر، تغییراتی است که در بدن و روان به دنبال واکنش های اضطرابی ایجاد می شوند. در زمینه جسم و فیزیولوژیک، به افزایش ضربان قلب و فشار خون، تنش و درد در پیشانی، خشکی دهان، تعریق، لرزش دست و پا، مشکل در خوردن، کاهش یا افزایش اشتها، از دست دادن وزن معمولی، مشکلات گوارشی (سندرم روده تحریک پذیر، معده عصبی و زخم المعده)، اشاره دارد. از دیگر نشانه های اختلال اضطراب فراگیر ممکن است حمله پانیک (حملات ناگهانی با احساس ترس از وقوع فاجعه و رویداد فوق العاده وحشتناک به همراه فهرستی از تغییرات بدنی مشابه حالت های اضطرابی که در بالا گفتیم) باشد.
در بعد روانی فرد با لیستی از علائم شناختی و هیجانی ناخوشایند مانند: مشکل توجه و تمرکز در انجام فعالیت ها، بی حوصلگی، نداشتن انرژی، مصیبت بار جلوه دادن رویدادهای زندگی ، سیلی از افکار تحریف شده و منفی رو به رو می شود.
بیشتر بخوانید: چگونه از اختلال استرس پس از سانحه عبور کنیم؟
مشکلات اختلال اضطراب فراگیر
مشکلات اختلال اضطراب فراگیر در کنار علائم و نشانه هایی که در بالا ذکر کردیم، قرار می گیرند. کمبود مهارت های زندگی که در تداوم و ایجاد اختلال اضطراب فراگیر نقش کلیدی دارد، از مشکلات اختلال اضطراب فراگیر است. مشکل خواب در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر از سایر اختلالات روانپزشکی متفاوت است، به گونه ای که این افراد در به خواب رفتن و خواب مستمر مشکل دارند و در شب و از خواب می پرند و خوابشان قطع می شود، بعد از کلی سعی و تلاش و جنگیدن با خود، بالاخره به خواب می روند، اما بعید نیست به دنبال کابوس و ذهن مشغولی به فعالیت هایی که قرار است فردا انجام دهند، باز از خواب بیدار شوند.
این روند آنقدر ادامه پیدا می کند که صبح می شود و فرد هنوز در حال کلنجار رفتن با خود برای خوابیدن است. لازم به ذکر است، مشکل بیخوابی در افراد با اضطراب فراگیر مزمن و بسیار شدید بیشتر دیده می شود. عدم تحمل بلاتکلیفی و ابهام، به وضعیتی اشاره دارد که در آن فرد تمایل زیادی به پیش بینی و کنترل کردن اتفاقات روزمره زندگی دارد. طبق این تعریف، هر گونه رویدادی که فرد نتواند آن را پیش بینی و برآورد نماید، به احساس درماندگی و اضطراب منجر می شود. از طرفی بلاتکلیفی به آن دسته از تکالیفی هم که سرنوشت و آینده شان، برای فرد مبتلا به GAD، مشخص و واضح نیست، مربوط می شود. به زبان عامیانه تر، بلاتکلیفی نوعی سردرگمی در مقابل رویدادهای زندگی است.
درمان اختلال اضطراب فراگیر
درمان اختلال اضطراب فراگیر بر بهبود GAD، با توجه به عوامل ایجاد کننده آن اشاره دارد. با توجه به قابل مشاهده و ملموس بودن بیشتر نشانه های فیزیولوژیک در فرد، درمان اختلال اضطراب فراگیر از این نقطه شروع می شود، هدف از آن بهبود علائم و کاهش سطح برانگیختگی و تنش فرد در شرایط اضطراب زا است.
بیشتر بخوانید: اختلال دو قطبی چیست و چگونه درمان میشود؟
انواع درمان اختلال اضطراب فراگیر
آرام سازی: ریلکسیشن، یوگا و مراقبه، ذهن آگاهی، آموزش تنفس صحیح از تکنیک های معروف و کاربردی آرام کردن در شرایط تنش زا می باشد.
ریلکسیشن: آرام سازی قدم به قدم بدن، به این صورت است که فرد یاد می گیرد چطور در مواجهه با شرایط پریشانی و استرس زا، خود را آرام نماید.
ذهن آگاهی: فرد یاد می گیرد در هر شرایطی چه خوب چه بد، به مشاهده افکارش بدون قضاوت کردن و برچسب زدن منفی یا مثبت بر آن ها بپردازد. هدف این است که فرد از درگیر شدن با افکارش دست بر دارد. در واقع، این نکته مهم را یاد می گیرد،”من و افکارم دو موضوع جدا از هم هستیم و نباید با هم قاطی و یکی شویم؛ پس من از افکارم فاصله می گیرم و فقط اجازه می دهم از ذهنم عبور کنند”.
مداخلات شناختی – رفتاری: در این نوع درمان با تغییراتی در افکار منفی و رفتارهای بی فایده و ناسازگار به فرد کمک می شود تا به بهبود فعالیت ها و افکارشان بپردازند، درنتیجه برخوردی منطقی و معقول تری با اضطراب انجام دهند.
مداخلات دارویی: تجویز آرام بخش ها و داروهای ضد اضطراب، پرکاربردترین داروهای مصرفی اختلالات اضطرابی هستند. تمرکز این داروها، کاهش دادن و رفع علائم بدنی و هیجانی منفی می باشد.
آموزش مهارت های اجتماعی: حل مساله، جرأت مندی، مهارت های ارتباطی و سایر مهارت های زندگی در این رویکرد آموزش و یاد داده می شوند.
سوالات متداول
سندرم روده تحریک پذیر چیست؟
یک اختلال گوارشی است که با دردهایی در شکم و روده مشخص می شود. علت آن به عوامل روانی برمی گردد. اضطراب و استرس از عوامل روانی اصلی در بروز این اختلال می باشند.
آیا پانیک همان اختلال اضطراب فراگیر است؟
خیر، پانیک به حملاتی که به طور ناگهانی و سریع شروع می شوند، اشاره دارد. در جریان حمله فرد با تغییرات جسمی شدیدی در نفس کشیدن، ریتم نامنظم قلب، فشارخون، احساس گیجی و گرفتگی قفسه سینه مواجه می شود و فکر می کند در حال افتادن و غش کردن و از دست دادن کنترل و حمله قلبی است. پانیک اختلال جداگانه ای است که می تواند با اختلال اضطراب فراگیر همراه شود.
خواب افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر چگونه است؟
این افراد دچار بی خوابی های اوایل شب، جریان منقطعی از خواب و بیداری هستند، در برخی افراد داشتن کابوس های ترسناک ممکن جود داشته باشد. عدم رضایت از خواب مشکل اساسی در بین افراد اضطرابی است.
خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه
هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .
در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اختلال استرس به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.
زینب رضائی——– روانشناسی بالینی
منبع: Generalized Anxiety Disorder (GAD): Causes, Symptoms …
 برای مشاوره در زمینه علائم و درمان اختلال اضطراب فراگیر
از مشاورین مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه از سراسر کشور
با 09353000102 تماس بگیرید
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتی ایام تعطیلمنبع: سایت مشاوره تلفنی روانشناسی و تحصیلی آویژهمشاوره خیانت و ازدواج و کودک و افسردگی

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۲۱:۳۷ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)

اختلال دو قطبی در کودکان چه نشانه هایی دارد؟

به نقل از مرکز مشاوره آویژه:|۵٫۰
۰۱
اختلال دو قطبی کودکان مانند بزرگسالان است. علائم اختلال دو قطبی کودکان شدیدتر و مخرب تر است. دوره های نوسان در کودکان سریعتر از بزرگسالان است. اختلال دو قطبی کودکان فقط باید توسط روانپزشک و یا روان درمان تشخیص داده شود. هنگام مشاهده علائم بی درنگ به مراکز مشاوره مراجعه نمایید. این اختلال خوشبختانه در کودکان نیز مانند بزرگسالان قابل کنترل میباشد. برای آشنایی بیشتر با این اختلال بخشهای بعدی را به دقت مطالعه نموده و با رفتارهای کودک خود مقایسه نمایید. از پیش داوری و انگ زدن به کودک خود جدا بپرهیزید. این مطالب جهت آگاهی خانواده های محترم ارائه میشود. تا در صورت مشاهده از پیشرفت بیماری پیشگیری شود.
اگر یک یا چند مورد از علائم را در کودکتان مشاهده نمودید دچار هراس نشوید. با آرامش به روان درمان مراجعه کنید و اجازه بدهید تشخیص درستی از روحیات و خلقیات کودکتان به شما ارئه دهد. مشاوره خانواده پیشنهاد میکند به هیچ عنوان وجود این بیماری در کودکانتان را در بین اقوام و دوستانش فاش نکنید. برخورد نا مناسب اطرافیان با کودک ممکن است اختلالات دیگری در وی بوجود بیاورد. مانند ترسیدن، عدم اعتماد به نفس و غیره. این برخوردها ممکن است در شخصیت کودک خلل وارد نموده و کودک دچار اختلال شخصیت
شود. ما پیشنهاد میکنیم حتی برای کودکان به ظاهر سالم نیز مشاوره روانشناسی و مشاوره تربیت کودک بگیرید. از این راه شما برای تربیت کودک مطابق با استعدادها و خلقیاتش موفقتر خواهید بود.
بیشتر بخوانید: علائم و درمان اختلال اضطرابی
علائم اختلال دو قطبی کودکان
علائم اختلال دو قطبی کودکان مانند بزرگسالان شیدایی و افسردگی شدید است. اما تفاوت آن با دیگر اختلالات مانند افسردگی همایند با بیش فعالی در موارد دیگر است که برایتان بیان میکنیم. علائم اختلال دو قطبی کودکان علاوه بر افسردگی و شیدایی در توهم اوست. او ممکن است راجع به چیزهایی حرف بزند که اصلا وجود ندارند (توهم). آنها خاطراتی بیان میکنند و از کسانی حرف میزنند که وجود خارجی ندارند. تشخیص تفاوت  آن با رویا پردازی و تخیل به عهده پزشک و روان درمان است. آنها خود محور هستند یعنی فکر میکنند تمام افراد وهمه جهان باید بنا به خواسته های شخصی آنها عمل کنند. در غیر اینصورت یا شدیدا افسرده میشود یا دچار هیجان. یکی دیگر از علائم اختلال دو قطبی کودکان اینست که حرف از مرگ خویش و خودکشی میزنند.
توجه داشته باشید اگر کودک یکی از این علائم را داشت دو قطبی نیست ولی بازهم باید مشاوره بگیرد.
بیشتر بخوانید: چگونه از اختلال استرس پس از سانحه عبور کنیم
تعریف اختلال دو قطبی کودکان
تعریف اختلال دو قطبی کودکان : داشتن دو حالت کاملا متضاد روحی در دوره تناوبی یک هفته ای. دیگر تعریف اختلال دو قطبی کودکان عبارت است از پدیدار شدن افسردگی و حالت شیدایی در یک فرد. در اختلال دو قطبی کودکان باید این موارد را نیز گنجاند : علاوه بر علائمی چون کم خوابی یا بیخوابی، گریز از زندگی و داشتن حالت توهم و خود محوری افسردگی و شیدایی. برای آن دسته از عزیزانی که با اصطلاحات روانشناسی آشنا نیستند توضیح میدهیم : حالت شیدایی  یا مانیا حالتی است که فرد بدون دلیل بیش از اندازه با نشاط و پر انرژی میشود. به اندازه ای که خستگی ناشی از تحرک مانع از خواب عمیق و به اندازه میشود. تصمیم های بلند پروازانه ای میگیرد که با توان او همخوانی ندارد. احساس میکند برترین است. مدام دستور میدهد و نظرهای کسی را قبول ندارد.
ابتلا به اختلال دو قطبی کودکان
ابتلا به اختلال دو قطبی کودکان از چند جنبه قابل بررسی است.
این اختلال ممکن است در یکی از افراد خانواده وجود داشته باشد. طبیعی است که کودک از آنها الگو برداری میکند. در نتیجه نشانه های این اختلال در کودک ظاهر میشود.
محققان هنوز ژن خاصی را برای این اختلال کشف نکرده اند اما احتمال ژنتیکی بودن آن را داده اند.
دلیل بروز این اختلال ممکن است به دلیل جهشهایی در ژنوم ها و کروموزوم ها باشد
اختلال در پیام رسانی مغز نیز ممکن است در بوجود آمدن نشانه های این بیماری دخیل باشد.
ابتلا به اختلال دو قطبی در کودکان ممکن است براثر آزار جنسی و جسمی کودک باشد.
استعمال دخانیات، مشروبات الکلی و قرص های اکستازی مادر هنگام بارداری نیز در بوجود آمدن این اختلال موثر هستند.
نشانه های اختلال دو قطبی کودکان
نشانه های اختلال دو قطبی کودکان از قبیل : نشاط وافر، دور سرخودچرخیدن و یا دویدن زیاد. خندیدن با صدای بلند بدون دلیل. داد زدن و پرخاشگری. پاره کردن عروسک ها و یا پرت کردن اسباب بازی ها و حتی شکاندن آنها. در حالیکه به آنها به شدت علاقه داشته است. این علائم مانند نشانه های اختلال بیش فعالی میباشد.از نشانه های اختلال دو قطبی کودکان با همسالان خود دستوری و حالت رئیس و مرئوس برخورد کردن است . با وجود سن کم از خودکشی سخن گفتن، کم خوابی یا بیخوابی شبانه. ترسو بودن در عین حال خود محوری، عدم تمرکز و توهم.
بیشتر بخوانید: اصلی ترین روش های مقابله با استرس چیست
مشکلات اختلال دو قطبی کودکان
مشکلات اختلال دو قطبی کودکان : این کودکان بیشتر تنها خواهند ماند. والدین و مربی از تربیت و آموزش آنها عاجز است. زیرا تمرکز ندارند. والدین در شناخت  سلیقه و علایق آنها عاجز میمانند زیرا  زمانی به یک چیز علاقه دارند و زمانی دیگر نه. آنها در محیطهای آپارتمانی برای همسایه ها مشکلات رفتاری ایجاد میکنند. نخوابیدن و یا دیر خوابیدن همراه با هیجان استراحت همسایگان را دچار مشکل میکند. آنها خاطرات تنبیه یا بدخلقی والدین را درحافظه خود نگهداری میکنند و از آن مانند یک گناه نابخشودنی یاد میکنند. از مشکلات اختلال دو قطبی کودکان میتوان از رها کردن مدرسه یا کلاس های آموزشی یاد کرد. کودکان نیز ممکن است زمانی به حالت بهت فرو بروند. در این حالت نه به یک نقطه خیره شده و بی حرکت میمانند. اگر آنها را صدا بزنید پاسخی دریافت نمیکنید.
بیشتر بخوانید: چگونه از اختلال استرس پس از سانحه عبور کنیم؟
درمان اختلال دو قطبی کودکان
درمان اختلال دو قطبی کودکان بستگی به منشا بوجود آمدن این اختلال دارد. درمان اختلال دو قطبی کودکان اگر منشا شناختی و الگو برداری باشد با روانکاوی حل میشود. ممکن است در دوزهای پایین و موقت دارو هم دریافت کند. اگر منشا ژنتیکی داشته باشد و یا مربوط به اختلال در سیناپسها و نرون های عصبی باشد باید دارو مصرف نماید. تاکید میکنیم به هیچ عنوان خودسرانه از داروهای تثبیت کننده خلق مانند ریسپریدون یا لیتیوم به کودک ندهید. این داروها بسته به شدت و ضعف بیماری در دوزهای مختلف تجویز میشود. استفاده خود سرانه علاوه بر شدت بخشیدن به بیماری عوارض جانبی نیز به همراه خواهد داشت.
با مشاوره و مراجعه به روانپزشک راه درمان را آسانتر کنید. شما اگر به سلامت فرزندتان اهمیت میدهید در استفاده به موقع و به اندازه داروها که توسط پزشک تجویز شده به او یاری رسانید. تا کودک شما در محیط خانه و اجتماع بتواند با همسالان خود ارتباط منطقی و خوبی برقرار نماید. تا بتواند از دوران کودکی لذت برده و خاطرات خوبی در ذهنش نقش ببندد. مرکز مشاوره آویژه برای شما شادی روز افزون آرزومند است.
بیشتر بخوانید: اختلال دو قطبی چیست و چگونه درمان میشود؟
سوالات متداول
والدین چه کمکی میتوانند به کودک خود برای درمان  نمایند؟
بردن کودک به یک مرکز مشاوره برای تشخیص و درمان. در صورتیکه دارو تجویز شده حتما در مصرف دارو به او کمک کنند. مهمترین مسئله این است که خود و افراد خانواده برای داشتن رفتار درست با کودک مشاوره بگیرند.
آیا این اختلال شدت و ضعف دارد؟
بله در سه نوع خفیف، متوسط و شدید تعریف شده است که هرکدام در نوع خود دوره درمان خاصی دارد.  البته اگر توصیه های مشاوران اجرا شده و داروهای پزشکان مصرف شود.
دوره تناوب رفتاری در همه بیماران یکسان است؟
خیر در برخی دوره تناوب هفته به هفته و در برخی دیگر بخصوص کودکان در یک هفته چند بار صورت میگیرد.
خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه
هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .
در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اختلال دوقطبی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .
منبع: Bipolar Disorder in Children: Symptoms of Pediatric Bipolar …
 برای مشاوره در زمینه اختلال دو قطبی در کودکان چه نشانه هایی دارد؟
از مشاورین مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه از سراسر کشور
با 09353000102 تماس بگیرید
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتی ایام تعطیلمنبع: سایت مشاوره تلفنی روانشناسی و تحصیلی آویژهمشاوره خیانت و ازدواج و کودک و افسردگی

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۵۹:۲۷ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)

چه کسانی اختلال احتکار دارند؟

به نقل از مرکز مشاوره آویژه:|۵٫۰
۰۱
اختلال احتکار یکی از انواع اختلال وسواس اجباری است. پس میتوان گفت کسی که دچار اختلال احتکار است به نوعی وسواس به شمار می آید. بوجود آمدن این اختلال تابع چند عامل میتواند باشد. ممکن است در اثر وارد آمدن یک استرس قوی به وجود بیاید. پس از یک سانحه یا اتفاق رنج آور پدیدار شود. رفتار اطرافیان در کودکی میتواند دلیل بروز این اختلال در سنین بالاتر باشد. یا در اثر همایندی با یک بیماری روحی – روانی بروز میکند و در نهایت ممکن است در اثر توارث به نسل بعد انتقال بیابد. اختلال احتکار زیر شاخه او سی دی یا وسواس اجباری است.
اختلال احتکار
این بیماری چون ریشه شناختی دارد مطمئنا به مشاوره روانشناسی نیاز دارد. ابتدا این بیماری باید ریشه یابی شود. لازم است درمانگر بداند منشا اختلال چیست تا بتواند هر چه سریع تر نسبت به درمان اقدام کند. مشاوره خانواده آویژه پیشنهاد میکند در صورت مشاهده بروز این بیماری هر چه سریع تر مشاوره بگیرند. چون این اختلال ریشه در روح و روان دارد. یک فرد با روح بیمار نه تنها از یک زندگی ایده آل برخوردار نیست بلکه به دیگران نیز آزار خواهد رساند. او دیگر نمیتواند معاشرت اجتماعی خوبی داشته باشد و در نهایت این اختلال برای فرد منجر به اختلال شخصیت نیز خواهد شد.
بیشتر بخوانید:  اختلال وسواس شدید چه علائمی دارد
علائم اختلال احتکار
علائم اختلال احتکار کاملا محسوس است. این افراد در جمع آوری اشیا عطش دارند. عطشی که سیرابی ندارد. آنها هر چیزی را چه لازم باشد و چه سالیان سال بدون استفاده بماند جمع آوری میکنند. دور ریختن اشیا مانند جدا شدن بخشی از وجود آنها میباشد. در برخی مشاهده میشود حتی در کوچه  و خیابان به دنبال اشیا میگردند. آنها حتی لباسهای پاره و فرسوده را نیز دور نمی اندازند. از علائم اختلال احتکار میتوان به دارا بودن شخصیت اسکیزوئید اشاره کرد افرادی که تمایل به ارتباط ندارند و در دنیای خیالی سیر میکنند.
از دیگر علائم اختلال احتکار میتوان به دارا بودن شخصیت پارانوئید اشاره کرد. اینگونه افراد به هر رابطه مشکوک میشوند. احساس میکنند از طرف دیگران مورد پذیرش نیستند. نسبت به روابط عادی بسیار حساس هستند. حتی اگر اطرافیان به آنها برای معاشرت ابراز علاقه نمایند باور نمیکنند. آنها فکر میکنند هیچکس علاقه ای به همصحبت شدن با آنها ندارد. هیچکس دوست ندارد با آنها معاشرت کند و حرفهایشان برای این است که دلش نشکند.
تعریف اختلال احتکار
در تعریف اختلال احتکار میتوان گفت : اختلال رفتاری که به موجب آن در جمع آوری اشیا افراط میشود. این اختلال از دور ریختن هر شی مصرفی و غیر مصرفی بیمار را ناتوان میکند. مهم ریشه شناختی این بیماری است. در واقع میتوان گفت فرد برای مقابله با عامل بیماری روحی خود دست به چنین رفتاری میزند.عامل ممکن است سانحه، مرگ عزیزان و یا بیماریهایی مانند افسردگی و غیره باشد. در تعریف اختلال احتکار میتوان گفت تکانه های ناشی از یک استرس روحی شدید است که منجر به جمع آوری اشیا میشود. هر کسی برای مقابله با وسواس های فکری به وجود آمده به رفتارهایی پناه می آورد. برای تعریف اختلال احتکار میتوان یک مثال زد تا روشن تر بیان شود. کسی یک شی قیمتی شما را میشکند ذهنش یارای عذر خواهی ندارد. او در مقابله با این کارتند تند لباس های شما را مرتب میکند.
مرتب کردن لباسها در واقع همان تکانه هایی است که به موجب یک اتفاق پیش آمده است. فرد با این کار می خواهد ذهنش را تمرکز دهد و یا از شر حالت بدی که برایش پیش آمده رها شود. جمع آوری اشیا نیز در ارتباط با وسواس فکری چنین حالتی دارد.
بیشتر بخوانید:  اختلال وسواس چیست
 ابتلا به اختلال احتکار
ابتلا به اختلال احتکار دلایل مختلفی دارد. ممکن است یکی از اعضای خانواده به این اختلال دچار بوده و فرد بطور توارثی این رفتار را کسب کرده است. برخی در اثر یک واقعه طبیعی مانند زلزله، سیل و یا آتش سوزی که زندگی آنها را نابود کرده مبتلا میشوند. بعضی دیگر بعد از مرگ عزیزانی چون مادر، فرزند، پدر و یا همسر، محتکر میشوند. شدت وابستگی، بیماری شدیدتری را ایجاد میکند. ابتلا به اختلال احتکار در اثر رفتار ناخوشایند با کودک نیز بوجود می آید. نظم دادن شدید به کودک در جمع آوری وسایلش، داد زدنهای مکرر بر سر کودک و تنبیه بدنی.
نشانه های اختلال احتکار
نشانه های اختلال احتکار این است که خانه های آنها مانند انباری مملو از اشیا قدیمی و جدید است. اگر آنها را نصیحت کنید از شما فاصله میگیرند. آنها به خاطر وضعیت زندگی شان علاقه ای به مهمانی دادن ندارند. به امور زندگی به خوبی علاقه نشان نمیدهند. وقتی شما چیزی را میخواهید دور بیاندازید با وجود اینکه به آنها تعلق ندارد مخالفت میکنند. حتی ممکن است از شما بخواهند آن شی را به آنها بدهید. معمولا یا خیلی چاق میشوند یا خیلی لاغر و نحیف هستند. از دیگر نشانه های اختلال احتکار مشکوک بودن، عدم اعتماد به دیگران، سرد بودن در روابط و یا افسردگی است.
مشکلات اختلال احتکار
مشکلات اختلال احتکار ممکن است دامنگیر تمام افراد خانواده شود. خانه ای شلوغ که برای یافتن هر چیز ضروری باید ساعتها به دنبالش بگردند. کم آوردن جا برای زندگی . دست و پا گیر بودن وسایل اضافی. کم آوردن وقت برای زندگی. نداشتن نظم و ترتیب. رسیدگی نکردن به امور آشپزی، نظافت و مسائل اقتصادی. از مشکلات اختلال احتکار میتوان به کم توان شدن مالی اشاره کرد. تمام ذهن بیمار را اشیا اشغال میکنند و دیگر فرصت و توانی برای حل مشکلات اقتصادی باقی نمی ماند. به مهمانی نمیروند چون نمی خواهند کسی وارد دنیای آنها شود.
بیشتر بخوانید: اختلال وسواس فکری چیست
درمان اختلال احتکار
درمان اختلال احتکار بستگی به منشا به وجود آمدن این بیماری دارد. در نوع توارثی با مشاوره قابل حل و درمان است  و میتوان گفت راحت ترین راه درمان را دارد. مشکلی که در درمان اختلال احتکار وجود دارد عدم پذیرفتن اختلال توسط بیماران است. این افراد قبول نمیکنند که رفتارشان درست نیست و بیمار هستند. کارشناسان و روانشناسان ابتدا باید بیمار بودن افراد را برایشان توجیه کرده و به اثبات برسانند. بعد از این مرحله ریشه یابی بیماری است. پس از آن درمان توامان که شامل روانشناختی ، مشاوره و دارو درمانی است. در بخش روانشناسی باید کارشناسان بر روی روش زندگی بیمار تاثیر بگذارند. طرز تفکر و روش زندگی او. مشاوره، دارو درمانی و اهمیت دادن به روش زندگی و نوع تغذیه میتواند  به درمان سرعت ببخشد. مرکز مشاوره آویژه برای شما شادی و نشاط آرزومند است.
سوالات متداول
توجیه مبتلایان به اختلال احتکار برای احتکارشان چیست؟
اینکه وسایلشان هنوز قابل استفاده است. ممکن است روزی به کار آیند. علاقه داشتن و وابسته شدن به مجموعه وسایلشان. مرور خاطرات غم انگیز و شاد با دیدن وسایل جمع آوری شده. عدم توانایی شکستن قالبهای ذهنی در ارتباط با اختلال.
چگونگی رفتار اعضا خانواده در درمان چه تاثیری دارد؟
آنها میتوانند با رفتارشان به بیمار اعتماد به نفس بخشیده و با بردن به مسافرت و مکانهای تفریحی از وابستگی بیمار به اشیا بکاهند و به او اطمینان خاطر ببخشند که همیشه در کنار او خواهند بود و نیازی نیست که برای روز مبادا احتکار کند. حمایت عاطفی و تا حدی مالی میتواند در درمان موثر باشد.
داروهای گیاهی چه تاثیری بر روحیه بیمار دارد؟
گیاهان آرام بخش میتوانند در کم شدن استرس، تنظیم خواب و آرامش بیمار موثر باشند البته همراه با روانشناسی و روانپزشکی. استفاده از هر نوع دارو چه گیاهی و چه شیمیایی باید با مشورت پزشک باشد.
خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه
لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .
در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اختلال وسواس  به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .
منبع: Hoarding disorder – Symptoms and causes 
 برای مشاوره در زمینه چه کسانی اختلال احتکار دارند؟
از مشاورین مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه از سراسر کشور
با 09353000102 تماس بگیرید
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتی ایام تعطیلمنبع: سایت مشاوره تلفنی روانشناسی و تحصیلی آویژهمشاوره خیانت و ازدواج و کودک و افسردگی

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۵۶:۴۱ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)

چگونه اختلال خوردن را ترک کنیم؟

به نقل از مرکز مشاوره آویژه:|۵٫۰
۰۱
اختلال خوردن به دو گونه بروز میکند : ۱- پرخوری عصبی ۲- کم خوری عصبی ( بی اشتهایی عصبی ) در موضوع اختلال خوردن ببینیم آیا هر پر خوری یا کم خوری اختلال محسوب میشود یا خیر؟ برخی به دلیل اهمیت دادن به تناسب اندام از خوردن غذا و آن هم آگاهانه ممانعت میکنند. برخی دیگر برای سلامت بدن کم خوری میکنند تا در سنین بالا به چاقی و عوارض آن مبتلا نشوند. اگر کم خوری با هدف باشد اختلال محسوب نمیشود. بماند که برخی بدون مشورت پزشکان تغذیه رژیم گرفته و سلامت خود را به خطر می اندازند. ولی نخوردن بدون ریشه عصبی و آگاهانه اختلال نیست حتی اگر روش اشتباهی را برگزینند . اما زمانی که یک شخص پس ازفشار روحی از خوردن دست میکشد اختلال خوردن محسوب میشود. این فشار روحی شامل سانحه، بلایای طبیعی و غم های عاطفی میشوند.
اختلال خوردن
عوامل موثر در کم خوری در مورد پرخوری عصبی نیز صدق میکند. برخلاف کم خورهای عصبی پرخورها هنگام استرس شروع به خوردن آن هم با ولع میکنند. همین باعث افزایش حجم معده شده  و پرخوری حتی در مواقع عادی نیز ادامه پیدا میکند. آنها نمی پذیرند که پرخور هستند چون متوجه خوردن خود نمیشوند و از مغز نیز پیام سیری ارسال نمیشود. با مشاوره خانواده آویژه میتوانید برای کمک به فرد پرخور خانواده کمک نمایید. با مشاوره روانشناسی این مرکز میتوانید از اختلال شخصیت فرد مورد نظر پیشگیری نمایید. چون بیمار پس از مدتی چاق شده و دچار افسردگی و در نتیجه خلل در شخصیت خواهد شد.
بیشتر بخوانید: 
علائم اختلال خوردن
علائم اختلال خوردن همانطور که از اسمش پیدا است فرد پرخوری میکند. آنها ابتدا غذای کمی برای خود میکشند اما بعد از آن دوباره به خوردن ادامه میدهند. در طول روز مدام ریزه خواری میکنند. به غذای سر گاز ناخنک میزنند. مزه دهانشان همیشه بد است. فکر میکنند با خوردن میتوانند مزه دهان را عوض کنند. در حالیکه چون معده خیلی پر شده قادر نیست حرکات دودی را که برای هضم غذاست انجام دهد. از دیگر علائم اختلال خوردن این است که همیشه احساس گرسنگی میکنند. بخصوص هنگام استرس تند تند غذا میخورند و حرف میزنند. بعد از غذا به خواب نیاز پیدا میکنند. تمام این رفتارها در متابولیسم غذا تاثیر منفی دارند. بدن آنها متورم شده و راه رفتن و حرکات روزمره برایشان دشوار میشود. اغلب یا ترش میکنند یا نفخ. در دفع نیز مشکل دارند.
از دیگر علائم اختلال خوردن چاقی پس سر است. دستگاه لیمبیک در مغز مسئول تشخیص خطر است و پیام رساندن برای ترشح کورتیزول میباشد. هنگام استرس این دستگاه به سیستم ترشح کورتیزول پیام داده و باعث ترشح آن میشود. وقتی در خون میزان کورتیزول بالا میرود دستگاه لیمبیک دوباره پیام خطر ارسال میکند. این چرخه تکرار شده و این دو عامل فعالیتشان چند برابر میشود. و این چرخه باعث میشود فرد ترسو وهیجانی شود. پس افراد پرخور ترسو میشوند. فعالیت دستگاه لیمبیک باعث کم شدن سروتنین نیز میشود که همین امر باعث بروز افسردگی و اضطراب میشود.
تعریف اختلال خوردن
تعریف اختلال خوردن دست کشیدن از غذا و یا پرخوری بی رویه بطورغیر ارادی پس از یک فشار روحی است. در تحقیقات میدانی دیده شده که کودکانی که از فقر شدید عاطفی رنج میبرند دچار کم خوری عصبی و در نتیجه یبوست میشوند. نرون هایی که وظیفه پیام رسانی برای گرسنگی را دارند در حالت خاموشی به سر میبرند.  فرد همیشه احساس سیری میکند. متابولیسم با مشکل مواجه شده و در نهایت فرد دچار سو تغذیه میشود. اختلال خوردن فرا تر از خوردن معمولی است. این اختلال در تمام بخشهای بدن تاثیر میگذارد. در نتیجه میتوان در تعریف اختلال خوردن بگوییم : اختلال در تمام سیستمهای بدن در اثر پرخوری یا کم خوری غیر ارادی عصبی.
بیشتر بخوانید: 
ابتلا به اختلال خوردن
ابتلا به اختلال خوردن در ارتباط با سیستم عصبی بوجود می آید.  ابتدا ببینیم چه عواملی سبب میشود شخص مبتلا به پر خوری یا کم خوری شود. در هر وارد آمدن استرس به بدن، سیستم عصبی دستور آن گارد به تمام بدن ارسال میکند این دستور یا سیستم عصبی دستگاه گوارش را وادار به ایست میکند یا فعالیت زیاد. پس ابتلا به اختلال خوردن در ارتباط مستقیم با این پیام های عصبی است. درست مانند زمانی که مثلا گلدانی از بالای میز در حال افتادن است. شما یا سریع تر از همیشه میدوید تا گلدان را بگیرید یا بدن شما قفل میکند. در این اختلال نیز دقیقا همین طور است استرس یا موجب پر خوری عصبی میشود یا کم خوری عصبی.
نشانه های اختلال خوردن
نشانه های اختلال خوردن واضح است. چاقی بیش از حد که هیکل متورم است و نفخ دارد. تنبلی و کم تحرکی. افسردگی و بیحوصلگی. خنده های بی اندازه و هیجانی. این افراد در رده مهر طلب ها قرار میگیرند. چون نیاز به توجه و محبت دیگران پیدا میکنند بسیار هدیه میدهند و بی اندازه محبت میکنند. متاسفانه چون محبت واقعی ولازم را دریافت نمیکنند افسرده میشوند. از نشانه های اختلال خوردن در کم خوری عصبی لاغری بیش از اندازه. این افراد معمولا غرولند میکنند. وسواسی میشوند. اینان نیز افسرده هستند.
بیشتر بخوانید: 
مشکلات اختلال خوردن
مشکلات اختلال خوردن در پرخورها و کم خورها تفاوت دارد. مشکلات اختلال خوردن در پرخورها : عدم امکان حضور در اماکن ورزشی، عدم حضور در تفریحات تیمی و گروهی. عدم اعتماد به نفس به خاطر چاقی مفرط. سردرد و دردهایی در عضلات. و اما در مورد کم خورها درد معده، لاغری مفرط، خود خوری و افسردگی این دو گروه کمتر میتوانند با زوج دلخواه خود باشند. به همین دلیل احساس تنهایی و فقر عاطفی دارند.
درمان اختلال خوردن
درمان اختلال خوردن از مشاوره آغاز میشود. تشخیص، مشاوره و در صورت نیاز دارو درمانی برای هردو گروه لازم است. ابتدا باید عامل استرس زا شناسایی شوند. سپس همگام با روانشناسان راه درمان پیموده شود. در این بخش مراجعه به دکتر تغذیه نیز علاوه بر روانپزشک پیشنهاد میشود. چون پرخوری و کم خوری هر دو در بدن کمبودهایی را موجب میشوند. با تغذیه سالم میتوان در رفع این موارد اهتمام ورزید. درمان اختلال خوردن امکان پذیر میباشد و این اختلال صعب العلاج نیست. در نتیجه امیدواریم با امید و پشتکار و همکاری با مشاور، روانشناس، روانپزشک و دکتر تغذیه سالم و تندرست به زندگی عادی خود ادامه داده و از آن لذت ببرید.
سوالات متداول
آیا هر استرسی موجب اختلال خوردن خواهد شد؟
ابتلا به اختلال خوردن بستگی به قوت دستگاه عصبی، شدت استرس و در نهایت عمق تاثیر بر فرد بستگی دارد. پس تاثیر یک سانحه در افراد مختلف متفاوت است.
عوامل دیگری هم هستند که باعث چاقی یا لاغری شوند؟
بله مانند کم کاری یا پرکاری تیروئید که یکی موجب چاقی مفرط و دیگری موجب لاغری مفرط میشود. ولی لازم است بدانید برخی اوقات استرس بر غده تیروئید نیز تاثیر میگذارد.
آیا ویژگی های پرخورها و کم خورهای عصبی ثابت و بی تغییر است؟
خیر هر عامل خارجی تا حدی میتواند بر بدن انسان تاثیر بگذارد. عمق و شدت و ماندگاری تاثیر بسته به مقاومت بدن دارد. با تفریحات سالم، تغذیه سالم و نگاه مثبت و پذیرفتن واقعیت های زندگی میتوانیم روح و جسمی سالم داشته باشیم.
خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه
لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .
در این راستا مرکز مشاوره روانشناسی و خانواده خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اختلالات کودک آنلاین به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .
منبع : Do’s and Don’ts for Eating
 برای مشاوره در زمینه چگونه اختلال خوردن را ترک کنیم؟
از مشاورین مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه از سراسر کشور
با 09353000102 تماس بگیرید
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتی ایام تعطیلمنبع: سایت مشاوره تلفنی روانشناسی و تحصیلی آویژهمشاوره خیانت و ازدواج و کودک و افسردگی

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۰۴:۳۱:۴۹ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)

چگونه از اختلال استرس پس از سانحه عبور کنیم؟

به نقل از مرکز مشاوره آویژه:|۵٫۰
۰۱
اختلال استرس پس از سانحه زندگی فردی را دچار آسیب میکند. فرد بطور عادی نمیتواند به زندگی روزمره ادامه دهد. این اختلال پس از مدتی از گذشت سانحه بروز میکند. اختلال استرس پس از سانحه ممکن است در روزهای ابتدایی نمود نداشته باشد. پس از گذشت چند هفته رفتار فردی تغییر کرده و در زندگی او تاثیر میگذارد. اختلال استرس پس از سانحه برای همه بوجود نمی آید و افراد به زندگی عادی خود ادامه میدهند و با آن کنار می آیند. اما در برخی تاثیر عمیق و در برخی تاثیر سطحی میگذارد. مشاوره خانواده آویژه پیشنهاد میکند پس از هر حادثه یا سانحه حتما به یک روانشناس مراجعه شود. این اختلال بعد ازمدتی ممکن است منجر به اختلال شخصیت شده و باعث دگرگونی شخصیت فرد شود. مشاوره روانشناسی بعد از هر حادثه از این اختلال پیشگیری میکند.
علائم اختلال استرس پس از سانحه
علائم اختلال استرس پس از سانحه به صورت های مختلف جلوه میکند. افسردگی، در خود تنیدگی، بیقراری، ترک کار، ترک علایق و امور زندگی همراه با اضطراب و هیجانات منفی. علائم اختلال استرس پس از سانحه ممکن است درونی و پنهان باشد. این اختلال بر روح و جسم فرد تاثیر خواهد گذاشت. ریزش مو، از دست دادن طراوت و شادابی، درد گرفتن عضلات حتی در حد اسپاسم و ضعیف شدن قوای جسمانی. علائم اختلال استرس پس از سانحه بیشتر به صورت رفتاری بروز میکند. ترس و وحشت شدید، نامنظم شدن خواب به صورت کابوس دیدن و پریدن از خواب  و فوبیا.
بیشتر بخوانید:  مشاوره تلفنی استرس و اضطراب
تعریف اختلال استرس پس از سانحه
تعریف اختلال استرس پس از سانحه بروز مشکلات روحی و جسمی به صورت های پیدا و پنهان در فرد است. که فرد یا دچار سانحه شده و یا حادثه ای را از نزدیک دیده است. این سوانح ممکن است طبیعی بوده یا به دست انسان اتفاق بیفتد. برای تعریف اختلال استرس پس از سانحه به چند حادثه اشاره میکنیم. حوادث طبیعی از قبیل سیل، زلزله، آتش سوزی و غیره. حوادثی مانند تصادف و انفجار ترقه هم در ایجاد اختلال دخیل هستند. اتفاقاتی چون ربوده شدن فرد به وسیله آدم ربایان، تجاوز جنسی، تهدید با سلاحهای سرد و کیف قاپی هم باعث بروز این اختلال میشوند. در تعریف اختلال استرس پس از سانحه یادی میکنیم از جنگ و جنگاوران. این اختلال در میان رزمندگان به شدت رواج دارد. انفجار مین، خمپاره و دیدن پیکرهای زخمی و شهادت همرزمان و دوستان.
ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه
تشخیص ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه فقط از عهده کارشناسان برمی آید. زیرا هر حادثه و یا سانحه بر روی همه تاثیر میگذارد. ولی این اثر پس از مدتی رفع شده و فرد با آن کنار می آید. ابتلا به اختلال استرس پس از حادثه برای کسانی تعریف میشود که عوارض روحی و جسمی ماندگار دربرداشته باشد. یعنی بیش از یک ماه بیمار با این عوارض همراه باشد. در این صورت لازم و ضروری است به یک روانشناس مراجعه نموده و در صدد بهبود بیماری برآید. اطرافیان بیمار نیز با مشاوره به او کمک نمایند.
نکاتی که لازم است هر فرد در مواجهه با این اختلال بداند. اگر خود دچار شدید به هیچ عنوان زندگی روزمره خود را ترک نکنید. به تفریحات خود ادامه دهید. از کسانی که برای شما یاد آور حادثه هستند دوری نکنید. با نزدیکان خود در مورد حادثه حرف بزنید. بپذیرید که برای هرکسی ممکن است چنین حوادثی پیش بیاید. با خود تکرار کنید که زندگی ادامه دارد و من باید با این اتفاق کنار بیایم. از تغذیه سالم و به موقع غافل نشده و آن را ترک نکنید. راه های درمان را در پیش بگیرید و خود را موظف به عمل نمایید.
بیشتر بخوانید: اختلال خوابگردی چیست
نشانه های اختلال استرس پس از سانحه
نشانه های اختلال استرس پس از سانحه عبارتند از برآشفتگی عمومی، یادآوری خاطرات تلخ حادثه البته در ذهن. ترک امور روزمره زندگی، ترک علایق و تفریحات. از دیگر نشانه های اختلال استرس پس از سانحه میتوان به افسردگی، در خود ماندگی و هیجانات کاذب منفی اشاره کرد. بیمار همیشه از تکرار حادثه برای خود و اطرافیانش هراس دارد. او از دیگران بیزار میشود و رفتارش با پرخاشگری همراه است. به سختی با دیگران ارتباط برقرار میکند. گاهی دچار واپسروی رشدی میشود. شب ادراری، مکیدن انگشتان و حتی رفتار های کودکانه. دوری از اماکن و کسانی که حادثه را برای او یاداوری میکنند. این علائم اگر بیش از یک ماه برای فرد تکرار شوند فرد بیمار شده و باید درمان شود.
مشکلات اختلال استرس پس از سانحه
مشکلات اختلال استرس پس از سانحه تمام زندگی فرد را تحت تاثیر قرار میدهد. البته هفته های اول پس از حادثه طبیعی است که فرد با اختلالاتی همراه باشد. اما باز هم پیشنهاد میشود حتما به یک روانشناس مراجعه نمایند. از تاثیر این اختلال در فرد بکاهند تا فرد آسیب دیده با سلامت به زندگی عادی خود ادامه دهد. از مشکلات اختلال استرس پس از سانحه میتوان به آزار اطرافیان اشاره نمود. فرد با نا آرامی و پرخاش باعث رنجش دیگران شده و زندگی آنان را با استرس همراه میکند. مشکلاتی چون ناتوان شدن در مسائل مالی، ضعف عمومی، مختل شدن اساس زندگی و پریشانی روانی با این اختلال بوجود می آیند.
بیشتر بخوانید: خواب کودک ، اختلال خواب و درمان آن
درمان اختلال استرس پس از سانحه
درمان اختلال استرس پس از سانحه با روان درمانی، دارو درمانی و کسب مهارتهای کنترل بیماری امکان پذیر میشود. درمان اختلال استرس پس از سانحه با خود مراقبتی و اقدام به موقع میتواند پیشرفت خوبی داشته باشد. تا بیمار خود نخواهد درمان شود هیچکس به تنهایی قادر به مداوای وی نخواهد بود. شرکت در جلسات مشاوره، استفاده به موقع از داروها و مراقبت از جسم و روان در بهبود بیماری تاثیر دارد. مواجهه سازی با کمک مشاور نیز در درمان موثر است. بیمار هرچقدر از مکان حادثه دوری کند بیماریش وخیمتر میشود بهتر است با آرامش و کمک او را به مکان حادثه برده و بگذاریم در مورد آن حرف زده و گریه کند. انرژی های درونی را رها نماید تا به آرامش برسد.
در برخی موارد دیده شده که بیمار نمیخواهد حادثه را باور کند تا جاییکه فکر میکند اتفاقی نیفتاده است. در این موارد حادثه را به او بقبولانید البته با کمک مشاوران متخصص. افراد خانواده نیز با مشاوره گرفتن و برخورد صحیح میتوانند به درمان کمک بزرگی نمایند. دیده شده که فردی برای دلسوزی حرفی میزند و باعث انزوای بیشتر بیمار میشود. مثلا او عزیزی را در یک سانحه از دست داده و اطرافیان برای اینکه برای او یاداوری نشود اورا از حرف زدن باز میدارند. یا به او میگویند این موضوع آنقدرها اهمیت ندارد. بیمار احساس تنهایی نموده و منزوی میشود. اما با مشاوره از باید ها و نبایدها مطلع شده و برخوردی صحیح خواهند داشت. مرکز مشاوره آویژه برای شما صحت و سلامت آرزو دارد.
سوالات متداول
آیا ژنتیک در اختلال پسا ضایعه ای میتوانددخیل باشد؟
بله کسانی که در چینش و تعداد آمینو اسیدهایشان اختلال وجود دارد در ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه یا پسا ضایعه ای زمینه مساعدتری دارند و تداوم و ابتلا به بیماری در آنها شدیدتر و بیشتر است.
چگونه میتوان به این افراد کمک کرد؟
اولا اگر قصد کمک دارید حتما مشاوره بگیرید. دیگر آنکه برای داشتن خوابی راحت و آرامش روان به آنها کمک کنید. از فریاد زدن، پرخاش و رفتار های استرس زا جدا خود داری نمایید. به درد دل ها و حرفهایشان بخوبی گوش کنید و بگذارید تمام آنها را بیان کنند. با بردن به مکانهای تفریحی و هنری روح آنها را باز سازی نمایید.
احساس گناه در این بیماران چگونه تعریف میشود؟
این بیماران ممکن است احساس گناه یا شرمندگی نمایند. در این صورت با انقباض ماهیچه ای موجب بروز اسپاسم های عضلانی میشوند که مرتب به آنها باید یادآوری نماییم آنها مقصر نیستند و این حادثه برای هرکسی جز آنها نیز ممکن بود بوجود بیاید.
خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه
برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه فرمایید .
در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اختلال خواب در کودکان به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .
منبع: (Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD
 برای مشاوره در زمینه چگونه از اختلال استرس پس از سانحه عبور کنیم؟
از مشاورین مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه از سراسر کشور
با 09353000102 تماس بگیرید
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتی ایام تعطیلمنبع: سایت مشاوره تلفنی روانشناسی و تحصیلی آویژهمشاوره خیانت و ازدواج و کودک و افسردگی

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۰۴:۱۶:۳۴ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)

اختلال تیک توره چه علائم و نشانه ایی دارد؟

به نقل از مرکز مشاوره آویژه:|۵٫۰
۰۱
اختلال تیک توره به چند نوع تقسیم میشود : ۱- حرکتی ۲- صوتی ۳ – توامان ( صوتی و حرکتی همراه باهم ) که موارد یک و دو تیک نامیده میشوند اما مورد سوم که حرکت و صوت با هم هستند اختلال تیک توره نامیده میشود. تیک ها را استرس و فشار روحی شدت میبخشد. ژن خاصی برای آن شناسایی نشده اما توارث ممکن است در ایجاد آن دخیل باشد. تیک ها به دو دسته گذرا و مزمن تقسیم میشوند. مدت نوع گذرا تا چند هفته است. نوع مزمن آن تا ماه ها ممکن است ادامه پیدا کند. تیک ها باید مورد بررسی کارشناسان قرار بگیرند. منشا ابتلا به تیک، گذرا یا مزمن بودن، دفعات و شدت تکرار در درمان اهمیت دارند.
اختلال تیک توره
به خاطر داشته باشید درمان روانی آرام به مراتب راحت تر از روانی پریشان است. همکاری بیمار برای درمان اهمیت زیادی دارد همین طور رفتار و کمک افراد خانواده در بهبود تاثیر زیادی دارد. مشاوره خانواده آویژه با کادری تحصیل کرده و مجرب آماده است تا برای شما لحظاتی همراه با آرامش تدارک ببیند. حضور در جامعه با بیماری موجب پدید آمدن اختلالات جانبی در کودک میشود. از جمله اختلال شخصیت. پس بهتر است با درمان به موقع مشکل کودکمان را نگذاریم بیشتر و پیچیده تر شود. با یک مشاوره روانشناسی از عمق و شدت اختلال کودکمان مطلع شویم. شروع به برداشتن گام های اساسی برای درمان کنیم.
علائم اختلال تیک توره
علائم اختلال تیک توره نوسانی و دوره ای است. یعنی پس از زمان مشخصی برطرف میشود. علائم اختلال تیک توره در برخی موارد تا بزرگسالی همراه فرد میماند. برخی مواقع این تیک برطرف شده  و نوع دیگری بروز میکند. وارد آمدن استرس میتواند علائم اختلال تیک توره را شدیدتر کند. معمولا طی دوره های زمانی شدت و نوع تیک ها تغییر کرده و در هجده سالگی کاملا مرتفع میشوند. اما عواملی ممکن است در پایداری تیک های مادام العمر تاثیر بگذارند و رفع آنها را دچار مشکل کنند.
بیشتر بخوانید: 
تعریف اختلال تیک توره
تعریف اختلال تیک توره بسیار ساده است. اختلال نوروبیولوژیک است که در سنین ۳ تا پنج سالگی در کودکان ظاهر میشود. این اختلال ممکن است در مدت کوتاهی رفع شود یا تا سنین بالا همراه وی بماند. در تعریف اختلال تیک توره میتوان گفت : انقباضات ماهیچه ای که همراه با حرکات تکراری با اصوات مکرر پدیدار میشوند. یا حرکات غیر ارادی و دوره ای که با حرکت و صوت توامان در کودک ظاهر میشود در تعریف اختلال تیک توره میگنجد.
نام این اختلال از ژرژ ژیل دولا توره گرفته شده است. او برای اولین بار این اختلال را تعریف کرد. در مطالب علم روانشناسی ممکن است از این سندروم با نام اختصاری ( جی تی اس ) نیز یاد کنند.
ابتلا به اختلال تیک توره
ابتلا به اختلال تیک توره ریشه شناختی دارد در اثر فشار روحی و استرس در پیام رسانی مغز اختلال ایجاد شده و منجر به تیک میشود. در موارد نادر ابتلا به اختلال تیک توره ریشه در توارث رفتاری دارد. فردی در خانواده بخصوص مادر یا پدر و یا سرپرست دارای این اختلال بوده است. کودک از وی الگوی رفتاری گرفته و از وی به کودک ارث رسیده است. درمان این نوع راحت تر خواهد بود.  در برخی موارد نیز احتمال داده شده جذب و دفع نا بهنجار نوروترانسمیترهایی چون دوپامین و سروتنین در ابتلا به تیک دخیل باشند.
بیشتر بخوانید: 
نشانه های اختلال تیک توره
نشانه های اختلال تیک توره ۱- حرکتی شامل : بالا انداختن شانه ها یا خم کردن محسوس گردن یا حرکات ناگهانی و مکرر در کل بدن. از نشانه های اختلال تیک توره میتوان به چشمک زدن، پلک زدن و تکان دادن مکرر دست و پا اشاره کرد. موارد دیگر میتواند مربوط به حرکات بدن نباشد. انجام دادن کارهای تکراری مانند : بو کردن غذا، چرخاندن کلید درقفل یا در، خاموش و روشن کردن لامپ که بیشتر در کودکان اوتیسم مشاهده میشود. ردیف چیدن الگوها به صورت قطاری یا افقی یا به صورت عمودی (برجی) ۲- صوتی : داد زدن، اصوات غیر مانوس از دهان خارج کردن، تکرار کلمات و به لکنت شدید افتادن. اختلال تیک در کودکان اوتیسم به صورت اکولالیا و کپرولالیا مشاهده میشود. تکرار حرفهایی که شنیده شده و تکرار ناسزاهایی که شنیده است.
پژواک گویی نیز زیر شاخه تیک قرار میگیرد. در پژواک گویی فرد مبتلا کلمات آخر طرف مقابل را تکرار میکند.  برخی نیز با خندیدن با صدای بلند و بی دلیل تیک میزنند.
۳- صوتی – حرکتی که به سندروم تیک توره یا تورت مشهور است. حرکات تکراری مانند چرخیدن به دور خود همراه با داد زدن. باز و بسته کردن شدید پلکها همراه با لکنت شدید… بالا انداختن شانه همراه با آواهایی از گلو.. خم کردن ناگهانی گردن همراه با صاف کردن گلو ویا سرفه کردن
مشکلات اختلال تیک توره
مشکلات اختلال تیک توره بسته به شدت یا ضعف آن فرق میکند. این افراد بخصوص کودکان ممکن است توسط دوستان و همکلاسی ها مورد تمسخر قرار بگیرند. این رفتارها ممکن است اعتماد به نفس کودکان را دچار مشکل کنند. حضور در اجتماع برای این کودکان دشوار میشود. احتمال دارد با وجود اینکه بخوبی به درسهایشان مسلط هستند اما از هراس بروز تیک پاسخ ندهند. همین امر ممکن است در کودکان باعث افت تحصیلی و در بزرگسالان ترک شغل و یا پایگاه های اجتماعی شود.
یکی دیگر از مشکلات اختلال تیک توره این است که فرد تقلا میکند با تیک زدن مبارزه کند در حالیکه شدیدتر میشود. تیک زدن اگر با یک بیماری همایند باشد مشکلات مضاعفی پدید می آورد. اما جای هیچ نگرانی نیست. خوشبختانه علم روانشناسی و روانپزشکی بر تمامی این اختلالات اشراف دارد. با مراجعه به یک روانشناس خوب میتوانید به درمان امیدوار شده برای خود و کودکتان زندگی شیرین و آرامی فراهم نمایید.
بیشتر بخوانید: 
درمان اختلال تیک توره
درمان اختلال تیک توره بستگی به نوع و شدت آن دارد. برای درمان اختلال تیک توره نیز باید با روانشناس متبحر مشاوره شود. در این مشاوره نوع و شدت تیک تشخیص داده میشود و در صورت نیاز به یک روانپزشک ارجاع داده میشود. در برخی موارد که تیکها با یک بیماری روحی – روانی همایندی دارند درمان دارویی ضروری است. تیک ممکن است با افسردگی، وسواس، بیش فعالی و یا اوتیسم همایندی داشته باشد. ابتدا باید بیماری درمان شود تا بعد به تیک زدن پرداخته شود. همراه با درمان دارویی مشاوره میتواند به بهبود سرعت ببخشد و از تداوم آن در بزرگسالی پیشگیری نماید.
سوالات متداول
وظیفه افراد خانواده در صورت مشاهده تیک توره در کودکان چیست؟
در صورت مشاهده هر نوع تیک به روانشناس مراجعه نمایند. از تمسخر تیک های رفتاری و گفتاری جدا بپرهیزند. به او استرس وارد نکرده و محیط را آرام و به دور از استرس نگه دارند. به حرفهایش توجه نشان دهند و در پیمودن راه درمان با او همکاری کنند.
آیا فشار آوردن به کودک برای تکرار نکردن موارد تیک کارساز است؟
خیر نه تنها کار ساز نیست بلکه در تداوم وشدت بیشتر تیک ها اثر گذار میباشد چون این تیک ها غیر ارادی بوده و از توان کودک خارج است که با آن ها مقابله کند و فقط باید تحت درمان قرار بگیرد. اما تذکر نرم و آرام تاثیر دارد. مثلا بگوییم : عزیزم آرام باش و محل تیک او را آرام ماساژ دهیم. ماساژ بین دو ابرو و شقیقه موثر است.
تکه کلام ها در زیر مجموعه تیک ها قرار میگیرند؟
بله اما به صورت خیلی ضعیف. کلا توجه داشته باشیم برخی لکنت ها و یا تیک های موقت ممکن است وجود داشته باشند که در اثر خوردن غذاهایی با طبع سرد بوجود بیایند و زود ازبین بروند که نیازی به درمان پیدا نمیکنند ولی تیک های مدام و لکنت های ماندگار باید درمان شوند.
خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه
برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه فرمایید .
در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .
منبع: Transient Tic Disorder   
 برای مشاوره در زمینه اختلال تیک توره چه علائم و نشانه ایی دارد؟
از مشاورین مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه از سراسر کشور
با 09353000102 تماس بگیرید
همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 
حتی ایام تعطیلمنبع: سایت مشاوره تلفنی روانشناسی و تحصیلی آویژهمشاوره خیانت و ازدواج و کودک و افسردگی

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۱۱:۵۴ توسط:روانشناس موضوع: نظرات (0)